کد مطلب: ۵۳۱۳۹۵

قاضی زاده هاشمی:

رقیبم در انتخابات «رضاخان» است

رقیبم در انتخابات «رضاخان» است

یک داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: رقیبم رضاخان است. چون نهاد اداره کشور برخاسته از رضاخان است و ادامه پیدا کرده است و آمده ام نهاد ۱۰۰ساله رضاخانی را به هم بریزم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امیر حسین قاضی زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که نماینده مشهد در مجلس است از شخصیت‌هایی است که رسما حضور خود را در عرصه رقابت های انتخاباتی ۱۴۰۰اعلام کرده و برای تصدی این مسئولیت راهبرد و برنامه هم دارد.

بخش‌هایی از گفتگوی او را در ادامه می‌خوانید:

-من کاندیدای هیچ حزبی نیستم. با اینکه یک آدم دارای شناسنامه کاملا سیاسی و مواضع کاملا روشن هستم و مواضع روشنی گرفتم که بر آن مواضع هستم، ولی چون معتقدم در ریاست جمهوری کارکرد جریانات سیاسی مناسب نیست و مشکلات ما در حوزه دیگری هست، خودم را به عنوان فردی که با موضع جناحی ـ سیاسی می‌خواهد وارد انتخابات شود نمی‌بینم

-من به مدلی برای کابینه رسیده ام و یک اندیشکده داریم که دو سال کار کرده‌ایم. ما یک نظریه داریم و براساس نظریه مدل داریم و براساس مدل راهبرد داریم و بر اساس آن برنامه اجرایی و براساس آن به نظام شایستگی مدیران رسیده‌ایم. مکانیزمی داریم که شرط‌بردار نیست و خود رئیس جمهور فقط می تواند رئیس دفترش را انتخاب کند و وزرا و استانداران در مکانیزم انتخاب می‌شوند.

-اسم دولت ۴ ساله ما «دولت اعتماد» است. ما یک برنامه ۲۰ساله و یک برنامه ۴ساله داریم. «دولت مردم» برنامه راهبردی ماست و برنامه اجرایی ما دولت اعتماد است و نظام فکری ما «فصل پروانگی» است. وقتی بگویید دیباچه مواضع ما چه چیزی هست می گویم فصل پروانگی است و اگر بگویید اندیشه تغییرت در نظام مدیریت کشور چیست، می‌گویم دولت مردم است و اگر بگویید برنامه اجرایی برای مسکن و گوشت و مرغ و … چیست، اینها برنامه دولت اعتماد است و اینها قرار است به صورت کتابچه چاپ شود.

-اصلی‌ترین اولویت ما کاهش هزینه خانوار است. ۴۷ درصد میانگین هزینه خانوار ایرانی مسکن است و بعد از مسکن، غذا و بعد پوشاک و بهداشت و حمل نقل است. پس وقتی می‌گوییم می‌خواهم هزینه خانوار را کاهش دهم، باید قدرت خرید را افزایش دهم. یا درآمد خانواده را زیاد کنم و یا هزینه ها را کم کنم و ما هردو را انجام می‌دهیم.

-در مورد بعضی موضوعات ممکن است از من بپرسید و من بگویم فعلاً برنامه اجرایی برای اینها ندارم ولی راهبرد دارم و در دولت اول برای اصلاح آنها مقدمه‌سازی می‌کنم. برخی به من می‌گویند که دولت باید برای همه موضوعات برنامه داشته باشد ولی من این را غلط می‌دانم. دولتی که می‌خواهد همه کار بکند هیچ کاری نمی‌تواند بکند. باید رویکرد و جهـت‌گیری داشته باشد اما اگر بگوید من همه مسائل کشور را که شامل بیش از ۱۰۰ موضوع ساختاری و زیر سیستم هست اصلاح می‌کنم حتماً دروغ می‌گوید. معمولاً دولت‌ها یک یا دو برنامه تحولی دارند و همین یکی دوتا هم به زمین می‌خورد.

-بنده به عنوان کسی که کار کرده‌ام و برنامه دارم معتقدم که انتخابات محل تقابل برنامه‌ها نیست و مردم به برنامه‌ها رأی نمی‌دهند بلکه به گفتمان‌ها رأی می‌دهند. یکی از دلایلی که بچه‌های انقلاب تا الان رأی نمی‌آوردند، این بوده که گفتمان نداشتند. برنامه داشته‌اند ولی گفتمان نداشتند و این بحث مفصل است. گفتمان یعنی اینکه شما بتوانید غیریت‌سازی کنید و بتوانید بگویید من چه هستم و چه نیستم و می‌خواهم شما چه باشید. دست بچه‌های انقلاب تا الان خالی بوده و در این دوره انتخابات باز در بسیاری از شخصیت‌هایی که الان وارد عرصه انتخابات می‌شوند این مشکل است و هیچ منظومه فکری گفتمانی ندارند و حداکثر عده‌ای را مأمور می‌کنند تا یک برنامه برای‌شان بنویسند که این گفتمان نیست. طرف مقابل چون تکلیفش روشن است از اول هم می‌گوید و هنوز هم تکرار می‌کند و چند مفهوم اعم از آزادی که شامل آزادی فیلترینگ و ورزش زنان می‌شود آزادی را تعریف کرده و این تعریف را جا انداخته است. همچنین مفهوم ارتباط با جهان را تعریف کرده است. حضرت آقا را نباید در جریانی قرار داد چون غلط است ولی کسی که واجد گفتمان است خود حضرت آقا هست و از ذیل ایشان به این طرف اصلاً گفتمان‌سازی نکرده‌ایم.

-مگر نظام مخالف مذاکره هست؟ نظام اگر مخالف مذاکره بود در زمان احمدی‌نژاد و خاتمی اجازه مذاکره نمی‌داد. مگر ما در قرارداد الجزایر با اروپایی‌ها مذاکره نکردیم و در ۵۹۸ مذاکره نداشتیم؟ مگر در عراق مذاکره نکردیم؟ مگر قبل از دولت روحانی ما مذاکره نکردیم؟ در مذاکره تِرَک ۲ آقای صالحی وزیر خارجه کدام دولت بود و با اجازه چه کسی مذاکرات را انجام داد؟ ما می‌گوییم با این دست از مذاکره که دستاوردش ذلت ملی هست و بی‌نتیجه و وادادگی و موجب سختی معیشت هست مخالفیم و با این روش مذاکره مخالف هستیم.

-از من پرسیدند رقیب شما در انتخابات کیست؟ گفتم رقیبم رضاخان است. چون نهاد اداره کشور برخاسته از رضاخان است و ادامه پیدا کرده است و آمده ام نهاد ۱۰۰ساله رضاخانی را به هم بریزم. آموزش و پرورش و کنکور و سربازی و بانک و سازمان برنامه و بودجه رضاخانی هست و بعد از اینکه انقلاب ترومنی و نظریات الوین تافلری هم به کشور آمد تشدید شد. اینکه شما می گویید ضمانتت چیست؟ هرکسی بر اساس اعتقاد و اندیشه اش عمل می کند و ضمانت من صداقتم است که به مردم دروغ نگویم و بگویم اگر به من رای بدهید فکر من این است.

آخرین اخبار انتخابات را در صفحه اختصاصی انتخابات پیگیری کنید.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.