کد مطلب: ۲۸۱۸۷۵

ذخیره ۴۵۰ میلیون دلار از منابع ارزی کشور با تولید داخلی کلزا

ذخیره ۴۵۰ میلیون دلار از منابع ارزی کشور با تولید داخلی کلزا

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت کشاورزی گفت: تا کنون در حدود ۳۳۰ هزار تن کلزا از کشاورزان به صورت خرید تضمینی خریداری شده است که درصورت تحقق کامل اهداف پیش‌بینی شده برای تولید این محصول، از خروج ۴۵۰ میلیون دلاری ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۵ به منظور مدیریت واردات دانه‌های روغنی از طریق تولید داخلی، برنامه‌ای ۱۰ ساله موسوم به «طرح خوداتکایی دانه‌های روغنی» و حمایت ویژه از تولید محصولات کلزا، سویا، گلرنگ، آفتابگردان و کنجد تدوین کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دانه کلزا به سبب جایگاه ویژه و مهم آن در صنعت روغن و به دلیل داشتن اسید‌های چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول بودن اهمیت ویژه ای برای وزارت جهاد کشاورزی از منظر تولید دارد.

به همین منظور وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش وابستگی کشور به واردات این محصول در قالب برنامه ۱۰ ساله افزایش تولید دانه های روغنی اقدام به خرید تضمینی کلزاهای تولید شده توسط کشاورزان کرد.

سال ۹۵ و ۹۶ در حدود ۱۷۰ و ۲۲۰ هزار تن از کشاورزان در قالب سیاست خرید تضمینی خریداری شد و ضریب خوداتکایی دانه‌های روغنی از مرز ۳۰ درصد گذشت.

در سال جاری نیز بر اساس پیش بینی های صورت گرفته توسط مسئولین وزارت جهاد کشاورزی در حدود ۳۵۰ هزار تن دانه کلزا تولید خواهد شد که در این صورت حدود ۴۸۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت خواهد گرفت.

بر اساس اعلام مجری دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی تا تاریخ ۶ مرداد ماه سال جاری حدود ۳۳۰ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شده است که این موضوع موفقیت بسیار بزرگی برای صنعت روغن کشور محسوب می شود.

علیرضا مهاجر در این خصوص توضیح داد: علیرغم آنکه قیمت این محصول در سال جاری بر خلاف قانون خرید تضمینی افزایش نداشته است اما شرکت بازرگانی دولتی ایران حدود ۷۰ درصد از مطالبات کلزاکاران را به آنان پرداخت کرده است تا کشاورزان مشکلی بابت ادامه ی کشت محصولاتشان نداشته باشند.

وی با پیش بینی تولید ۱۳۰ هزارتن روغن و ۲۰۰ هزار تن کنجاله از دانه های کلزا در سال جاری و تامین ۱۶ تا ۱۸ درصد روغن مورد نیاز کشور از کل دانه‌های روغنی تولید داخل گفت: با تولید این میزان روغن و کنجاله، صرفه جویی ارزی ۴۵۰ میلیون دلاری محقق خواهد شد.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رازی

    بذر کلزا وارداتیه و انحصاری. تمام این تبلیغ ها و سیایت ها هم برای پر کردن جیبهیک تحقیق کوچک بکنبن همه چی دستتون میاد