کد مطلب: ۶۵۷۶۷۶

رئیسی دوشنبه به مسقط سفر می‌کند

رئیسی دوشنبه به مسقط سفر می‌کند

رئیس‌جمهور ایران به دعوت رسمی «هیثم بن‌طارق آل‌سعید» سلطان عمان و در راس هیاتی بلندپایه، روز دوشنبه به مسقط سفر می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این اولین سفر رسمی ابراهیم رئیسی به عمان و دومین سفر او به کشورهای عربی خلیج‌فارس پس از سفر اوایل اسفند سال‌گذشته به دوحه پایتخت قطر در چارچوب راهبرد سیاست همسایگی دولت سیزدهم است.

به نقل از دنیای‌اقتصاد ، همزمان سفیر ایران در عمان در ارزیابی از اهداف این سفر گفت: این سفر تداوم دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم و با هدف گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی صورت می‌گیرد.

در همین ارتباط، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به دعوت رسمی «هیثم بن‌طارق آل‌سعید» سلطان عمان، روز دوشنبه دوم خرداد در راس هیاتی بلندپایه عازم مسقط پایتخت این کشور خواهد شد.

ملاقات رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم بن‌طارق آل‌سعید» سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه‌های سفر یک روزه رئیسی به این کشور است.

سفر رئیسی به مسقط، اولین سفر رئیس‌جمهور ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس‌جمهور در ۹‌ماه فعالیت دولت سیزدهم است.

گفتنی است در راستای ایجاد زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان، هیاتی ۵۰ نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران هفته گذشته به این کشور سفر کردند.

سفیر ایران در مسقط در آستانه سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور به عمان توییتی را به دو زبان عربی و فارسی منتشر کرد.

به گزارش «ایسنا»، علی نجفی در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: بر اساس اعلام ریاست‌جمهوری ایران، ابراهیم رئیسی در تداوم دیپلماسی همسایگی دولت مردمی و برای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به دعوت رسمی «هیثم بن‌طارق آل‌سعید» سلطان عمان، روز دوشنبه دوم خرداد در راس هیاتی بلندپایه عازم مسقط پایتخت این کشور خواهد شد.

افزایش مراودات اقتصادی و تجاری

سفیر تهران در مسقط همچنین در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌وگویی به تشریح برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ها و دستاوردهای سفر رئیسی به عمان پرداخت. علی نجفی در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با «ایرنا» با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به عمان ضمن تشریح اهمیت این سفر گفت: روابط ایران و عمان در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف روابط بسیار خوبی است. این روابط مبتنی بر اصول حسن همجواری و اشتراکات تاریخی، فرهنگی و مناسبات همسایگی است، همچنین در حوزه سیاسی روابط دو کشور، روابط ممتازی است و ما در حوزه همسایگان دو کشوری هستیم که هیچ مساله و مشکلی در مناسبات فی‌مابین نداریم.

او ادامه داد: در حوزه اقتصادی نیز ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌های به مراتب بیشتری برای توسعه روابط فی‌مابین وجود دارد که خوشبختانه در این بخش هم مناسبات دو کشور مسیر رو به رشد و تعالی را طی می‌کند، بنابراین یکی از اولویت‌های ما این است که روابط اقتصادی را همپای مناسبات سیاسی ارتقا دهیم.

رویکرد دولت به همسایگان

سفیر تهران در مسقط با بیان اینکه معتقدم رویکرد دولت برای توسعه همکاری با حوزه همسایگان راهبرد درست و دقیقی است، تاکید کرد: ایران در نقطه بسیار مهم جغرافیایی واقع شده است.

همسایگان متعددی دارد و اولویت همکاری با همسایگان می‌تواند ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌های مناسبی را برای تقویت ارتباطات جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گردشگری، ترانزیت و همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌های حمل‌ونقلی ایجاد کند.

نجفی افزود: این اولین سفر رئیسی به عمان از زمانی که مسوولیت دولت را به عهده گرفته، است و همچنین اولین دیدار رئیس‌جمهور اسلامی ایران و سلطان عمان است، چراکه پس از درگذشت مرحوم سلطان قابوس که دو سال‌قبل اتفاق افتاد، ما سفری در سطح روسا نداشتیم و از این جهت هم از زمانی که سلطان هیثم شروع به‌کار کرد و هم از زمانی که رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، این اولین دیدار سران دو کشور در این زمینه است لذا اطمینان داریم که این سفر می‌تواند عرصه‌‌‌‌‌‌‌‌ها و زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید و موثری را برای توسعه و تقویت روابط دوستانه و برادرانه جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان فراهم کند.

اهمیت ظرفیت بنادری ایران و عمان

نجفی همچنین در مورد اهمیت بنادر دو کشور تاکید کرد: بنادر دو کشور در این راستا می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند، امکانات و ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌های بندرگاهی که در جنوب ایران در بندرعباس و چابهار و دیگر بنادر داریم و همچنین فرصت‌هایی که در سلطنت عمان وجود دارد در این بخش یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌ها و زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌های همکاری دو کشور را می‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم در نظر داشته باشیم. وی با اشاره به وضعیت همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی ایران و عمان گفت: خوشبختانه این همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها مسیر رو به رشد و افزایشی را طی می‌کند. در سال‌۱۴۰۰ رکورد جدیدی در حجم مبادلات تجاری ایران و عمان ثبت‌شده که برای اولین‌بار این رقم را شاهد هستیم که حجم مبادلات تجاری در سال‌گذشته حدودا یک‌میلیارد و سیصد و پنجاه‌میلیون دلار بود و این رشد بالایی در مقایسه با قبل بوده است.

روادید رایگان ۱۴ روزه

سفیر ایران در عمان همچنین در مورد لغو ویزای عمان گفت: خوشبختانه یکی از اتفاقات خوبی که در اینجا به‌وقوع پیوسته، لغو ویزا برای اتباع ایرانی است؛ به این معنا که اکنون اتباع ایرانی می‌توانند با روادید رایگان به مدت ۱۴ روز به عمان سفر داشته باشند. نجفی در پایان در مورد دیدارهای رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور در مسقط خاطرنشان کرد: رئیسی علاوه‌بر دیدار با سلطان عمان، با سایر مقامات این کشور نیز دیدار و گفت‌‌‌‌‌‌‌‌وگو خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.