خبر مهم:

کد مطلب: ۷۰۶۰۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مشاغل خانگی در صدر درخواست ثبت مجوز/ عقب‌ماندگی ۷۰ درصدی دولت از ایجاد مشاغل خانگی

مشاغل خانگی در صدر درخواست ثبت مجوز/ عقب‌ماندگی 70 درصدی دولت از ایجاد مشاغل خانگی

آمار درگاه ملی مجوزهای کشور نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور، حدود ۳۵۳ هزار و ۳۹۳ مجوز  کسب‌وکار در این درگاه ثبت شده که از این تعداد فقط ۱۰۷ هزار و ۳۹۹ مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. در این بین مشاغل خانگی بیشترین سهم را در درخواست مجوز دارند. اما دولت تنها حدود ۳۰ درصد از وعده انتخاباتی خود را برآورده ساخت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمارهای منتشرشده حاکی از آن است که بیشترین درخواست ثبت مجوز مرتبط با مشاغل خانگی مرتبط با مجموعه وزارت تعاون است. به عبارت بهتر، بیش از ۹۰ درصد مجوزهایی که وزارت تعاون در این رابطه صادر می‌کند مرتبط با مشاغل خانگی است. همین مساله باعث شد تا دولت روی ایجاد مشاغل خانگی برای وعده انتخاباتی خود حساب ویژه‌ای باز کند.

زمانی که ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس دولت سیزدهم روی کار آمد به ایجاد حداقل یک میلیون شغل در سال تأکید کرد. حجت‌ا… عبدالملکی، وزیر مستعفی کار کابینه او، نیز بارها به این موضوع تأکید کرد.

در این بین قرار بود حدود ۳۰۰ هزار مورد از اشتغال‌زایی دولت به مشاغل خانگی اختصاص یابد. اما بر اساس آخرین آمار، از زمان استقرار دولت سیزدهم تاکنون تنها ۹۳ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شد. این یعنی عقب‌ماندگی ۶۹ درصدی دولت از وعده ایجاد مشاغل خانگی.

درخواست ۳ میلیون نفر برای تاسیس مشاغل خانگی

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی ۱۰ سال گذشته حدود سه میلیون نفر برای ایجاد مشاغل خانگی اعلام آمادگی کرده‌اند. در این بین تنها حدود یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر موفق به دریافت مجوز شدند. از این افراد نیز فقط به ۸۰۰ هزار نفر تسهیلات بانکی اعطا شد.

مسئولان دولت سیزدهم همچنین توسعه مشاغل خانگی را هم‌راستای کشورهای پشرفته دنیا می‌دانند. اما آیا این کشورها هم به این سمت پیش رفته‌اند؟ بررسی‌ها نشان از رشد چشمگیر مشاغل خانگی در جهان پس از همه‌گیری کرونا دارد. آخرین آمار حاکی از آن است که مشاغل خانگی از ۱۰۰ میلیون در سال ۲۰۱۹ به ۲۶۰ میلیون در سال ۲۰۲۰ رسید.

ه مشاغل خانگی در کشورهای توسعه‌یافته در ایجاد اشتغال نقش بیش از ۲۰ درصدی دارند. اما این میزان در ایران کمتر از چهار درصد است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد این مشاغل در کشورهای توسعه‌یافته بیشتر در راستای تهسیل کسب‌وکار و همچنین نیاز جامعه صورت می‌گیرد. در حالی که بسیاری از کارشناسان رشد بیکاری در ایران را عامل شیوع مشاغل خانگی می‌دانند.

صدور مجزوهای مشاغل خانگی آنی شد؟

در حالی قرار بود که صدور مجوزها سه روزه تعیین و تکلیف شوند که بسیاری از افراد، همچنان در پیچ‌وخم دریافت مجوز هستند.

حتی مسئولان وزارت تعاون دراین‌باره تاکید کردند که از این پس هیچ مجوزی در حوزه مشاغل خانگی نخواهد بود که صدور آن بیش از سه روز طول بکشد. چراکه این کار برای نخستین بار و در راستای حذف موانع تولید و اشتغال در کشور رخ می‌دهد.

به عقیده کارشناسان، به غیر از عملکرد کند دولت برای صدور مجوزهای اشتغال، ایرادات زیادی هم در شرایط و فرآیند صدور آن‌ها وجود دارد.

تاثیر قطعی اینترنت بر مشاغل خانگی

البته در حال حاضر وضعیت مشاغل خانگی که حتی مجوز فعالیت نیز دریافت کرده‌اند چندان مطلوب نیست. قطعی اینترنت در دو هفته‌ اخیر وضعیت اقتصادی مشاغل خانگی که اغلب آنها فعالیتشان در بستر شبکه‌های اجتماعی، ازجمله اینستاگرام است، وخیم کرد. طوری‌که معیشت حدود ۱۰ میلیون نفر در پی قطعی اینترنت در دو هفته اخیر با بحران مواجه شد.

اخیراً تجارت‌نیوز گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن قطعی سراسری اینترنت در ایران حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان زیان متوجه این کسب‌وکارها می‌کند.

بر اساس این گزارش، اخیراً انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی، قطع اینترنت و اختلالات پیش‌آمده را باعث ایجاد مشکلات زیادی در سطح جامعه دانست و خواستار رفع مسائل موجود شد. این انجمن با توجه به تأثیر جدی چنین محدودیت‌ها و اختلال‌هایی روی عملکرد کسب‌وکارهای اینترنتی و امنیت اطلاعات و دارایی‌های کاربران آن‌ها، خواستار رفع سریع این محدودیت‌ها شد.

برای مطالعه بیشتر خبر زیان روزانه کسب و کارها از قطعی اینترنت چقدر است؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.