کد مطلب: ۶۳۷۱۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

راه‌اندازی سامانه نظارت هوشمند در بورس

راه‌اندازی سامانه نظارت هوشمند در بورس

فردا از سامانه هوشمند پایش و نظارت بازار سرمایه رونمایی می‌شود. سامانه‌ای که قرار است چتر نظارتی نهاد ناظر بازار سرمایه را کامل‌تر از قبل بر روی همه معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی گسترده کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس ماده (۲) قانون بازار اوراق بهادار، مهمترین اهداف سازمان بورس و ارواق بهادار ساماندهی، حفظ و توسعه بازار برمبنای شفافیت، منصفانه بودن، کارایی و نظارت بر حسن اجرای قانون مذکور در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است.

از جمله اقدامات لازم در راستای این اهداف، نظارت بر نحوه انجام معاملات اوراق سهام در بورس و فرابورس است. این نظارت در دو قالب اقدامات پیشگیرانه و کشف تخلف صورت می‌گیرد.

یکی از دغدغه‌های مسئولین قضایی و فعالان بازار سرمایه، نظارت بر عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی از یکسو و پیشگیری و پیگیری تخلفات است. در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به راه‌اندازی بزرگترین مرکز نظارت هوشمند کرده است. سامانه هوشمند پایش و نظارت بر بازار سرمایه که قرار است فردا از آن رونمایی شود، مجهز به پنج سامانه نظارتی مختلف است.

سامانه بیدار بر مبنای پایگاه داده تحلیلی، اطلاعات تراکنش‌ها و معاملات، گزارشات و هشدارهای نظارتی است. این سامانه با انواع رنج کشی‌ها می‌تواند برخورد کند.

سامانه نهان به آمار لحظه‌ای تراکنش‌ها دسترسی دارد که می تواند معاملات چرخشی و عرضه و تقاضای همزمان را رصد و کنترل کند.

سامانه آرامیس به صورت برخط و تاریخی، سطر به سطر معاملات را بررسی می‌کند. همچینن برای سفارش چینی‌های صورت گرفته از سوی افراد مختلف هشدار صادر می‌کند.

سامانه سانا به صورت یکپارچه ثبت، رهگیری و گزارش تخلفات را بر عهده دارد و می‌تواند با طراحی گراف روابط و نسبت‌ها، با وقوع تخلفات، برخورد کند.

سامانه دیده‌بان سلامت بازار هم که ناهنجاری‌های بازار سرمایه را از سوی مردم، ثبت و ضبط می‌کند.

هماهنگی این پنج سامانه می‌تواند نورافکن نظارتی سازمان بورس را بر روی کل بازار گسترده کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یا الله

    لطفا لطفا لطفا به صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا ورود فرمایید که بعد از دو سال سرمایه گذاری در این صندوق نه تقسیم سود داشته ونه تقسیم سهام جایزه ودر حال حاضر سرمایه ودارایی سرمایه گذاران پس از دو سه سال در ضرر وزیان شدید قرار دارند .

  • ناشناس

    منتشرکن عزیزم
    اولا فکرکنم یک سامانه هوشمند برای سازمان بورس و بازارگردان ها و حقوقیها باید دایر شود که تخلف شون را درپوش نگذارند(صحرایی چی شد کجارفت چند تا خلاف میخواهید تا دوسال قبل خودتون برید رسیدگی کنید) ثانیا سامانه هوشمند را چرا تو بنداز بنداز سهام به 52ملیون ملت راه اندازی نکردید که حالا اومدید سامانه هوشمند را راه اندازی کنیدالبته با این کار خودتونو زیر سوال می‌برید.