کد مطلب: ۶۱۸۳۱۳

رئیس‌جمهور فردا به روسیه سفر می‌کند

رئیس‌جمهور فردا به روسیه سفر می‌کند

رئیس‌جمهور به دعوت رسمی همتای روس خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، چهارشنبه عازم روسیه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سفر رئیس‌جمهور به روسیه در گسترش تعاملات دو کشور تاثیری دارد؟

آنطور که صدا وسیما گزارش داده، رئیس‌جمهور کشور ابراهیم رئیسی در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه دیدار خواهد کرد.

حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما،‌ دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر دو روزه است.

وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی، رئیسی را در این سفر همراهی خواهند کرد.

رئیس‌جمهور کشورمان، پیش از این و در راستای رویکرد دولت سیزدهم برای افزایش حداکثری ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه، به تاجیکستان و ترکمنستان سفر کرده است.

وجود روسیه در روند مذاکرات نتیجه‌ بخش است

آصفری نماینده مردم اراک در خصوص تاثیر سفر رئیس‌جمهور به روسیه در روند مذاکرات وین گفت: روسیه در مذاکرات هسته‌ای با حمایت از ایران، می‌تواند روند مذاکرات نتیجه‌ بخش را تسریع کند تا جمهوری اسلامی ایران با دستیابی به توافق برد - برد دستاورد مثبتی در این مذاکرات داشته باشد.

وی تاکید کرد: روسیه می‌تواند نقش فعالی در الزام آمریکا و اروپا به اجرای تعهداتش در لغو تحریم‌ها علیه ایران ایفا کند.

عضو کمیسیون امورداخلی مجلس با بیان اینکه مجلس از توافق ۲۵ ساله ایران و چین حمایت می‌کند گفت: چین کشور دوست و همسایه ایران است. باید سطح روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی آموزشی بین دو کشور افزایش یابد. در صورتی که دولت درحوزه تسهیل روابط ایران با چین لایحه‌ای ارائه دهد مجلس شورای اسلامی خارج از نوبت به آن رسیدگی خواهد کرد.

سفیر روسیه: به آینده مذاکرات خوشبین هستم

لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران گفت: طیف وسیعی از مسائل دوجانبه در دستور کار مذاکرات روسای‌ جمهوری ایران و روسیه است و مسائل اقتصادی و منطقه‌ای اولین دستور کار مذاکرات روسای جمهوری دو کشور در سفر آتی رئیسی به مسکو خواهد بود.

وی افزود: به آینده مذاکرات خوشبین است و ضمن اذعان به نقش مخرب آمریکا در فروپاشی برجام و عدم اجرای تعهداتش درخواست تهران برای اخذ تضمین و راستی آزمایی را منطقی می‌داند و بر این باور است که تیم مذاکره کننده تحت ریاست علی باقری به دنبال حفظ و صیانت از منافع ملی ایران است.

لوان جاگاریان ادامه داد: طی سال‌های اخیر برخی از کارشناسان بر این باور بوده اند که مناسبات تهران و روسیه به هر حال متاثر از تحریم‌های آمریکاست و اعتقاد دارند در صورت تحریم روابط ایران و روسیه کاهش می‌یابد.جاگاریان ضمن رد این موضع بر این باور است که دو کشور روابط خود را فارغ از خواست و علاقه طرف‌های ثالث پیگیری می‌کنند و ادعای کاهش مناسبات ایران و روسیه در اثر تحریم افسانه است.

حضور علی باقری در مذاکرات وین

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان طی دو روز اقامت در تهران یک برنامه سنگین و فشرده هماهنگی و مشورت و ملاقات و … با همه مقامات ذیربط بالادستی و فنی-تخصصی و … داشت و بامداد دیروز (دوشنبه ۲۷ دی) برای ادامه مذاکرات راهی وین شد.

از صبح دیروز در وین مجددا نشست‌های رسمی و کارگروه‌های مختلف مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران و تیم همراه با نمایندگان ۱+۴ و هماهنگ‌کننده EU آغاز می‌شود.
بر اساس توافق انجام‌شده در هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی روز جمعه گذشته برای برخی مشورت‌ها به پایتخت‌های خود برگشته بودند. مذاکرات کارشناسی در این ایام هم کماکان ادامه داشت.

رایزنی روسیه و ایران درباره برجام

کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در آستانه سفر «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به مسکو که قرار است فردا انجام شود، اعلام کرد در دیدار وی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، دو طرف درباره برجام رایزنی خواهند کرد.

کرملین همچنین افزود: در مذاکرات ۱۹ ژانویه، پوتین و رئیس‌جمهور ایران در مورد اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی و موضوعات بین‌المللی گفت‌وگو خواهند کرد.

تحولی مهم در روابط دو کشور

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته (دوشنبه) تلفنی گفتگو کردند.

لاوروف در این گفتگوی تلفنی ضمن ابراز خرسندی از سفر قریب الوقوع رئیسی به روسیه اعلام کرد که همه ترتیبات لازم برای انجام این سفر صورت پذیرفته است. طرفین این سفر را تحول مهمی در روابط دو کشور و فرصت خوبی برای گسترش و تعمیق روابط توصیف کردند.

آخرین اخبار سیاسی و اجتماعی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جونم رییسی رفتی روسیه یه سر به سردار ازمون بزن انگار مشکل حقوقی پیدا کرده خخخخ