کد مطلب: ۶۹۸۲۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پورشه در تولید خودروی برقی رقیب بنز می‌شود/ ویژگی‌های ۲ محصول لوکس و جدید پورشه

پورشه در تولید خودروی برقی رقیب بنز می‌شود/ ویژگی‌های ۲ محصول لوکس و جدید پورشه

شرکت پورشه در راستای برنامه خود برای رونمایی شش مدل الکتریکی تا ۲۰۳۰، طراحی پانامرا الکتریکی و نسل جدید تایکان را در دست دارد.

آرش نهندیان / به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت پورشه نخستین بار سال ۲۰۱۵ و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت بود که در قالب خودروی کانسپت میشن E پیش نمایشی از خودروی تایکان را به رخ جهانیان کشید.

گرچه تنها سه سال از زمان رونمایی این خودروی تمام الکتریکی می‌گذرد، پورشه ظاهراً به فکر طراحی و توسعه نسل جدید تایکان افتاده و همان طور که از آلمان‌ها انتظار می‌رود، این خودرو در نسل جدید خود تغییرات بسیار زیادی خواهد داشت.

طبق اعلام رسانه‌های آلمانی، پورشه قصد دارد در کنار نسل جدید تایکان از پانامرا الکتریکی هم رونمایی کند. در واقع این شرکت با دو خودروی الکتریکی لوکس قصد دارد به رقابت امثال مرسدس برود. البته در زمان رونمایی این دو خودرو، رقبای جدی‌تری به غیر از مرسدس بنز (مانند برخی مدل‌های لوسید موتورز) برای آن‌ها در بازار وجود خواهد داشت.

تغییرات نسل جدید خودرو‌های الکتریکی پورشه

هم نسل دوم خودروی پورشه تایکان و هم نسخه الکتریکی پانامرا قرار است روی نسخه اسپرت‌تر پلت فرم SSP گروه خودروسازی فولکس واگن ساخته خواهند شد.

جالب است بدانید از این پلت فرم در ساخت مدل‌های جدیدی مانند سدان فولکس واگن ID. ۴ و آئودی RS۳ الکتریکی نیز قرار است استفاده شود. البته در مدل‌های جدید پورشه این پلت فرم قرار است تغییراتی داشته باشد تا علاوه بر پایین‌تر بودن کابین، بتوان از پک باتری باریک‌تر در این خودرو‌ها استفاده کرد.

به لطف این تغییرات، نسل جدید تایکان و پانامرا الکتریکی مرکز ثقل پایین‌تر و دینامیک سواری بهتری خواهند داشت. وجود چنین تغییراتی با توجه به این که پورشه همیشه خودرو‌های پرفورمنس بسیار قدرتمند با سواری جذاب و هندلینگ فوق‌العاده تولید می‌کند تقریباً قابل پیش‌بینی هم بود.

جنگ با رقیبان در بازار

پورشه پانامرا تمام الکتریکی که هنوز در مراحل اولیه طراحی و توسعه خود قرار دارد، از نظر ظاهری تقریباً شبیه آن چیزی خواهد بود که هم اکنون تحت عنوان پانامرا با طول بین دو محور بلند در چین فروخته می‌شود.

این خودرو طول بین دو محوری برابر با ۳۱۰۰ میلی‌متر داشته و طول بدنه آن معادل ۵۱۹۹ میلی‌متر است. چنین اعدادی برای نسخه تمام الکتریکی پورشه پانامرا منطقی هستند، چرا که این خودرو و نسل جدید تایکان قرار است در سگمنت‌های مختلف بازار به جنگ رقیبان خود بروند.

دو محصول جدید این شرکت شاسی و سیستم پیشرانه مشترکی خواهند داشت و از یک معماری الکتریکی جدید قرار است ساخته شوند.

قابلیت رانندگی خودکار

جالب است بدانید مهندسان پورشه قصد دارند نسل جدید تایکان و پانامرا الکتریکی را با قابلیت رانندگی خودکار سطح سه روانه بازار کنند. این شرکت همچنین یک پک باتری جدید ۸۰۰ ولتی را روی این دو خودروی جدید نصب خواهد کرد. شرکت می‌گوید در طراحی این باتری از تکنولوژی سلول‌های باتری بهینه‌تر مجهز به آند‌های با سیلیکون بالا استفاده شده است.

در حال حاضر، ما جزئیات بیشتری در مورد نسخه الکتریکی پورشه پانامرا در دست نداریم. ولی اگر این شرکت قصد رقابت با مدل‌هایی مانند مرسدس - آ ‌ام گ EQS را داشته باشد، از نظر توانایی‌های فنی می‌توان انتظار آمار و ارقامی مشابه این مدل قدرتمند مرسدس را برای پانامرای الکتریکی نیز داشت.

شرکت مرسدس بنز خودروی EQS الکتریکی را در دو نسخه EQS ۴۵۰+ با ۳۲۹ اسب بخار قدرت و نسخه EQS ۵۸۰ ۴Matic با ۵۱۶ اسب بخار قدرت روانه بازار کرده است.

مرسدس بنز همچنین یک نسخه قوی‌تر به نام EQS ۵۳ ۴MATIC+ نیز عرضه کرده که در صورت انتخاب پکیج AMG Dynamic Plus توسط مشتری، قدرتی برابر با ۷۵۱ اسب بخار در اختیار وی قرار می‌دهد. پورشه پانامرای الکتریکی همچنین باید ظرفیت پیمایشی برابر با حداقل ۵۰۰ کیلومتر داشته باشد.

پورشه پانامرا 2022

موعد رونمایی از دو محصول جدید

طبق گزارش رسانه‌های آلمانی، نسل دوم پورشه تایکان احتمالاً سال ۲۰۲۷ وارد بازار خواهد شد. پورشه پانامرای الکتریکی نیز احتمالاً در همان زمان رونمایی و وارد بازار شود.

گزارش‌ها می‌گویند پانامرای الکتریکی در واقع قرار است مبتنی بر نسخه فیس لیفت نسل فعلی پانامرا ساخته شود که سال آینده رونمایی می‌شود و تا سال ۲۰۳۰ در بازار حضور خواهد داشت.

این شرکت هر دو خودرو را در کارخانه خود واقع در شهر لایپزیش آلمان در کنار یک شاسی بلند هفت سرنشین الکتریکی قصد دارد مونتاژ کند. جالب است بدانید این شاسی بلند الکتریکی اولین مدل پورشه است که روی پلت فرم SSP اسپرت ساخته می‌شود.

اولیور بلوم، مدیرعامل شرکت پورشه در مورد تصمیم به طراحی نسخه الکتریکی پورشه پانامرا در پی پروژه موفقیت‌آمیز تایکان گفته: «ما با طراحی و عرضه نسخه تمام الکتریکی پورشه پانامرا قصد حضوری قوی‌تر در سگمنت‌های رده بالای خودرو‌های الکتریکی لوکس را داشته و هدف ما بهره‌برداری حداکثری از فرصت‌های جدید فروش در بازار این خودروهاست.»

المان‌های خاص در طراحی ظاهری

در حالی که هنوز اطلاعاتی از طراحی ظاهری احتمالی پورشه پانامرا الکتریکی جدید در دست نیست، یکی از منابع نزدیک به شرکت در مصاحبه‌ای با اتوکار در این مورد گفته: «در طراحی پورشه پانامرا الکتریکی شرکت از برخی المان‌های طراحی خاص در بخش جلو و عقب خودرو استفاده خواهد کرد. البته طراحی کلی پانامرا الکتریکی و تایکان جدید تقریباً مشابه هم خواهند بود.»

هنوز مشخص نیست که آیا پورشه می‌خواهد استراتژی فعلی خود مبنی بر طراحی و عرضه دو استایل بدنه دیگر شامل مدل لیفت بک و استیشن واگن را برای پانامرا و تایکان نیز استفاده کند یا نه.

آینده پورشه تمام الکتریکی است

طراحی و عرضه نسل جدید پورشه تایکان و نسخه تمام الکتریکی پورشه پانامرا بخشی از برنامه کلی این شرکت برای رونمایی از شش مدل الکتریکی مختلف تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی است.

با توجه به محبوبیت روزافزون خودرو‌های الکتریکی و تجربه موفق پورشه تایکان، به زودی باید منتظر مدل‌های الکتریکی دیگر این خودروساز موفق آلمانی باشیم.

به این نکته هم باید اشاره کنیم که طراحی و عرضه پانامرا الکتریکی به معنی پایان عرضه این خودرو با موتور احتراق داخلی نخواهد بود. در واقع، با رونمایی نسخه فیس لیفت نسل فعلی پانامرا در سال ۲۰۲۳، شرکت پورشه کماکان به عرضه این خودرو با موتور احتراق داخلی حداقل تا سال ۲۰۳۰ ادامه خواهد داد.

همین اتفاق برای خودروی کراس اور پورشه ماکان نیز اتفاق خواهد افتاد. این خودروی جذاب سال آینده قرار است در مدل الکتریکی نیز روانه بازار شده و تا چند سال در کنار مدل احتراق داخلی به فروش برسد. احتمال این که پورشه از یک استراتژی مشابه برای شاسی بلند بزرگ‌تر پورشه کاین نیز استفاده کند وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.