کد مطلب: ۴۳۹۳۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روش خرید طلای ارزان‌تر / کجا طلا را ارزان‌تر می‌فروشند؟

روش خرید طلای ارزان‌تر / کجا طلا را ارزان‌تر می‌فروشند؟

اگر دنبال خرید ارزان‌تر طلا هستید، می‌توانید طلای ارزان‌تر را از برخی مناطق آزاد خرید کنید. از نگاه برخی از فعالان بازار در این مناطق تفاوت قیمتی وجود دارد که می‌تواند برای هرکدام از خریداران جذاب باشد.

مریم شکرانی: خرید طلا در مناطق آزاد مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود و در حال حاضر و با قیمت‌های فعلی طلا می‌توانید هر گرم طلا را در مناطق آزاد چیزی حدود ۷۰ هزار تومان ارزان‌تر بخرید. در واقع اگر بخواهید یک قطعه طلای ۱۰ گرمی را از مناطق آزاد بخرید حدود ۷۰۰ هزار تومان صرفه جویی کرده‌اید.

خرید طلا در مناطق آزاد مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود و هر فردی می‌تواند حداکثر تا ۱۵۰ گرم طلا از منطقه آزاد خریداری کند و بابت آن مالیاتی نپردازد.با این حال هر خریدار طلا باید ریسک نوسانات آن را هم بپذیرد.

در حال حاضر اگر قیمت یک گرم طلا را حدود ۶۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، این رقم در ادبیات طلافروشان قیمت پایه طلاست. خریداران طلا باید علاوه بر قیمت پایه، هزینه یا اجرت ساخت طلا و سه درصد سود خرده فروشی را به طلافروشان پرداخت کنند.

این هزینه‌های اضافه در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار تومان به قیمت پایه طلا اضافه می‌کند و به این ترتیب نرخ یک گرم طلا به ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد.

علاوه بر این رقم شما باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنید که با محاسبات بالا، خریدار در واقع باید ۹ درصد ۷۰۰ هزار تومان را بپردازد که نزدیک به ۷۰ هزار تومان می‌شود. در واقع یک گرم طلا برای خریدار ۷۷۰ هزار تومان تمام می‌شود در حالی که قیمت پایه طلا ۶۰۰ هزار تومان است.

احتمال کاهش مالیات بر ارزش افزوده طلا

احتمال کاهش رقم مالیات بر ارزش افزوده طلا وجود دارد. این موضوع را عبادلله محمدولی، رییس سابق اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا به تجارت نیوز می‌گوید و توضیح می‌دهد: در لایحه بودجه ۹۹ کمیسیون تلفیق مجلس تصویب کرد که مالیات بر ارزش افزوده طلا به جای کسر از هزینه فروش از اجرت ساخت طلا کسر شود.

او با اشاره به مثال گفته شده، درباره مفهوم این مصوبه توضیح می‌دهد: در واقع خریدار به جای آنکه ۹ درصد از ۷۰۰ هزار تومان را پرداخت کند، تنها برای اجرت ساخت طلا مالیات می‌دهد. یعنی اگر اجرت ساخت هر گرم طلا ۱۰۰ هزار تومان تمام شده باشد، خریدار با مصوبه جدید کمیسیون تلفیق بودجه، باید ۹ درصد از ۱۰۰ هزار تومان را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند که ۹ هزار تومان می‌شود و در واقع مالیات بر ارزش افزوده یک گرم طلا را در این مثال به حدود یک هفتم رقم فعلی می‌رساند.

محمدولی می‌گوید این مصوبه باید به تصویب شورای نگهبان برسد تا اجرایی شود و در صورت تصویب آن دیگر خرید طلای آب شده از نظر هزینه تفاوت چندانی با طلای نو ایجاد نمی‌کند و مردم در هنگام فروش طلای نو زیان سنگینی نمی‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر کاری میخواهید بکنید طلا بقدری گران هس که خریدار ندارد خیلی ها هم به بدلیجات رو اوردن نگران نباشید در ضمن یک هفته طول نمیکشه قیمت میشکند

    • زینا شریف

      سلام سال نو مبارک واقعا ؟؟ دوساله همینطور داره بالا میره چطور میشه پایین بیاد

    • ناشناس

      قیمت ها پایین نمیاد بلکه روز به روز گرون تر هم میشه هر کی دارایی زیاد داشته باشه به هیچ وجه دلش نمیخواد قیمت ها بیاد پایین

  • ناشناس

    ارزون میشه

  • محسن

    درواقع اگر۶بارخریده وب طلاسازی برگردد دولت صاحب کامل آن قطعه طلا یامعادل ان دولت است پس دراین صورت مردم خرید یا فروش نمیکنند وطلاازگردونه معامله کمتربرخوردار میشودویامردم به صورت خانگی مبادله میکنند پس چرخه طلاسازوطلا فروش ودولت ضررمیکنند

  • ناشناس

    همه چی قراره گرون بشه هر چی دوس دارید زودتر بخرید

  • احسان

    با سلام
    به نظر من توی این هری وری اوضاع کرونا کی فکر خرید طلاس. هیچ کس طلا نخرد. مطمئنا ارزان خواهد شد…

  • احسان

    کی هس طلا بخره. این قیمتی که طلا به خودش دیده

  • ناشناس

    کاملا اشتباه میکنید

  • ناشناس

    مردم نون شب ندارن،چه برسه طلایی که خود طلا هم بخواب نمیدید این قد ش قیمتش

  • gdh

    طلا که جزو منابع ملی و معدنی کشور هست….جای سوال هست که چرا از منابع ملی که مردم از آن حق دارند…‌به دست یک عده افتاده و در نهایت خود طلا را به مردم با قیمت چند برابری میفروشند….متوجه منظورم هستین که!

    • پرهام

      ترو به خدا طلا را ارزون کنید می خوام برای خاله ام واسه تولدش دستبند بگیرم تولدش ۲۴اردیبهشته

  • ناشناس

    دیشب خریدم با اجازتون نه درصد رو کشید رو طلا با اینکه تو منطقه آزاد اروند هستیم