کد مطلب: ۵۵۶۸۱۸

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد:

راه توسعه بازار سرمایه از اصلاح زیرساخت‌ها و قوانین آن می‎‌گذرد

راه توسعه بازار سرمایه از اصلاح زیرساخت‌ها و قوانین آن می‎‌گذرد

بازار سرمایه به عنوان حساس‌ترین بخش اقتصادی کشور همواره نیازمند توسعه بوده است و بهتر است این توسعه از بخش زیرساخت‌ها و اصلاح قوانین و مقرراتش آغاز شود.

بازار سرمایه به عنوان حساس‌ترین بخش اقتصادی کشور همواره نیازمند توسعه بوده است و بهتر است این توسعه از بخش زیرساخت‌ها و اصلاح قوانین و مقرراتش آغاز شود. چراکه توسعه و بهبود سامانه معاملات، کمک به توسعه ابزارهای معاملات آنلاین و افزایش کیفیت خدمات ارایه شده توسط کارگزاران کرده و توسعه نهادی و افزایش عمق بازار سرمایه نیز از جمله اقداماتی است که باید در سر لوحه کار ارکان بازار باشد.

مجتبی شهبازی؛ مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد ، درباره توسعه زیرساخت‌های بازار سرمایه گفت: سال‌هاست سیاستگذاران کشور به فکر توسعه بازار سرمایه افتاده‌اند. اینکه دهه‌های گذشته به اشتباه سهم عمده تامین مالی بنگاه‎‌ها از سیستم بانکی بوده است بر همگان عیان گشته است. به هر ترتیب چند سالی است که سیاستگذاران به درستی بر طبل توسعه بازار سرمایه برای تامین مالی بلند مدت بنگاه‌ها می‌کوبند. البته در این میان استفاده از سد بازار سرمایه در مقابل تورم مزمن اقتصاد کشور و کمک به افزایش بهره‌وری سرمایه و تشویق ورود سرمایه به بخش تولید نیز از جمله اهداف بوده است.

وی ادامه داد: در کنار این سیاست‌های توسعه‌ای خود بازار سرمایه نیز باید به فکر توسعه زیرساخت‌ها و اصلاح قوانین و مقرراتش باشد. چراکه توسعه و بهبود سامانه معاملات، کمک به توسعه ابزارهای معاملات آنلاین و افزایش کیفیت خدمات ارایه شده توسط کارگزاران کرده و توسعه نهادی و افزایش عمق بازار سرمایه نیز از جمله اقداماتی است که باید در سر لوحه کار ارکان بازار باشد.

شهبازی در مورد بسترسازی توسعه بازار سرمایه متذکر شد: هرچند اقدامات مثبتی در این راستا انجام شده، اما مراتب اجرایی آن باید سرعت بیشتری داشته باشد تا بازار سرمایه در نقطه عطف تاریخی خود قرار گیرد. دلیل آن هم گسترش جامعه سهامداری به کل کشور است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: پس از پذیرش سهام عدالت در بورس به یکباره بیش از ۷۰درصد جمعیت کشور وارد بازار سرمایه شدند. پس با این حجم انبوه از جامعه سهامداری دیگر سیاستگذار نمی‌تواند بازار سرمایه را نادیده بگیرد و آن را در اولویت‌های کاری خود قرار ندهد.

وی با اشاره به عیان بودن نشانه توجه به بازار سرمایه در دوران تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری گفت: برای اولین بار تمامی نامزدهای ریاست جمهوری برنامه خود برای بازار سرمایه را ارایه کردند، اما نکته‌‎ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که پاشنه آشیل برنامه‌های توسعه اقتصادی در کشور همیشه عدم هماهنگی ارگان‌ها و سیاستگذاران بوده است. اینکه هنوز ما شاهد مصوباتی همچون نرخ‌های دستوری هستیم که متضاد با توسعه بازار سرمایه است نشان دهنده نبود نگرش اقتصادی صحیح در میان سیاستمداران است.

مدیرمعاملات کارگزاری بانک پاسارگاد تصریح کرد: اقتصاد دستوری باید برای همیشه از سیاست‌های کشور رخت بر بندد. اگر به دنبال کاهش فساد اقتصادی و جلوگیری از رانت پراکنی در اقتصاد هستیم باید از اقتصاد دستوری دوری کنیم. چراکه دود مداخله در مکانیزم بازار به چشم کل اقتصاد می‌رود.

وی اظهار داشت: نرخ ارز باید تک‌نرخی شود و دولت دست از نرخ‌گذاری بردارد. البته راهکارهایی نیز برای جلوگیری از ورود نقدینگی مخرب به بازارهای کالایی وجود دارد که دولت با استفاده از تجارب جهانی می‎‌تواند به سمت استفاده از ابزارهای قدرتمند خود همچون مالیات برود تا بتواند از ورود نقدینگی سفته‌بازانه به بازارهای کالایی جلوگیری کند.

شهبازی گفت: اینکه ما بیاییم مرتب شعارهایی بدهیم در رابطه با مقررات‌زدایی از اقتصاد اما در عمل نه تنها مقررات‎‌زدایی نکرده باشیم، بلکه به مقررات کنونی مقررات جدیدی اضافه کنیم، راه به جایی نمی‌برد. بازار سرمایه حساس‌ترین بخش به مقررات اضافه و نابجا است. برای توسعه بهتر بازار سرمایه باید به سمت کاهش محدودیت‌ها از جمله دامنه نوسان برویم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.