کد مطلب: ۴۸۳۶۴۷

در دیدار با همتی با همتای عراقی خود چه گذشت؟

در دیدار با همتی با همتای عراقی خود چه گذشت؟

رئیس کل بانک مرکزی عراق در دیدار با «عبدالناصر همتی» گفت: مقامات عراقی بر حل و فصل مسائل بانکی میان دو کشور تاکید دارند و به‌زودی با سازوکارهای اتخاذ شده، این مشکلات رفع خواهد شد، همتی نیز ابراز امیدواری کرد که با همکاری همتای عراقی خود مسائل پیچیده بانکی میان دو کشور برطرف شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای انجام سفری یک روزه صبح امروز (دوشنبه) وارد بغداد پایتخت عراق شد.

همتی در رأس هیاتی با هدف گسترش همکاری‌های بانکی در حوزه مناسبات بازرگانی و دیدار و گفت وگو با مقامات بلندپایه از جمله نخست‌وزیر، وزیر دارایی و رئیس کل بانک مرکزی عراق به بغداد سفر کرده است.

وی در سفر امروز قرار است به ترتیب با «مصطفی غالب مخیف» رئیس کل بانک مرکزی، «سالم جواد عبدالهادی الچلبی» رئیس بانک تجارت، «علی عبدالامیر علاوی» وزیر دارایی و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت و گو کند

این دومین سفر رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عراق در چهار ماه گذشته است. همتی 28 خرداد نیز از بغداد دیدن کرد.

وی در سفر قبلی خود با نخست‌وزیر، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر دارایی عراق درباره مناسبات مالی و اقتصادی و توسعه روابط دو کشور دیدار و گفت‌ و گو کرده بود.

همتی در پایان دیدار خود با وزیر دارایی عراق در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفته بود که طرف عراقی برای پرداخت همه مطالبات مالی ایران اعلام آمادگی کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بخش مهم رایزنی‌ها و گفت وگوهای خود را مرتبط با مطالبات مالی ایران در نتیجه فروش انرژی (گاز و برق) به عراق دانست.

همتی همچنین در دیدار «علی محسن اسماعیل الحلاق» همتای عراقی خود گفته بود که دو طرف درباره به‌کارگیری ساز وکار مشترک برای شتاب در تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز ایران از محل مطالبات پولی کشورمان توافق کردند.

وی افزود که بر اساس تفاهم گذشته میان دو کشور، پیش‌بینی شده بود، از منابعی که در کشور عراق داریم برای خرید کالاهای غیرتحریمی و اساسی استفاده کنیم؛ در این دیدارها نیز به تفاهم‌های خوبی دست یافتیم.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر خرداد گذشته خود به دیدار نخست‌وزیر عراق رفت و الکاظمی در این دیدار گفته بود که شخصاً دستور داده‌ام مشکلات مرتبط با پرداخت مطالبات مالی ایران حل شود.

«مصطفی غالب مخیف» رئیس کل بانک مرکزی عراق امروز (دوشنبه) در دیدار با «عبدالناصر همتی» همتای ایرانی خود در بغداد گفت که مقامات عراقی بر حل و فصل مسائل بانکی میان دو کشور تاکید دارند و به‌زودی با سازوکارهای اتخاذ شده، این مشکلات رفع خواهد شد.

غالب مخیف تأکید کرد: تلاش‌ داریم به همکاری بانکی با جمهوری اسلامی ایران ادامه دهیم و از تجارب تهران در امور مالی و بانکی استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که همکاری دو کشور ادامه داشته باشد و مشکلات موجود در حوزه مطالبات مالی و پولی ایران نیز حل می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی عراق افزود: برخی سازوکارها وجود دارد که می‌توان با بهره‌گیری از آنها به تقویت همکاری بانکی و پولی میان دو کشور و رفع مشکلات موجود، کمک کرد.

وی گفت: پیشنهاد دادیم کمیته‌ای مشترک با حضور مقامات بانکی و مالی دو کشور تشکیل شود تا به راهکار لازم برای حل مسایل ایران و عراق دست یافت.

همتی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد که با همکاری همتای عراقی خود مسائل پیچیده بانکی میان دو کشور برطرف شود.

وی گفت: امیدوارم با اراده‌ای که نزد مقامات عراقی وجود دارد، مشکلات بانکی و مالی میان دو کشور حل شود.

همتی روابط و مناسبات جمهوری اسلامی ایران و عراق را بسیار مهم و موثر دانست و افزود: تهران به توسعه بیش از پیش همکاری‌ها با بغداد اهمیت می‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در راس هیاتی برای دیدار و رایزنی با مقامات عراقی از جمله «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور وارد بغداد شد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کنجکاو

    به نظرتون نهار چی میخورند

  • ناشناس

    چقدر این رییس بانک مرکزی عراق مهم شده

  • حسن

    خود عراق بعد از کرونا وضعیت اقتصادی خوبی نداره.دیشب خودم شبکه های عراق رو می دیدم و همش درباره درکرد در پرداخت حقوق و استقراض دولت از بانک مرکزی صحبت میکردن

  • ناشناس

    هیچی ازین دیدار در نیومد. حتی هزینه سفر

  • ناشناس

    یه همتی نرفته بود سفر خارج که اونم رفت…خوش بگذره

  • ناشناس

    یعنی واقعا پول این مملکت تو عراق هم گیره؟؟؟؟!!!!
    ببین کارمون به کجا رسیده که عراق هم پول کشورمونو بلوکه کرده و نمیده….