کد مطلب: ۴۵۵۱۵۷

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با تجارت‌نیوز:

۵۰۰ هزار تن برنج در انبار گمرکات رسوب شد / گلایه واردکنندگان برنج از بانک مرکزی

۵۰۰ هزار تن برنج در انبار گمرکات رسوب شد / گلایه واردکنندگان برنج از بانک مرکزی

دبیر انجمن واردکنندگان برنج می‌گوید: از بهمن ماه با مشکل جدی رسوب ۵۰۰ هزار تن برنج در انبار گمرکات مواجه شدیم، برای ترخیص این کالاها با وزارت صمت و بانک مرکزی مکاتباتی انجام شد. این در حالی است که چالش‌ها همچنان به قوت خودش باقی است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره وضعیت بازار برنج به تجارت‌نیوز گفت: با تصمیمات اخیر دولت برنج آینده روشنی ندارد؛ چرا که از بهمن ماه با مشکل جدی رسوب ۵۰۰ هزار تن برنج در انبار گمرکات مواجه شدیم، برای ترخیص این کالاها با وزارت صمت و بانک مرکزی مکاتباتی انجام شد این در حالی است که چالش‌ها همچنان به قوت خودش باقی است. همچنین در نیمه اردیبهشت امسال نیز بانک مرکزی اعلام کرد که برنج از کارگروه یک به کارگروه دو منتقل شده است و از این پس ارز نیمایی به برنج‌های خارجی اختصاص می‌گیرد.

مسیح کشاورز افزود: با تخصیص ارز نیمایی به کالای اساسی همچون برنج سرمایه واردکنندگان یک سوم خواهد شد. همچنین از این پس برای واردکنندگان نیز تهیه ارز نیمایی سخت‌تر می‌شود و قیمت برنج‌های خارجی هم دچار نوسان خواهد شد. هدف از واردات برنج‌های خارجی کمک به اقشار آسب‌پذیر کشور بود؛ چرا که قیمت برنج‌های خارجی در مقایسه با برنج ایرانی ارزان‌تر است، به طوری‌که هم اکنون قیمت هر کیلو برنج خارجی هشت هزار تومان است.

او درباره تاثیر برنامه اخیر دولت بر روند بازار برنج اظهار کرد: با تصمیم اخیر دولت واردات به شدت کاهش خواهد یافت. از این پس ممکن است که برنج از سبد کالای مصرفی برخی از اقشار آسیب‌پذیر نصف یا حتی حذف شود، این موضوع خطر بزرگی را برای برخی از خانواده‌ها به همراه دارد. از سوی دیگر چنانچه برنج ایرانی هم قیمتش افزایش یابد یک معضل بزرگی برای اقشار جامعه ایجاد خواهد شد.

قیمت برنج ایرانی گران می‌شود؟

کشاورز در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت برنج ایرانی افزایش خواهد یافت؟ پاسخ داد: قیمت برنج ایرانی هنوز گران نشده است. امیدواریم این سیاست‌های اخیر که از سوی دولت اتخاذ شده یک بار دیگر مورد بازبینی قرار گیرد. متاسفانه تمام تصمیمات اقتصادی که در کشور اخذ می‌شود یک سویه است. یعنی برخی از افراد در بدنه وزارت صمت به یک جمع‌بندی می‌رسند بدون آن که نظر بخش‌خصوصی را پرس‌وجو کنند.

کشاورز با اشاره عدم تخصیص ارز نیمایی به واردکنندگان اظهار کرد: ما همچنان معطل ترخیص ۵۰۰ هزار تن برنج هستیم. بانک مرکزی ارز را به طور قطره چکانی به فعالان اقتصادی اختصاص می‌دهد. البته با حذف ارز دولتی از برنج به نظر می‌رسید ترخیص برنج‌ها آسان خواهد شد این در حالی است که سرعت بانک مرکزی در تخصیص ارز به کالاها بسیار اندک است. آنچه مشخص است بانک مرکزی خیلی نگران امنیت غذایی مردم نیست بلکه بیشترین دغدغه مسئولان چگونگی جذب و دسترسی به منابع ارزی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • دل سوخته

    برکت خدا بود،قوت مردم،چرا؟!

  • ناشناس

    این کارها را میکنند تا گرانتر بفروشند . جالبه که حلال و حرام هم میکنند .