خبر مهم:

کد مطلب: ۱۶۴۳۷۸

مجری طرح احیا و تعادل بخشی و تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی کشور مطرح کرد:

رویارویی وزارت کشاورزی و نیرو در جریان انسداد چاه‌های غیرمجاز

رویارویی وزارت کشاورزی و نیرو در جریان انسداد چاه‌های غیرمجاز

عبدالله فاضلی با ابراز تاسف از مقاومت سایر دستگاه ها در مقابل انسداد چاه های غیرمجاز، گفت: پروانه های برداشت از منابع آب که متناسب با وضعیت هیدرولوژیکی گذشته صادر شده اند، باید تعدیل شوند ولی وزارت جهاد کشاورزی همکاری نمی کند.

مجری طرح احیا و تعادل بخشی و تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی کشور گفت: سال قبل، در جریان بسان چاه های غیرمجاز، دست کم ۷ مورد حادثه ضرب و شتم کارکنان صنعت آب در نقاط مختلف کشور اتفاق افتاد.

عبدالله فاضلی در گفت وگو با تجارت نیوز با بیان این مطلب افزود: این رقم در میان نیروهایی زیرمجموعه شرکت های مشاور که وظایفی چون گشت و بازرسی را برعهده دارند، بیشتر هم بوده است.

وی افراد شاغل در طرح انسداد چاه های غیرمجاز و حفاظت از منابع آب را «فداکاران صنعت آب» نامید و خاطرنشان کرد: سال گذشته برخلاف سال 94، خوشبختانه تلفات جانی وجود نداشته است.

این مقام مسئول که در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات صنعت آب وفاضلاب سخن می‌گفت، ادامه داد: دفاتر حقوقی شرکت های آب منطقه ای به دنبال پیگیری حقوق این افراد از طریق مراجع قضایی هستند.

مجری طرح احیا و تعادل بخشی و تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی کشور با بیان اینکه سال گذشته قرار بود 20 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شوند، گفت: در نهایت موفق به انسداد حدود پانزده هزار حلقه چاه شدیم.

فاضلی تصریح کرد: هدف گذاری ما برای سال جاری انسداد 15 هزار چاه بود که تاکنون موفق به انسداد تنها 2 هزار چاه شده ایم.

وی افزود: علت این امر محدودیت شدید منابع مالی است و با تمام تلاشی که انجام می دهیم و با استفاده از ارائه اسناد خزانه اسلامی به پیمانکاران، ممکن است به 10 هزار حلقه چاه نیز برسد.

این کارشناس بخش آب کشور، با دشوار ارزیابی کردن بستن چاه های غیرمجاز، اظهار کرد: به علت ضعف دستگاه های دیگر در زمینه ایجاد اشتغال در بخش های غیروابسته به آب، بار اشتغال بر حوزه آب تلنبار شده است.

مجری طرح احیا و تعادل بخشی و تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی کشور ادامه داد: متاسفانه راحت ترین اقدام برای رفع بیکاری، پرداخت یارانه های متفاوت در بخش کشاورزی دانسته شد و در این راستا انرژی و از جمله آب به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

فاضلی با بیان اینکه انسداد هر چاه به طور متوسط، سه میلیون تومان هزینه در بر دارد، گفت: پیمانکاران به علت حساسیت و سختی کار به راحتی حاضر نیستند وارد چنین پروژه هایی شوند.

وی تعداد چاه های غیرمجاز کشور را حدود 220 هزار چاه اعلام و تاکید کرد: برای انسداد این چاه ها، دست کم 60 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

این مقام مسئول در شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: سال گذشته بودجه طرح احیا و تعادل بخشی سفره های زیرزمینی 400 میلیارد تومان بود که در نهایت 10 درصد این اعتبار تخصیص یافت؛ بودجه امسال نیز 406 میلیارد تومان است که 15 پروژه مختلف را در برمی گیرد و انسداد چاه های غیرمجاز صرفا یکی از طرح هاست.

فاضلی با ابراز تاسف از مقاومت سایر دستگاه ها در مقابل انسداد چاه های غیرمجاز، گفت: پروانه های برداشت از منابع آب که متناسب با وضعیت هیدرولوژیکی گذشته صادر شده اند، باید تعدیل شوند ولی وزارت جهاد کشاورزی همکاری نمی کند.

مجری طرح احیا و تعادل بخشی و تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی کشور تصریح کرد: وقتی برداشت از چنین چاه هایی تعدیل نشود نصب کنتور بر سر چاه ها نیز فایده ای ندارد و انگار هیچ کاری صورت نگرفته است.

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب صبح دیروز (دوشنبه، بیست و چهارم مهرماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت.

در این نمایشگاه که تا بیست و هفتم مهرماه ادامه دارد، ۲۵۸ شرکت داخلی در کنار ۱۰۵ شرکت خارجی از بیست کشور حضور دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.