کد مطلب: ۴۳۱۰۰۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با پیمان مولوی، اقتصاددان:

رشد بیش از ۲۵ درصدی پایه پولی در سال ۹۹ / بازارها سال بعد چه خواهند شد؟

رشد بیش از 25 درصدی پایه پولی در سال 99 / بازارها سال بعد چه خواهند شد؟

یک اقتصاددان معتقد است در سال آینده افزایش پایه پولی معادل 24 تا 30 درصدی خواهیم داشت و اگر رشد نقدینگی نیز به همین شکل باشد، باید انتظار 30 تا 60 درصد تورم را داشته باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رشد نقدینگی و کسری بودجه دولت در سال 99 از جمله مواردی است که نگرانی‌ها را از عملکرد بازارها در سال 99 بالا برده است.

پیمان مولوی در گفتگو با تجارت‌نیوز براساس رشد نقدینگی و پایه پولی به تحلیل عملکرد بازارها در سال 99 پرداخت.

وی در ابتدا گفت: از سال 92 تا 98 شاهد تورم بیش از 350 درصدی بودیم، وقتی در مورد بازارها صحبت می‌کنیم باید ببینیم تورمی که در کشور ایجاد شده روی بازارها تاثیر گذاشته یا خیر؟

مولوی در ادامه عنوان کرد: با فرض رشد نقدینگی و رشد پایه پولی که در سال 96 در حدود 1.6 درصد، در سال 97 ماهانه حدود دو درصد و در سال 98 به طور متوسط حدود 2.2 بوده است؛ به نظر نمی‌رسد در سال آینده رشد پایه پولی کمتر از این رقم شود، بنابراین در سال آینده افزایش پایه پولی معادل 24 تا 30 درصدی خواهیم داشت.

وی افزود: اگر رشد نقدینگی نیز به همین شکل باشد، باید انتظار تورم 30 تا 60 درصدی را داشته باشیم. اما اگر عملیات بازار باز به درستی اجرا شود، این ارزیابی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در کشوری که 30 تا 50 درصد در این بازه تورم خواهد داشت تمام بازارها سعی می‌کنند خودشان را هماهنگ کنند.

زنجیره تامین حوزه دیگری است که پیمان مولوی معتقد است در سال آینده تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد، که این یعنی تقاضا باشد اما تامین کالا دچار مشکل شود.

ارزیابی وی از عملکرد بازار سرمایه در سال آینده هم اینگونه است: وقتی استراتژی اقتصاد کلان ایران تمام نقدینگی به علت عدم حضور در بازارهای دیگر به بازار سرمایه سوق پیدا می‌کند، صحبت کردن درباره حباب درست نیست. شاید یک روزی بورس تهران رکورد یک میلیون واحد را نیز بزند که الزاما ناشی از افزایش رشد اقتصادی نیست، بلکه نقدینگی 2300 هزار میلیارد تومانی می‌تواند خیلی از بازارها را به سمت بازار سرمایه سوق دهد و قیمت سهام رشد کند؛ اما افق سرمایه‌گذاری در ایران بسیار کوتاه شده است.

مولوی در خصوص دلار و طلا نیز گفت: در حوزه طلا بعد از برگزیت، بر اساس سناریورهای مختلف هر موضوعی که باعث تنش در دنیا شود منجر به رشد ارزش طلا در بازارهای جهانی می‌شود. در خصوص ارز نیز چون یک بحث حیثیتی درباره دلار در دولت وجود دارد، بنابراین سعی می‌کند که آن را کنترل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    بحث این نیست که سهام حباب دارد یا ندارد بحث این است حباب در کدام بازار باشد بنفع اقتصاد است مسلما حباب اگر در بازار سرمایه شکل گیرد تخریبش به مراتب کمتر از بازار های رقیب است که هم اکنون در حباب غرق شده اند و دیگر جایی برای افزایش حباب ندارن مسکن متری 40 م پراید 70م سکه 5م که این افزایش قیمتها مستقیما با نیاز های روز مره مردم مربوط میشود در حالی که افزایش سهام ارتباطی با نیاز های روز مره مردم ندارد بنابر این اگر حبابی هم میخواد شکل گیرد بهترین بازار برای حباب بازار سرمایه است بحث بین شکل گیریه حباب در کدام بازار بهتر است چون در هر صورت با افزایش نقدینگی حباب امری طبیعی و واقعیتی انکار نا پذیراست مثل سیلی که میتوان به خانه های مردم هدایت شود یا به مسیر رودخانه ها هدایت شود بحث بحث تخریب کمتر است که بازار سرمایه بسیار تخریبش کمتر است نسبت به بازار رقیب