کد مطلب: ۶۲۳۲۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

از جدال روسیه و اوکراین چه به ایران می‌رسد؟

از جدال روسیه و اوکراین چه به ایران می‌رسد؟

حالا که تنش میان روسیه و اروپا به بیش‌ترین حد خود رسیده است، یکی از اعضای اتاق تهران پیشنهاد صادرات گاز به اروپا را مطرح کرده است اما موانع فروش گاز به اروپا چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تنش‌های میان روسیه و اوکراین حالا به اوج خود رسیده است. در این میان، ایران همچنان در حال مذاکره برای رفع تحریم‌هاست. حالا امروز، محمدحسن دیده‌ور، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در جلسه امروز اتاق این مساله را مطرح کرده بود.

دیده‌ور این مساله را یکی از امتیازهای ایران در مذاکرات می‌داند و می‌گوید: ایران می‌تواند از این شرایط در مذاکرات استفاده کند و امتیاز به دست آورد. کشور ما می‌تواند برای تامین گاز مورد نیاز اروپا مذاکره کند.

بنا بر آمار منتشر شده، روسیه حدود ۸۰ میلیارد دلار بابت صادرات گاز به اروپا درآمد دارد و احتمالا در این مسیر سنگ‌اندازی کند. اما آیا صادرات گاز به اروپا، واقعا قابل تحقق است؟

روسیه، سد صادرات به اروپاست؟

مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس بین‌المللی انرژی در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: روسیه تحت هیچ شرایطی تمایلی ندارد ایران وارد بازار انرژی اروپا شود اما چنین اتفاقی ممکن است. اما با شروع این روند، حتی ممکن است روس‌ها، واکنش‌هایی هم به این تصمیم نشان دهند. اگر ایران وارد بازار انرژی اروپا شود، اقتدار روسیه در اروپا، خدشه‌دار می‌شود.

سایت خبری تحلیلی اویل پرایس ادعا کرده است که یکی از مفاد قرارداد ۲۰ ساله ایران و روسیه این است که روسیه عملا بر اینکه گاز ایران در کجا و به چه قیمتی فروخته شود، کنترل داشته باشد.

اویل پرایس مدعی شده بود ایران پذیرفته روسیه بر بازار انرژی ایران احاطه داشته باشد زیرا این جزو توافق‌های راهبردی میان ایران با چین و روسیه است که به عنوان مثال، حتی اجازه می‌دهد هواپیماها و کشتی‌های روسی و چینی از سایت‌های دو منظوره در سراسر ایران استفاده کنند.

البته موقعیت استراتژیک روسیه در اروپا و صادر نشدن گاز ایران به اروپا همیشه مساله مهم روسیه بوده است. ظاهرا ایران بر سرِ کاهش سهم خود از دریای خزر کوتاه آمده و در مقابل، از روسیه تضمین گرفته که بتواند به اروپا گاز صادر کند.

او ادامه می‌دهد: حتی اگر همه موانع برطرف شود، نمی‌توانیم بلافاصله به اروپا گاز صادر کنیم. به محض این که مشکلات سیاسی ایران از بین برود و تحریم‌ها بی‌اثر شوند، اروپا هم تمایل خود به این عمل را نشان می‌دهد و بعد از چهار یا پنج سال می‌توان به اروپا گاز صادر کرد.

البته، ایران در زمستان‌ها با مشکل تامین گاز مواجه می‌شود. این مشکلی امسال تا حدی پیچیده شده که شرکت نفت دست به اعمال برخی جریمه‌ها برای مشترکان پرمصرف زده است. ایران دومین دارنده منابع گازی در جهان است که زمستان‌ها به دلیل کمبود گاز، سوخت صنایع را محدود می‌کند و در تابستان‌ها هم به دلیل کمبود گاز، خوراک نیروگاه‌های تولید برق، به مشکل می‌خورد.

بهروزی‌فر به همین مسایل اشاره می‌کند و می‌گوید: بعد از تحریم‌ها، افزایش تولید داخلی و بهینه‌سازی مصرف داخلی، عوامل مهم صادرات گاز به اروپا هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مؤمن

    شاید یکی از دلایل موفقیت این سایت مثبت اندیشی آن بوده است.

  • ناشناس

    باسلام. این امتیازات منفی و مثبت روی نظرات از کجا زده میشه .لطفا در همین جا پاسخی چاپ فرمایید تا رفع استرش شود. باتشکر