کد مطلب: ۲۸۷۴۱۳

رشد تولیدات داخلی با اجرای بسته ارزی دولت

رشد تولیدات داخلی با اجرای بسته ارزی دولت

بسته ارزی که به تازگی از سوی دولت ابلاغ و اجرا شده است باعث افت قیمت در برخی حوزه‌ها شده است و واردات کالا‌های ضروری و مواد اولیه را به کشور آسان خواهد کرد با این اتفاقات ما در آینده‌ای نه چندان دور شاهد افزایش روند تولیدات داخلی خواهیم بود.

بسته ارزی که به تازگی از سوی دولت ابلاغ و اجراء شده است باعث افت قیمت در برخی حوزه‌ها شده است و واردات کالا‌های ضروری و مواد اولیه را به کشور آسان خواهد کرد با این اتفاقات ما در آینده‌ای نه چندان دور شاهد افزایش روند تولیدات داخلی خواهیم بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، سیاست دولت در تخصیص منابع ارزی با قیمت پایین‌تر از قیمت بازار برای مصون ماندن قیمت کالاهای وارداتی از نوسان ارزی به نتیجه نرسید و این کالاها گرچه با نرخ رسمی وارد می‌شدند اما بر مبنای قیمت دلار در بازار آزاد به دست مصرف‌کننده می‌رسید. در کنار شکست حمایت از مصرف‌کننده تخصیص ارز با نرخ رسمی موجب شکل‌گیری رانت‌های کلان در اقتصاد ایران شد.

از این‌رو دولت تصمیم گرفت تا با بردن تمامی کالاهای وارداتی به‌جز کالاهای اساسی به بازار دوم، ضریب شفافیت را ارتقا دهد. با این کار دولت تنها نیاز است تمرکز خود را بر نظارت بر قیمت کالاهای اساسی که محدود هستند، بگذارد تا در دخل و خرج اقشار ضعیف نگرانی به‌وجود نیاید. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود رانت موجود در اقتصاد نیز به واسطه شکاف قیمتی ناشی از سیاست قبلی برقرار نخواهد ماند.

در این رابطه فرشید سیم کارشناس اقتصادی بر گفت: خط تولیدات کالا در کشور به مراتب ضعیف شده است که این امر ناشی از پایین بودن قدرت خرید مردم، توقیف واردات مواد اولیه از سوی دولت و انبار کردن بی رویه محصولات تولید شده است این اتفاقات باعث کم شدن سرمایه تولید‌کنندگان در امر تولید است.

وی در مورد تاثیر بسته ارزی دولت بر تولید تصریح کرد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند خط تولید محصولات را در کشور افزایش دهد تسهیل در واردات کالا‌های اولیه برای تولید است که این امر در کشور با مشکل مواجه شده بود. با اجراء بسته ارزی از سوی دولت امیدواریم که تسهیل سازی در خط تولید صورت بگیرد و تولید کنندگان بتوانند به راحتی مواد اولیه را برای تولید به کشور وارد کنند.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: دولت باید با استفاده از این بسته ضمن هموار کردن راه برای بهبود روند اقتصاد کشور بتواند عقب افتادگی کشور و ضرر مردم را در این چند ماه گذشته جبران کند این امور در صورتی امکان پذیر است که دولت مردان ما برای موثر واقع شدن این بسته از افراد با سابقه و مورد اعتماد استفاده کند.

حال باید منتظر ماند و دید بسته جدید ارزی دولت در بلند مدت چه تاثیر بر روند نوسان در بازار و کنترل قیمت‌ها خواهد داشت.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.