خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۲۶۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تقویت انس جهانی طلا در سایه افزایش تنش‌های مجلس و دولت آمریکا

تقویت انس جهانی طلا در سایه افزایش تنش‌های مجلس و دولت آمریکا

شاخص دلار که با نماد DXY در بازار جهانی شناخته می‌شود، طی هفته گذشته نزولی بوده است. در عین حال در دو روز ابتدایی هفته شاهد رفتار محتاطانه انس جهانی طلا هم بوده‌ایم. با توجه به افزایش تنش‌ها میان مجلس نمایندگان ایالات متحده و رئیس جمهوری این کشور انتظارات بازار بیشتر حول تقویت طلا و تضعیف دلار می‌چرخد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت انس جهانی طلا، در بازه 1994 تا 2000 دلار آرایش دفاعی به خود گرفته است و خریداران منتظر سرنخ‌های تازه‌ای برای ادامه روند صعودی دوره انس هستند. از آن‌سو اما خوش بینی محتاطانه بازار با چالشی جدی روبه‌رو است. این چالش،انتظار برای سرنخ‌های کلیدی است که داده‌های تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا (GDP) در سه ماهه اول به بازار خواهد داد.

قرارداد‌های آتی شاخص S&P 500 امروز در حالی نیم درصد افزایش یافت که بیشترین ضرر روزانه در یک ماه گذشته روز سه‌شنبه به ثبت رسیده بود. همچنین بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز یک روند نزولی دو روزه ایجاد کرد.

هنگامی که کاتالیزورهای کلیدی مثل درآمدهای خوش‌بینانه غول‌های بازار سهام در کنار هشدار جو بایدن مبنی بر استفاده از حق وتو برای جلوگیری از نکول آمریکا قرار می‌گیرد، خوشبینی بازار و در ادامه شاخص دلار را کاهش می‌دهد.

هشدار وزیر خزانه‌داری آمریکا؛ احتمال عواقب شدید اقتصادی

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، در سخنرانی امروز خود در اتاق بازرگانی متروپولیتن ساکرامنتو نسبت به احتمال عواقب شدید اقتصادی در صورت عدم رسیدگی مجلس و افزایش سقف بدهی هشدار داد.

سقف بدهی در واقع حدی است که روی مقدار پولی که دولت ممکن است وام بگیرد تعیین می شود.

یلن بیان کرد: بعید است دولت فدرال بتواند به میلیون‌ها آمریکایی، از جمله خانواده‌های نظامی و سالمندانی که به تامین اجتماعی متکی هستند، پرداختی داشته باشد.

در 19 ژانویه 2023، دولت ایالات متحده رسما به سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری رسید. وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، فوراً اقدامات فوق‌العاده‌ای را برای جلوگیری از نکول ایالات متحده اجرا کرد. از جمله این اقدامات می‌توان تعلیق هرگونه سرمایه‌گذاری جدید در صندوق‌های بازنشستگی از کارکنان دولت را برشمرد.

از سال 2002 تا کنون سقف بدهی 20 بار اصلاح شده است. با این حال، افزایش سقف بدهی می تواند بسیار دشوارتر از موارد قبلی باشد.

جمهوری‌‍خواهان خواستار کاهش چشمگیر هزینه‌های آتی در ازای افزایش سقف بدهی هستند. هفته گذشته در چنین روزی بود که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان یک لایحه 320 صفحه‌ای تحت عنوان " محدود کردن، پس‌انداز، رشد، قانون " را ارائه کردند. این طرح سقف بدهی را تا پایان مارس 2024 به میزان 1.5 تریلیون دلار افزایش می دهد.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند این طرح باعث صرفه‌جویی 4.5 تریلیون دلار از طریق کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

از سویی بایدن روز سه‌شنبه تهدید کرد قوانینی را که توسط اعضای جمهوری‌خواه مجلس ارائه شده و حمایت از افزایش سقف بدهی را مشروط به کاهش شدید هزینه‌ها می‌کند، وتو خواهد کرد و آن «تلاش بی‌ملاحظه‌ای برای گرفتن امتیازات شدید به عنوان شرطی برای ایالات متحده در جهت پرداخت هزینه‌ها که در حال حاضر رخ داده‌است» توصیف کرد.

تقویت طلا و کاهش قدرت DXY

دلار در جریان معاملات این هفته مجددا تحت فشار فروش قرار گرفته و بخش عمده‌ای از سودهای ناگهانی را در ابهام و عدم اطمینان از مسیر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو نابود می‌کند. این به نوبه خود باعث حمایت از قیمت طلای دلاری آمریکا می‌شود.

از طرفی نگرانی‌های تازه در مورد بحران بخش بانکی منطقه‌ای، احتمال رکود اقتصادی قریب‌الوقوع و نگرانی در مورد سقف بدهی، انتظارات برای کاهش زود هنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو در اواخر سال جاری را افزایش داده و این امر منجر به رکود ناگهانی در بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات‌ متحده شده است.

نگاه تکنیکال به انس طلای جهانی

بررسی روند قیمت انس جهانی از منظر تکنیکالی نشان از آن دارد که انس پس از برخورد به کف کانال ترسیمی توانسته مجددا خط روند نزولی سفید رنگ خود را تست کند.

با بررسی‌های فاندامنتالی انجام شده، احتمال شکست خط و حرکت قیمت به سوی محدوده مقاومتی ذکر شده بیشتر است. در تصویر زیر مسیر احتمالی حرکت انس را روی چارت قیمتی آن رسم کردیم.

تحلیل تکنیکال انس جهانی طلا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.