کد مطلب: ۵۷۴۳۷۹

جزئیات جدید از خبر ربایش یک هواپیما از افغانستان / اخبار ضد و نقیض از ورود به ایران

جزئیات جدید از خبر ربایش یک هواپیما از افغانستان / اخبار ضد و نقیض از ورود به ایران

در حالی که رسانه‌ها صبح امروز به نقل از معاون وزیر خارجه اوکراین از ربایش یک هواپیمای اوکراینی از افغانستان و انتقال به ایران خبر می‌دهند، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادعای مربوط به هواپیمای ربوده شده اوکراینی را تکذیب و جزئیاتی از دو پرواز شرکت هواپیمایی «کام ایر» (متعلق به افغانستان) را منتشر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گفته می‌شد این هواپیما در ماموریت انتقال نیروها و پناهجویان بود.

خبر نخستین را عصرایران به نقل از الجزیره اعلام کرد.

انتخاب هم در این مورد نوشته بود، الجزیره به نقل از معاون وزیر خارجه اوکراین گزارش داده که یک هواپیمای تخلیه نیروهای اوکراینی از افغانستان ربوده و عازم ایران شده است.

photo 2021 08 24 12 14 28

ورود به ایران؟

در ابتدا برخی منابع مدعی شدند که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد هواپیمای ربوده شده اوکراین در فرودگاه مشهد به زمین نشسته است (اقتصادنیوز).

photo 2021 08 24 12 21 25

تکذیب ورود هواپیمای ربوده شده به ایران

در ادامه اما سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در مورد این ادعا گفت: روز گذشته یک فروند هواپیمای خطوط هواپیمایی اوکراین برای سوخت‌گیری به فرودگاه مشهد مقدس آمد و پس از سوختگیری، حرکت خود را به سمت کیف در اوکراین ادامه داد.

وی افزود: موضوع ربایش هواپیما منتفی است اما در این زمینه باید با مقامات حراست سازمان هواپیمایی کشوری و مراجع بالادستی هم هماهنگ کنیم تا اطلاع‌رسانی قطعی صورت پذیرد. بزودی در این زمینه اطلاعات بیشتری منتشر خواهد شد.(صداوسیما)

اطلاعیه سازمان هواپیمایی

پس از آن نیز بار دیگر سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادعای مربوط به هواپیمای ربوده شده اوکراینی را تکذیب و جزئیاتی از دو پرواز شرکت هواپیمایی «کام ایر» (متعلق به افغانستان) را منتشر کرد.

محمدحسن ذیبخش در خصوص ابهام مطرح شده پیرامون فرود هواپیماهای شرکت هواپیمایی متعلق به افغانستان (کام ایر) در فرودگاه مشهد، گفت: یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی مذکور در ۲۷مردادماه به رجیستر YAKMJ در ساعت ۲۱ از مشهد به مقصد کی یف پرواز کرده، اما به علت عدم مجوز پرواز و عبور از فضای ترکیه مجبور شد در ساعت ۲۳ به منظور سوخت گیری در فرودگاه ارومیه فرود آید.

وی افزود: هواپیمای مذکور چهار ساعت بعد در ساعت سه و ۳۰ دقیقه در ۲۸ مرداد ماه به سمت فرودگاه تاشکند (ازبکستان) پرواز و در ساعت ۶ و ۴۵ دقیقه فرود می آید.

ذیبخش تصریح کرد: همچنین هواپیمای دوم شرکت هواپیمای کام ایر با رجیستر YAKML به شماره RQ۵۰۱ روز گذشته (تاریخ ۱شهریور) در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح از فرودگاه کابل پرواز و به منظور سوخت گیری در ساعت ۱۳ و هفت دقیقه در فرودگاه مشهد فرود آمده و پس از آن در ساعت ۱۷ و ۵۶ دقیقه به سمت فرودگاه کی یف پرواز و در ساعت ۲۱ و ۹ دقیقه در فرودگاه کی یف به زمین می نشیند.

تکذیب هواپیماربایی توسط شرکت «کام ایر»

شرکت هواپیمایی افغانستانی کام ایر نیز امروز با صدور اطلاعیه‌ای اخبار مربوط به ربایش هواپیماهای متعلق به این شرکت هواپیمایی که به مقصد اوکراین پرواز می کرده اند را تکذیب کرده است.

این شرکت هواپیمایی اعلام کرده است که پروازهای ۱۹ آگوست در مسیر کابل-ارومیه- تاشکند و پرواز ۲۳ آگوست در مسیر کابل- مشهد- کی یف پس از انجام سوختگیری به مقصد خود رسیده اند و خبر ربایش هواپیماهای فوق دروغ محض است ( ایرنا ).

ابهام در موضع دولت اوکراین

در ابتدا اعلام شد وزارت خارجه اوکراین امروز سه شنبه اعلام کرد که افراد ناشناس هواپیمای اوکراینی را که برای تخلیه شهروندان این کشور به کابل آمده بود، ربودند.

معاون وزیر امور خارجه اوکراین گفت: یکشنبه هواپیمای ما توسط افراد ناشناس توقیف و امروز سه شنبه عملا ربوده شد و به جای تخلیه اوکراینی‌ها، با گروهی ناشناس به سمت ایران رفت.

لنین افزود: سه تلاش دیگر هم برای تخلیه شهروندانمان ناموفق بود، زیرا شهروندان ما نمی‌توانستند خود را به فرودگاه برسانند.

لنین توضیح داد که کل دیپلمات‌ها به ریاست دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه برای حل مشکل هواپیما تلاش کردند.

معاون وزیر امور خارجه اوکراین جزئیات بیشتری ازاین اتفاق نداد.

پیشتر وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که یک فروند هواپیمای نظامی این کشور برای خارج کردن شهروندان اوکراینی راهی افغانستان شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در حساب توئیتر خود اعلام کرد که ۸۳ نفر از جمله ۳۱ تن از شهروندان کشورش را از افغانستان تخلیه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه به تخلیه شهروندان از کابل ادامه می‌دهند، افزود: ۸۳ نفر که ۳۱ نفر از آنها شهروندان اوکراینی هستند، صبح امروز با هواپیمای نظامی از کابل به کی‌یف منتقل شدند ( ایسنا ).

چندی پس از انتشار این خبر، برخی خبرگزاری‌ها از جمله ایرنا و تسنیم گزارش دادند که وزارت امورخارجه اوکراین ربایش هواپیما از کابل را تکذیب کرده است.

بر اساس این خبر، اولِگ نیکولِنکو سخنگوی وزارت امورخارجه اوکراین گزارش‌ها مبنی بر ربوده‌شدن یک فروند هواپیمای اوکراینی از افغانستان و انتقال آن به ایران را رد کرد.

آخرین اخبار حوزه حمل و نقل را در صفحه حمل‌ونقل تجارت‌نیوز بخوانید.

(عکس تزئینی است.)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • alireza

    یعنی طالبان هستند وقصد ورود به خاک ایران را دارند؟؟؟

  • ناشناس

    هیچی خبری نیست همه دروغ است

  • مجید

    هواپیما مثل اینکه امده مشهد وسوختگیری کرده ورفته اکراین. اینهاهمه شایعه هست. البته شاید توسط گروهی تروریست افغان خلبان را مجبوربه ورود غیرقانونی به ایران کردن. الله و اعلم

  • محسن

    طالبان حداکثر تاشش ماه حکومت رو دردست دارد ولی بعد شش ماه حرج ومرج افغانستان رو فرا میگیرد.نکته قابل توجه این است که مردم افغانستان خواهان طالبان هستند.ونکته دیگه اینکه هیچ درخواست کمکی از طرف مردم افغانستان به ایران وجای دیگر نشده….

  • میلاد

    مابایدبه همه بدبین باشیم.

  • الهه

    منم جز طالبان هستم حرف اضافی نباشه وگرنه من قهر میکنم

  • امین

    طالب ها برادر هستن لطفا توهین نکنین خخخخ

  • ناشناس

    مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری ایران!!! همین و دیگر هیچ!!!

  • ناشناس

    بعضی ها چقدر دهن بین هستن

  • ناشناس

    بنویسید… آهو برره مریم آهو