خبر مهم:

کد مطلب: ۷۲۰۵۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

درباره صندوق ذخیره ارزی نروژ چه می‌دانیم؟ / وایکینگ‌ها پول نفت را کجا سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

درباره صندوق ذخیره ارزی نروژ چه می‌دانیم؟ / وایکینگ‌ها پول نفت را کجا سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

ذخایر ارزی نروژ، به عنوان صاحب بزرگترین صندوق ذخایر ارزی جهان، در ماه فوریه سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید. کشورهای جهان برای افزایش بازده سبد خود در صندوق‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند و سهام خارجی می‌خرند اما میزان ریسک و بازدهی آنها باید به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ذخایر ارزی دارایی‌های خارجی است که توسط بانک مرکزی هر کشوری نگهداری یا کنترل می‌شودو نروژی‌ها نیز الگوی مشابهی را به اجرا می‌گذارند که می‌توان از آن به عنوان موفق‌ترین صندوق ذخیره ارزی در جهان یاد کرد. این ذخایر از طلا یا یک ارز خاص تشکیل شده است. آنها همچنین می‌توانند حق برداشت ویژه و اوراق بهادار قابل فروش به ارزهای خارجی مانند اسناد خزانه، اوراق قرضه دولتی، اوراق قرضه شرکتی و سهام و وام‌های ارزی باشند.

نروژ بزرگترین صندوق ذخایر ارزی جهان را دارد. بانک مرکزی نروژ اعلام کرده بود که در بحبوحه افزایش درآمدهای نفت و گاز این کشور، خرید ارز خارجی خود را برای صندوق ثروت دولتی در ماه سپتامبر به شدت افزایش خواهد داد. ذخایر ارز خارجی نروژ در سپتامبر ۲۰۲۲، ۷۰ میلیارد دلار در مقایسه با ۶۸٫۶ میلیارد دلار در ماه قبل اندازه گیری شد.

این ذخایر در ماه فوریه ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود یعنی ۷۹٫۷ میلیارد دلار و در ژانویه ۱۹۹۹ به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۱۸٫۴ میلیارد دلار رسید.
بانک نروژ در آن زمان قصد داشت روزانه ۳٫۵ میلیارد کرون نروژ (۳۵۵٫۴۱ میلیون دلار) را به ارز خارجی مبادله کند که به نوبه خود توسط صندوق دارایی ۱٫۲ هزار دمیلیارد لاری که در حال حاضر بزرگترین صندوق سرمایه گذاری جهان است، در خارج از کشور سرمایه گذاری می‌شد. در آخرین گزارش‌ها، ذخایر ارزی نروژ در سپتامبر ۲۰۲۲ معادل ۸ ماه واردات این کشور بوده است.

جهش قیمت نفت در سال جاری، به عنوان اصلی‌ترین صادرات نروژ، منجر به افزایش درآمد مالیاتی شده که از هزینه‌های دولت بالاتر رفته است. ذخایر ارزی، وجوه احتیاطی بانک نروژ در قالب ارزهای بین‌المللی است و برای استفاده در معاملات بازار ارز به عنوان بخشی از اجرای سیاست پولی یا با هدف ارتقای ثبات مالی و انجام تعهدات بین‌المللی ابن بانک در دسترس است.

صندوق ذخایر ارزی نروژ کجا سرمایه‌گذاری می‌کند؟

به نقل از سایت بانک نروژ ، ذخایر ارزی به سبد سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و سبد سهام تقسیم می‌شود. ذخایر ارزی نروژ همچنین شامل یک سبد ذخیره نفت است که برای مدیریت مناسب نیاز دولت به تبدیل ارز خارجی و کرون و انتقالات صندوق بازنشستگی دولتی نروژ در نظر گرفته شده است. هیئت اجرایی بانک نروژ اصولی را برای مدیریت ذخایر ارزی وضع می‌کند که در آن، اصول سرمایه‌گذاری و شاخص‌های معیار برای پرتفوی سهام و درآمد ثابت، و همچنین تخصیص استراتژیک سهام و حداکثر نوسانات نسبی مورد انتظار تعریف می‌شوند.

ذخایر ارزی نروژ ممکن است در سپرده‌های نقدی، اسناد خزانه و اوراق قرضه دولتی صادر شده توسط فرانسه، آلمان، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده و در سهام فهرست‌شده در بورس و در یک واحد پولی تنظیم‌شده و شناسایی شده سرمایه‌گذاری شود. ذخایر ارزی را نمی توان در اوراق بهادار مستثنی شده از اصول سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی دولتی نروژ سرمایه‌گذاری کرد.

روز گذشته صندوق توسعه ملی کشور ما نیز اعلام کرد که در بورس تهران سرمایه‌گذاری کرده. در تمام کشورهای جهان این صندوق‌ها بخشی از سرمایه‌های خود را صرف خرید سهام صندوق‌های موفق و آینده‌دار می‌کنند تا بتوانند ریسک سبد خود را کاهش و بازده آن را بالا ببرند. لذا این کار به صورت کلی نه تنها اشکال ندارد بلکه یک فرآیند مرسوم است. به طور مثال صندوق ذخایر ارزی نروژ سهام نزدک می‌خرد اما به گفته کارشناسان باید دید که این سبد متنوع است یا به اندازه کافی بازده دارد یا خطر این سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی را تهدید می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.