کد مطلب: ۳۰۱۸۶۵

روایت آماری از ذخیره آب سدهای بزرگ

روایت آماری از ذخیره آب سدهای بزرگ

وضعیت ذخیره آب سدهای بزرگ کشور در روزهای پایانی سال آبی جاری حاکی از این است که از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبریز اصلی کشور، ۹۵ سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، ملاصدرا، شهید رجایی، ساوه، کوثر، ارس، سفیدرود و دوستی کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

کاهش بی‌سابقه بارش‌ها در پاییز و زمستان سال گذشته و در پی آن افت روان‌‌آب‌ها موجب شده است تا به‌رغم رشد ۱۲ درصدی بارش‌ها در فصل بهار امسال، حجم ذخیره آب سدهای موجود در ۶ حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به ۳۸/ ۲۰ میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش ۱۵ درصدی پیدا کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس اطلاعات آماری وزارت نیرو، ورودی و خروجی آب از سدها نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند؛ به‌طوری که ورودی به این سازه‌های آبی ۳۳ درصد و خروجی از آنها نیز نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افت داشته است.

کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برقابی موجب شده تا این مراکز در تابستان امسال نیز با کاهش تولید انرژی روبه‌رو شوند به‌طوری که انرژی تولیدی ۵۳ نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا ۲۳ شهریورماه به حدود ۶ هزار گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹/ ۴۲ درصد کاهش داشته است.

با توجه به اینکه ۱۵ درصد از ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی است از این رو کاهش تولید انرژی این مراکز یکی از دلایل اصلی خاموشی‌های تابستان امسال بوده است.

در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) به ۶۵۵ میلیون مترمکعب رسیده است و در شرایط فعلی ۶۵ درصد مخازن این سدها خالی است.

بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که کاهش بی‌سابقه بارش‌ها در سال گذشته موجب شده تا حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته باشد و ورودی آب به سدهای پنجگانه استان با یک میلیارد و ۱۵۷ میلیون مترمکعب افت ۳۳ درصدی را تجربه کنند.

با توجه به اینکه بارش‌های کشور ما معمولا از اواخر فصل پاییز شروع خواهد شد طبیعتا همواره میزان مصرف و خروجی ما از سدها از میزان ورودی به این سازه‌های آبی بیشتر خواهد بود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.