خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۰۴۵۴

تجارت‌نیوز بررسی کرد؛

ریشه‌یابی نوسانات منفی انس جهانی طلا

ریشه‌یابی نوسانات منفی انس جهانی طلا

صبح رکودی چهارشنبه، انس جهانی طلا به هیچ وجه مطابق میل گاو‌های بازار رفتار نکرد. روز جاری ارزش دلار انس در حالی که در محدوده دو هزار و پنج دلار آغاز شده بود، با کندل نزولی قدرتمندی تا سطوح زیر 1970 دلار نیز نفوذ کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معامله‌گران انس جهانی طلا، انتظار داشتند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه می آخرین پله از روند صعودی نرخ بهره باشد.با این حال داده‌های تورمی ایالات متحده فراتر از انتظار بود و به همین علت فدرال رزرو تا حدی از سیاست توقف افزایش نرخ بهره عقب‌نشینی کرد. همین عقب‌نشینی، موجب بروز شوک منفی در طلای جهانی شد و سطح قیمت‌ آن را تا محدوده 1974 دلار پایین برد.

روز سوم ماه جاری میلادی، بود که معاملات آتی طلا در سطح 1990 دلار باز شد. در جریان داد‌وستد‌ها ارتفاع قیمت طلا تا 2007 دلار نیز بالا رفت و در نهایت کندل روزانه آن بالای سطح 2000 دلار بسته شد.

استارت روند طوفانی انس به اینجا ختم نشد و بلافاصله در روز بعد، تا ارتفاع دو هزار و 38 دلار بالا رفت. این اولین بار طی 10 روز معاملاتی طلا در جریان روند صعودی خود بود که بالاتر از مقاومت مهم و روانی 2000 دلار بسته می‌شد.

فعالان بازار معتقدند فدرال رزرو می‌تواند پس از نشست ماه می FOMC، افزایش نرخ‌ها را متوقف کند. فعالان اقتصادی انتظار دارند فدرال رزرو پس از یک افزایش 0.25 درصدی نهایی در ماه می، افزایش نرخ بهره را متوقف خواهد کرد بنابراین دیدگاه‌ها نسبت به طلا در جهت صعود خوشبینانه است.

در این بین به دلیل یک تاخیر ذاتی بین افزایش نرخ‌ها و تاثیر آن بر انقباض اقتصاد، فدرال رزرو باید در نقطه‌ای افزایش نرخ بهره را متوقف کند که نتیجه این افزایش‌ها در هر جلسه FOMC اندازه‌گیری شود.

این خوشبینی به شاخص دلار فشار آورده و همزمان موجب افزایش انس تا سطوح مذکور شده است.

نوسانات منفی طلا؛ سورپرایز بازار یا رفتار منطقی انس؟

در بازار جهانی برخی بیان می‌کنند نوسانات اخیر و کاهش احساسات صعودی انس طلا در پاسخ به اظهار نظرات از فدرال رزرو بوده است که همچنان بر لزوم افزایش نرخ بهره تاکید می‌کنند.

هفته گذشته، کریستوفر والر، یکی از اعضای شورای حکام فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا در ارتباط با افزایش 0.1 نرخ تورم بیان کرد: به دلیل سطح بالای تورم باید به افزایش نرخ بهره ادامه دهند.

همچنین جمیز بولارد، نماینده سنت لوییس در فدرال رزرو روز جاری در مصاحبه خود با رویترز بر لزوم افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم تاکید کرد.

چنین موضع‌گیری از سوی مقامات فدرال رزرو به احتمال کاهش نرخ بهره در اواخر سال 2023 لطمه وارد کرده و با تقویت دلار، موجب نوسانات منفی طلا شده است.

بنابراین اکنون سرمایه‌گذاران در تلاشند دریابند آیا افزایش نرخ بهره در ماه می آخرین افزایش نرخ بهره خواهد بود یا خیر.

از سویی بازدهی اوراق خزانه ایالات متحده در مسیر پنجمین سود 1.5 درصدی متوالی خود گام برداشت و به بالاترین سطح یک ماهه خود در 4.267 درصد قرار گرفت. تجربه نشان داده است تصمیمات آینده فدرال رزرو وابستگی زیادی به این داده دارد.

نگاه تکنیکال به انس طلای جهانی

در بررسی روند قیمت انس جهانی از منظر تکنیکی مطابق انتظار و سناریو تحلیلی که دنبال می‌کردیم نمودار انس جهانی طلا با قرار گرفتن در یک کانال نزولی، سه موج جنبشی را طی کرد.

تحلیل تکنیکال انس طلا

قیمت پس از رسیدن به ناحیه حمایتی خود در محدوده 1970 دلار سوینگ کف ایجاد کرد و در حال حاضر بین دو یک محدوده عرضه و محدوده تقاضا قرار دارد. در صورت عبور از محدوده مقاومت 1990 تا 1996 می‌تواند مجدد سقف کانال نزولی خود را تست کند و شانس خود را برای عبور از آن امتحان کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.