کد مطلب: ۵۱۳۵۳۳

بورس در دهه فجر چطور بوده است؟

بورس در دهه فجر چطور بوده است؟

این اعتقاد در بین برخی از فعالان بورس به یک باور تبدیل شده است که بورس همواره در دهه فجر صعودی بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی از فعالان بورس معتقدند که بورس همواره در دهه فجر صعودی بوده است. این اعتقاد در بین برخی از فعالان به یک باور تبدیل شده که گویی تلاشی وجود داشته است که بورس در این دهه صعودی شود و پس از آن بازار سهام رها شده است. بررسی روند تغییرات شاخص کل بورس پایتخت نشان می‌دهد که در ۴ سال اخیر، تنها در سال ۱۳۹۸ روند تغییرات شاخص‌های بازار سهام در دهه فجر اکیداً صعودی بوده است.

دهه فجر ۱۳۹۶؛ سقوط به کانال پایین‌تر

در سال ۱۳۹۶، شاخص بورس در ابتدای دهه فجر در رقم ۹۸ هزار و ۱۳۳ واحد بود و در پایان این دهه با افت ۳۵۱ واحدی به رقم ۹۷ هزار و ۷۸۲ واحد رسید. این روند نزولی از ابتدای ماه آغاز شده بود و تا هفته پایانی بهمن ادامه داشت ولی در اسفند ماه شاخص بورس دوباره بالا آمد و به کانال ۹۸ هزار واحدی برگشت. در واقع روند تغییرات شاخص کل در سال ۱۳۹۶ خلاف ادعای مطرح شده مبنی بر صعود بورس در دهه فجر و ریزش آن در هفته‌های بعدی است.

افت شاخص در دهه فجر ۱۳۹۷

روند تغییرات شاخص کل در بهمن ۱۳۹۷ مشابه روند تغییرات بهمن ۱۳۹۶ است. در ابتدای بهمن ماه شاخص در رقم ۱۶۱ هزار و ۹۲۲ واحد قرار داشت و پس از آن در یک روند نزولی در ۱۳ بهمن به سطح ۱۵۹ هزار واحد رسید و در ۲۱ بهمن به ۱۵۸ هزار واحد تنزل یافت. همچنین مشابه روند سال ۱۳۹۶، شاخص کل در ابتدای اسفندماه با صعود نسبی به رقم ۱۵۹ هزار واحد و در طی این ماه روند صعودی داشت به طوری که در پایان اسفند به رقم ۱۷۵ هزار واحد رسید.

روند صعودی در دهه فجر ۱۳۹۸

در سال گذشته، شاخص بورس در ابتدای دهه فجر در رقم ۴۲۸ هزار واحد بود و در پایان این دهه به رقم ۴۴۷ هزار واحد رسید. شاخص بورس از ابتدای بهمن ماه از سطح ۴۰۰ هزار واحد شروع به رشد کرد و در ابتدای اسفند ماه به ۵۰۰ هزار واحد رسید. در واقع بهمن ماه آغاز یک روند صعودی پرقدرت در بورس تهران بود که به صعود شاخص به یک میلیون واحد در اردیبهشت ۱۳۹۹ و قله ۲ میلیون و احدی در مرداد ماه سال جاری منتهی شد.

دهه فجر ۱۳۹۹

در سال جاری، شاخص بورس در ابتدای بهمن ماه در رقم یک میلیون و ۱۸۳ هزار واحد ایستاده بود و در ابتدای دهه فجر به رقم یک میلیون و ۲۵۱ هزار واحد رسید. اما طی این دهه در ۴ روز روند نزولی داشت و در روز ۱۸ بهمن به سطح یک میلیون و ۱۳۵ هزار واحد رسید. در نهایت شاخص کل در روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن در سومین روز صعودی متوالی به سطح یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحد رسید. به نظر می‌رسد صعود شاخص کل در هفته اخیر متاثر از توقف روند نزولی نرخ ارز، افزایش انتظارات تورمی و تصمیمات شورای عالی بورس، خصوصا تغییر دامنه نوسان قیمت سهام به ۲- و ۶+ درصد است.

در نتیجه به استثنای سال ۱۳۹۸ که از بهمن ماه روند تغییرات شاخص‌های بازار سهام اکیداً صعودی شدند، در باقی سال‌ها روند تغییرات شاخص بورس در دهه فجر نزولی بوده است. در واقع این ادعا که همواره بورس در دهه منتهی به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صعودی شده است نه تنها یک اتفاق همیشگی نیست بلکه در ۴ سال اخیر تنها در سال ۱۳۹۸ رخ داده است و در آن سال نیز روند صعودی طی هفته‌های پس از آن ادامه یافته است.

منبع: اقتصاد نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمدی یزدانشهر از نجف آباد اصفهان

    الان اگر بورس در ریل مثبت ادامه دار باشد ”بخاطر این هست که بیشتر حقوقی ها در پایان سال باید با کارگزاریها تسویه حساب کنند …وقتی حقوقی در این چند روز در کمترین قیمت کف خریده است پس با فروش قیمت بالاتر در این ماه مجبورند که این یکماه مثبت باشد ….هم سود کنند هم تسویه حساب کنند …پس از ریس بورس خواهش میکنیم‌ که فقط بخاطر حقوقی ها مثبت نکند بلکه هوای حقیقی ها را هم‌ داشته باشین

  • ناشناس

    مثل سال قبل رشد شاخص شروع شده شک نکنید سقف قبلی را رد میکند بالای 2500000

  • ناشناس

    بخاطرشماهابورسی ها سهام عدلت مافقراراممنوع کردن شب بخداگشنه م روزبخداکشنه م امثال من همینجوری یک زن بیوه اخه چی داره که دلش خوش باشه امیدمنکه فقط همین سهام عدلت بوداینم ازماکرفتن .مریم.

    • ناشناس

      همون دوزاری که به عنوان سهام عدالت پرداخت کردن .پول بورسیهای بدبخت بود که ضرر کردن

  • ناشناس

    یکی ازشماهاکه میتونیدبریدتوی سازمان بورس ب همین ریس بورس بکیدفروش سهام عدلت روشروع کنن فکرمابدبختهاهم باشیدبه هردری که میزنم دربسته میشه یک زن ۳۰ساله بیوه نه یارانه دارم نه مشعتی فقط همین سهام عدلت روداشتم اونم ممنوع کردن یکی توی دنیانیست ب فکرمافقراباشه هرچیزی هم که هسته فقط ب نفه پول دارهاهسته نه ب نفه مافقراکم دست..مریم.

  • ناشناس

    مردم با ضررهای سنگین از بورس خارج شدن .اونهایی که موندن دلالان حرفه ای هستن(به قول خودشون کارکشته بورس)
    بورس نباید اینقدر بالا و پایین میشد.اگه ارزش نداشت نباید اینقدر بالا میرفت .که البته برنامه ریزی برای غارت بود و عمدی هم بود
    باشد که روزی تلافی کنیم مسولین نامرد
    اتفاقی که نباید میافتاد دیگه افتاده و مردم عادی ضررهای سنگین کردن و خارج شدن

    • ناشناس

      خدا کنه مردم فراموش نکن در خرداد ۱۴۰۰ که چه برسرشون آمد

  • ناشناس

    یه روز بورسو مثبت کردین هی میگین ۸ماه بورس منفیه ا ین.م بگید پدر مردمو در اوردیدسر مایه مردمو پودر کردید.انشالله در برابرخدا همیشه رو سیاه بشید

  • ناشناس

    هنوزدامنه نوسان جدیداجرانشده یه عده دارن منفی بافی میکنن اگه هدف این عزیزان چیزی به غیرازنوسانگیری ازمردم ضرردیده نباشه ونیتشون واقعاخیره که حتماهمینطوره اجازه بدن دوروزاجرابشه بعدمعایبش مشخص بشه ماکه 60درصدتوضرریم این دوروزنهایت میشه64درصد

  • ناشناس

    هیچ ابرقدرتی نمیتونست چنین ضربه مهلکی بزنه که این روند بورس در این چند ماه زد. بعضی وقتها چه راحت تیشه به ریشه ها زده میشه…فکری بکنید که این درخت خیلی سست شده…اعتماد یک ملت رو نباید ارزان فروخت.

  • ناشناس

    بورس برای همیشه کارایی خودش از دست داده(اعتماد اعتماد اعتماد سالها طول میکشه ساخته بشه .شاید نسل بعدی دوباره اعتماد کنن)رشد بورس فقط با ورودی پول جدید ممکنه
    اینها مسکن موقت هستن.مردم با تجربه شدن دیگه
    بورس اگه رشد شارپی تا چندین ماه هم داشته باشه کسی پول جدید نمیاره.چون هر لحظه ممکنه بلای مردادماه تکرار بشه
    پس منطقی و عقلانی فکر کنید.بورس اگه رشد شارپی داشته باشه قطعا شارپی هم باید بعدش ریزش کنه

  • ناشناس

    من ۳ هفته قبل بیت دوج (ارز دیجیتال ) خریدم ۲۳۲ تومان الان شده ۲۰۵۰ تومان حدود ۹ برابر , حالا هی بشینین +۵ و +۶ بگیرین