خبر مهم:

کد مطلب: ۱۳۵۶۹۰

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

نسل گوسفند ایرانی در حال انقراض است

نسل گوسفند ایرانی در حال انقراض است

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی نسبت به انقراض نسل گوسفند ایرانی تا دو سال آینده هشدار داد.

علی‌اصغر ملکی در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز، در پاسخ به این پرسش که چرا هر سال قیمت گوشت گوسفند گران‌تر می‌شود و پی‌در‌پی شاهد کمبود دام و گوشت گوسفند در بازار مصرفی کشور هستیم، گفت: متاسفانه به دلیل نبود نظارت، چهار سال است که روزانه 3 الی 4 هزار راس بره ماده ذبح می‌شود که چنانچه این مسئله ادامه یابد، تا دو سال دیگر نسل گوسفند منطقه ایران کاملا از بین می‌رود.

وی افزود: جای بسی تاسف است که کشتارکن‌های دام سبک برای منافع شخصی بیشتر، اقدام به خرید بره ماده‌ای می‌کنند که هنوز هیچ زادو‌ولدی نکرده است، و با این کار عملا نسل گوسفند ایرانی در حال نابودی تدریجی است.

ملکی با بیان اینکه گوسفند ماده در هنگام خرید از دامدار، کیلویی هزار تا هزار و پانصد تومان ارزان‌تر از گوسفند نر است، اظهار داشت: این اختلاف قیمت موجب شده تا دلال‌ها برای کسب سود بالاتر، بیشتر خریدار بره ماده از دامدار باشند و این مسئله منجر به کمبود دام سبک در کشور ما شده است.

وی ادامه داد: در روزگاری نه چندان دور، هر ساله در فصل بهار و تابستان ما شاهد مازاد دام سبک و فراوانی گوشت گوسفند در بازار بودیم. در حالی که از 4 سال پیش به این طرف، دیگر چیزی با عنوان «مازاد بر مصرف» در بازار دام سبک نداریم.

به گفته ملکی در حال حاضر قیمت گوسفند زنده 16 الی 17 هزار تومان به ازای هر کیلو است، که البته پس از انجام ذبح، بسته‌بندی و عرضه آن به بازار، نرخ هر کیلو شقه گوسفندی به رقم 43 هزار تومان می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با اظهار نگرانی از تداوم ذبح بره ماده در کشور گفت: در جلساتی که با سازمان دامپزشکی داشتیم، مسئله را توضیح دادیم و از مسئولان مربوطه خواستیم تا ذبح بره ماده را در کشتارگاه‌های استان‌های البرز، تهران و شهر ورامین ممنوع اعلام کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان دامپزشکی در جواب درخواست ما گفتند که آنها تنها مسئول بهداشت و سلامت گوشت ذبح‌شده هستند و نه جنسیت دامی که قرار است کشتار شود.

ملکی گفت: در استان‌های البرز، تهران و شهر ورامین تنها 11 کشتارگاه وجود دارد که در آنها 11 دامپزشک نماینده سازمان دامپزشکی هستند. وی با بیان این‌که دام‌پزشکان مذکور به راحتی می‌توانند از کشتار بره ماده جلوگیری کنند، اظهار‌ داشت: سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به آنچه که در حال حاضر در کشتارگاه‌های یاد شده اتفاق می‌افتد، بی‌اعتنا هستند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی 3 الی 4 هزار تومان افزایش یافته است، تصریح کرد: در 3 الی 4 هفته پیش، نرخ گوشت گوسفندی به صورت روزانه گران شده و معلوم نیست این وضع تا کی ادامه دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • شایان بهمنی

    برای سرمایه گذاری مطمئن گوسفند بخرید ارزشش از طلطلا بالاخره و هنوز هم گرونتر میشه و ….