کد مطلب: ۲۵۰۶۲۶

رشد قیمت طلا با سکون دلار

رشد قیمت طلا با سکون دلار

قیمت طلای جهانی در طول هفته گذشته تحت فشار شدید رشد شاخص دلار آمریکا قرار داشت و به پایین مرز ۱۳۰۰ دلاری سقوط کرد. تقویت نرخ بازدهی اوراق بلندمدت خزانه‌داری آمریکا و چشم‌انداز افزایشی نرخ بهره هدف فدرال رزرو مهم‌ترین حامیان شاخص دلار در هفته گذشته محسوب می‌شوند.

رکوردشکنی‌های متوالی دلار، کارشناسان بازار جهانی را سردرگم کرده است؛ چراکه اونس فلز زرد به‌رغم پیش‌بینی‌های مثبت از سوی تحلیلگران، ضعیف‌ترین هفته سال جاری میلادی را تجربه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش‌بینی غلط از روند قیمتی فلز گرانبها، احتیاط بیشتری در فضای بازار فلزات ارزشمند ایجاد کرده است و پیش‌بینی‌های هفتگی و کوتاه‌مدت جهت مشخصی را نشان نمی‌دهند. به‌عنوان مثال، نتیجه نظرسنجی هفتگی پایگاه اینترنتی «کیتکو» از تحلیلگران وال‌استریت و خرده‌فروشان مین‌استریت، رویکرد مشخصی ندارد.

برخی از معامله‌گران و تحلیلگران انتظار بهبود قیمت طلا در هفته آینده را دارند. به عقیده آنها، فلز زرد ظرف هفته گذشته بیش از حد ریزش قیمت داشته و در نتیجه انتظار می‌رود شاهد نوعی اصلاح قیمت باشد.

گروه دیگری که به تداوم افت ارزش فلز گرانبها گرایش دارند، شکست سطوح حمایتی را نشانه ضعف شدید بازار طلا می‌دانند که احتمال شکسته شدن مرز حمایت ۱۲۸۵ دلاری را نیز ممکن خواهد ساخت.

نظرسنجی کیتکو از کارشناسان وال‌استریت با شرکت ۱۶ تحلیلگر باسابقه منتشر شده است. تعداد کاهشی‌ها و افزایشی‌های نسخه آخر نظرسنجی ۷ نفر، معادل با ۴۴ درصد ثبت شد و ۲ کارشناس نیز به تغییر سطح قیمت‌ها اعتقاد نداشتند.

نسخه نظرسنجی اینترنتی با ثبت نظرات ۶۰۵ خرده‌فروش و معامله‌گر فعال در بازار طلا ثبت شد. از این میان ۲۹۶نفر، معادل ۴۰ درصد افزایش قیمت و ۲۴۱ نفر، معادل ۴۹ درصد، کاهش قیمت اونس را پیش‌بینی کردند؛ در پیش‌بینی هفته گذشته ۷۹ درصد از کارشناسان وال‌استریت و ۸۹درصد از سرمایه‌گذاران مین‌استریت رای به افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی داده بودند؛ اما نتیجه معاملات، بدترین هفته سال ۲۰۱۸ میلادی را برای فلز گرانبها به ثبت رساند.

رشد بازدهی اوراق خزانه و شاخص دلار، مانعی برای طلا در هفته گذشته ایجاد کردند. روند قیمت در هفته آتی نیز تا حد زیادی به آنها بستگی دارد. اگر شاخص دلار و بازدهی اوراق قرضه دچار کاهش شوند، احتمال افزایش بهای اونس تقویت خواهد شد.

در صورت تحقق این سناریو، طلا بالای مرز ۱۲۸۰ دلاری باقی می‌ماند و قادر به صعود تا مرز ۱۳۰۵ دلاری نیز خواهد بود. عامل دیگری که توان حمایت از فلز زرد را دارد، افزایش تقاضای طلای فیزیکی است.

با توجه به افت شدید تقاضا در هفته گذشته، ظرفیت افزایش سرمایه ورودی به بازار در کوتاه‌مدت افزایش یافته است. به نوشته دنیای اقتصاد،اگرچه روند افزایش نرخ‌ بهره و تقویت ارزش دلار آمریکا در روزهای اخیر با شتاب زیادی همراه شده؛ اما انتشار نتایج نشست ماه مارس فدرال رزرو در روز چهارشنبه که نشانه‌های تورمی به بازارها منتقل کرده بود، این شتاب را کاهشی خواهد کرد.

منبع: بنکر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.