کد مطلب: ۲۴۰۸۷۵

دولت امارات با وجود کاهش بودجه در حوزه آب سرمایه‌گذاری می‌کند

دولت امارات با وجود کاهش بودجه در حوزه آب سرمایه‌گذاری می‌کند

با وجود کاهش جهانی قیمت نفت و در نتیجه کاهش درآمدهای دولت امارات، مسئولین این کشور برای حل بحران آب در سال‌های آینده، بهبود فناوری‌های تصفیه آب فاضلاب را به‌عنوان اولویت اصلی در رفع مشکلات ناشی از کم‌آبی در نظر گرفته‌اند.

امارات متحده عربی با چندین چالش گوناگون در حوزه مدیریت منابع آبی خود مواجه است که از آن جمله می‌توان به کمبود منابع آب زیر زمینی، شوری بالای آن‌ها، هزینه‌های سرسام آور تولید آب شرب، استفاده غیر بهینه از منابع آب و کم بودن تصفیه فاضلاب‌های غیر شهری اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه آب با وجود کاهش قیمت نفت

به گزارش تجارت‌نیوز ، با افزایش تقاضای آب، زیر ساخت‌های آبی این کشور به شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند. به همین منظور نیاز به افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها و تکنولوژی‌های بهره وری آب برای تامین نیازهای آینده و دوری از کمبود آب اجتناب‌ناپذیر است.

اما کاهش بودجه دولت امارات به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت، این امر را دچار مشکل کرده است. با این وجود دولت این کشور افزایش تقاضای آب را به وسیله سرمایه گذاری در فناوری‌های کارآمد در بخش آب، شوری زدایی از آب دریا و آموزش شهروندان مدیریت می‌کند.

ارجحیت داشتن تصفیه آب فاضلاب بر آب‌شیرین‌کن‌ها در امارات

برای مقابله با هزینه‌های بالای دولت، یارانه‌های آب و برق از ژانویه ۲۰۱۵ کاهش یافته و تعرفه‌ها در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

طبق پیش‌بینی‌های آژانس محیط زیست ابوظبی تا سال ۲۰۳۰، اگر اقدامات کاهش تدریجی مصرف آب صورت نگیرد آب‌های زیر زمینی این کشور به اتمام خواهد رسید و آب شیرین کن‌ها نیز از کار خواهند افتاد.

دولت امارات این موضوع را به وسیله استفاده از آب‌های تصفیه شده برای افزایش بهره‌وری آب در بخش‌های مختلف اداره می‌کند. به طوری که در سال ۲۰۱۷، شهردار ابوظبی اعلام کرد که ۷۶ درصد از مصرف آب در مناظر و چشم اندازهای این شهر با آب شیرین تصفیه شده صورت می‌گیرد به همین دلیل او قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تمامی آب مصرفی آن‌ها را به وسیله تصفیه فاضلاب‌ها تامین کند.

امارات یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان در بخش آب

امارات با مصرف ۵۵۰ لیتر آب به ازای هر نفر، یکی از پر مصرف‌ترین کشورهای جهان در بخش آب محسوب می‌شود. در نتیجه دولت تلاش می‌کند تا با آموزش جوانان، کاهش هزینه‌ها با حذف یارانه‌ها، ذخیره‌سازی آب در آبخوان‌ها، تنظیم آب‌های زیرزمینی و سرمایه گذاری تولید آب‌های جدید مصرف را به حداقل برساند.

مصرف آب شرب بیش از ۹۶.۵ درصد از آب تولید شده در امارات را به خود اختصاص داده و همچنان در حال افزایش است. در حال حاضر اساسا تمام آب آشامیدنی تولید شده در امارات از طریق شیرین کنندهای حرارتی و وابستگی به سوخت فسیلی تامین می‌شود. به همین دلیل اقداماتی برای یافتن راه‌های جایگزین مورد بررسی قرار گرفته شده است.

در این راستا در سال ۲۰۱۵، ۴ نیروگاه آب شیرین کن، با استفاده از فناوری اسمز معکوس به بهره برداری رسیده است؛ به طوری که شرکت آب و فاضلاب ابوظبی یکی از کلیدی‌ترین پروژه‌های خود را برای تصفیه آب فاضلاب‌ها اجرا کرد. این شرکت قصد دارد تا در چشم انداز ۲۰۳۰ حجم تصفیه آب فاضلاب را به ۱.۷ میلیون لیتر در روز برساند.

بخش آب در امارات به طور کامل دولتی است و توسط برخی از سازمان‌های تابع آن اداره می‌شود. با این حال افزایش تقاضا برای مصرف آب در این کشور، اولویت این سازمان‌ها را تولید آب تمیز و تصفیه شده، قرار داده است.

کاهش سرمایه‌گذاری امارات در آب‌های زیر‌زمینی برای حفظ آبخوان‌ها

به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت دولت امارات با دعوت از سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی سرمایه گذاری گسترده‌ای را برای تولید آب جدید شروع کرده است؛ این کشور قصد دارد با استفاده از فناوری‌های جدید به تولید آب آشامیدنی بهینه، تصفیه و ذخیره سازی آب فاضلاب بپردازد.

همچنین آن‌ها قصد دارند تا سرمایه‌گذاری در بهره‌برداری از آب‌های زیر‌زمینی را به منظور حفظ آبخوان‌های موجود کاهش دهند و به جای آن با شوری زدایی از خاک کشاورزی و کشت هیدروپونیک به حفظ منابع آبی کمک کنند.

در بخش شرب تمام تمرکز این کشور روی شیرین سازی آب به وسیله فناوری‌های هسته‌ای و خورشیدی است. با این حال همچنان راه حل ارزانتر این کار یعنی تصفیه آب فاضلاب در اولویت این کشور قرار دارد.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.