کد مطلب: ۳۴۰۴۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دو دلیل ریزش امروز شاخص / بیشترین ارزش معاملات بورس مربوط به کدام گروه بود؟

دو دلیل ریزش امروز شاخص / بیشترین ارزش معاملات بورس مربوط به کدام گروه بود؟

امروز شاخص با کاهش 941 واحدی در کانال 160 هزار واحدی قرار گرفت، دلیل ریزش امروز بازار سرمایه چیست و کدام گروه بیشترین حجم و ارزش معاملات بورس را به خود اختصاص داد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز ‌چهارشنبه (12 دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 9370 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 941 واحدی در رقم 160898 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3558 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 7 واحد در رقم 1875 واحد جای گرفت.

امروز صفوف خرید بازار مربوط به نمادهای وپاسار، وبصادر، وسینا، چکارن، ددام، شیران، دکوثر، دامین، شدوص، پسهند، خمهر، وپخش، وتجارت، چکاوه، خریخت و در فرابورس زکشت و کتوکا صف خرید بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «وپاسار، وبصادر، خودرو، کچاد،خساپا» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، شپنا، فملی، شبندر، تاپیکو» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «خساپا، فولاد، وغدیر، وبملت، های وب» بود و نمادهای «وپاسار، وبصادر، خودرو، خمهر، وپست» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای «کاوه، وسینا، وبصادر، خساپا، شیران» بود و نمادهای «وپاسار، غشان، دامین، پکویر، خزر» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

کاهش شاخص بازار سرمایه

در نیمه اول جریان معاملات امروز بازار سرمایه که ارزش معاملات 760 میلیارد تومان بود، حدود 330 میلیارد تومان به گروه بانکی تعلق داشت.

حجم بالای معاملات گروه بانکی

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه، وضعیت معاملاتی نمادهای بانکی مطلوب بود، به‌طوری که حدود 50 درصد از حجم و ارزش معاملات امروز بازار متعلق به گروه بانکی بود.

به عبارتی در نیمه اول جریان معاملات امروز بازار سرمایه که ارزش معاملات بورس 760 میلیارد تومان بود، از این مقدار حدود 330 میلیارد تومان آن مربوط به گروه بانکی بود که حدود 50 درصد معاملات را به خود اختصاص می‌داد. حدود 100 میلیارد تومان دیگر نیز مربوط به معاملات بلوکی در نمادهای فخوز، سپ و فملی بود و ارزش معاملات در مابقی نمادها هم حدود 330 میلیارد تومان بود.

در جریان معاملاتی روز گذشته بازار سرمایه نماد وپاسار پس از دوسال دقیقا در روزی که تمامی نمادهای گروه بانکی سبز پوش بودند بازگشایی شد و این بازگشایی در انتها با افزایش قیمت 32 درصدی نسبت به زمان بسته شدن سهم و در قیمت 132 تومان رخ داد. رشد شاخص کل بورس در روز گذشته به دلیل بازگشایی نماد وپاسار بود که در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه هم بیشترین حجم و ارزش معاملات مربوط به نمادهای وپاسار، وبملت، وبصادر، وتجارت، خساپا بود.

افزایش سرمایه‌های بنگاه‌های اقتصادی تا ۵ سال معاف از مالیات است

همچنین در جریان معاملات امروز بازار سرمایه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت‌هایی که تاکنون از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بحث افزایش سرمایه استفاده نکردند، می‌توانند از بحث معافیت مالیاتی به مدت پنچ سال استفاده کنند.

نمایندگان امروز در صحن علنی مجلس مصوب کردند که افزایش سرمایه بنگاه‌های اقتصادی ناشی از تجزیه ارزیابی دارایی‌های آنها از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون را به مدت پنج سال معاف از مالیات کردند.

در متن این ماده آمده افزایش سرمایه بنگاه‌های اقتصادی ناشی از تجزیه ارزیابی دارایی‌های آنها، از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به مدت ۵ سال از شمول مالیات معاف است، مشروط بر آن که متعاقب آن به نسبت استهلاک دارایی مربوطه و یا در زمان فروش، مبنای محاسبه مالیات اصلاح شود و بنگاه یادشده طی ۵ سال اخیر تجدید ارزیابی نشده باشد.

آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود و حداکثر ظرف مدت ۳ ماه پس از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیئت وزیران برسد.

بدون شک این خبر می‌تواند خبر خوبی برای شرکت‌هایی که قصد تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارند از جمله گروه خودرویی و بانکی باشد.

روند شاخص در دهه اول زمستان

شاخص کل بورس اولین روز از فصل زمستان را به دلیل کاهش شدید قیمت جهانی نفت با روند نزولی آغاز کرد و به مرز 154 هزار واحد رسید، اما روند شاخص در هفته اول دی‌ماه متمایل به صعودی شد، به‌طوری که علی‌رغم کاهش شدید قیمت جهانی نفت و رسیدن به نرخ 50 دلار، موضوعاتی چون افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، حمایت دستوری از بازار توسط بازیگردانان اصلی بازار سرمایه و گزارش‌های آذرماه خوب برخی شرکت‌ها باعث شد که شاخص از قله 156 هزار واحدی به 158 هزار واحد برسد.

همچنین بازار سرمایه اولین روز از هفته دوم دی ماه را با روند صعودی آغاز کرد، به‌طوری که شاخص کل بورس در روز شنبه (8 دی ماه 97) تحت تاثیر سه عامل افزایش قیمت جهانی نفت خام، رشد قابل توجه قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و عدم تشکیل صف‌های فروش از سوی حقوقی‌های بازار با افزایش ۲۳۳۰ واحدی در رقم 160 هزار واحد جای گرفت.

همچنین در جریان معاملات روز یکشنبه (9 دی ماه 97) شاخص کل بورس تحت تاثیر سه عامل ارائه گزارش‌های خوب از فعالیت آذر ماه شرکت‌های بورسی، بهبود معاملات و فروش محصولات شرکت‌ها در بورس کالا و همچنین بهبود صادرات در دی‌ ماه جاری، با افزایش ۵۳۵ واحدی در رقم ۱۶۱ هزار واحد جای گرفت.

در جریان معاملات روز دو‌شنبه (10 دی ماه 97) نیز خودرویی‌ها و بانکی‌ها صنایعی بودن که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، به‌طوری که ارزش معاملات صنعت خودرو و ساخت قطعات به بیش از ۷۷ میلیارد تومان رسید. در این روز معاملات در نمادهای گروه بانکی اغلب در محدوده‌های منفی صورت گرفت و این در حالی بود که در دو روز گذشته این نمادها روزهای خوبی را سپری می‌کردند.

‌روز سه‌شنبه (11 دی‌‎ماه ۹۷) شاخص با افزایش 435 واحدی در رقم 161 هزار واحد جای گرفت. در این روز انتشار شایعاتی مبنی بر جدی شدن افزایش سرمایه بانک‌ها باعث شد که نیمی از حجم و ارزش معاملات بازار متعلق به گروه بانکی شود و به عقیده کارشناسان بازار سرمایه رشد کل شاخص تنها به دلیل بازگشایی نماد وپاسار بود.

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص دلایل ریزش امروز شاخص کل بورس، گفت: ریزش امروز شاخص کل بورس دو دلیل عمده داشت. دلیل اول رشد مناسب قیمتی بسیاری از نمادها در معاملات یک هفته اخیر و رسیدن آنها به نقاط مقاومتی بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: دلیل دوم، بازگشایی نماد بانک پاسارگاد در روز گذشته و تقاضای بالای خرید و معامله در نماد این بانک بود که باعث شد اقبال به گروه بانک بسیار زیاد شود، به‌طوری که برای تامین نقدینگی برای خرید در این گروه، فشار فروش بر روی سایر نمادها در بازار زیاد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.