کد مطلب: ۱۴۵۳۲۹

رژیم صهیونیستی بحران آب را جدی‌تر می‌کند

رژیم صهیونیستی بحران آب را جدی‌تر می‌کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به وارد شدن لطمه از اجرای پروژه گاپ به کشورهای عراق، سوریه و ایران دستگاه دیپلماسی باید در این باره ورود پیدا کند.

حسین نقوی حسینی با اشاره به پروژه آبی گاپ در ترکیه گفت:‌ یکی از موضوعات مهم امنیت جهانی و امنیت ملی کشور حوزه آب است. پیش‌بینی ما این است که در آینده بحران آب به بحران جدی بشری تبدیل شود که باید برای‌ آن فکر بشود.

وی توضیح داد: این صحبت بدان معنا نیست که منابع آبی نداریم بلکه راه‌های بهره‌برداری و مدیریت آب موضوع مهمی است که اگر مدیریت نشود بحرانی به وجود می‌آورد. نمونه بارز آن درباره رودخانه‌های مرزی است که طی قرن‌های گذشته آبشخور مشخصی داشته و کشورهای اطراف حقآبه‌ای برای خود داشته‌اند.

نقوی حسینی افزود: اگر از رودخانه‌های مرزی بدون محاسبه بهره‌برداری شود با خشک شدن مناطق اطراف بحرانی به وجود می‌آید. مثلا در تاریخ و هزار سال گذشته دو رودخانه هیرمند در شرق و رودخانه دجله و فرات در جنوب غرب ایران با مشخصات آبی وجود داشتند که اخیرا، برخی از همسایگان بدون هماهنگی با کشورهایی که از این رودخانه حقآبه دارند و طی قرن‌ها از آن سیراب شده‌اند بهره‌برداری کرده و با برنامه‌ریزی سد بسته تا آب را متوقف کنند که در این کار رژیم صهیونیستی نقش موثری دارد چون به دنبال ایجاد بحران آب در منطقه است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توضیح داد:‌ رژیم صهیونیستی به دلیل قرار گرفتن در کنار مدیترانه مشکل آب ندارد. این سایر کشورهای منطقه هستند که از دجله و فرات بهره‌مند می‌شوند و قطعا در خروج گاپ نقش موثری دارند و باید از لحاظ سرمایه‌گذاری و طرحی نقش ایفا کنند. قطعا این پروژه به کشورهای عراق، سوریه و ایران لطمه می‌زند و ملت‌ها را از یک حقآبه تاریخی محروم خواهد کرد.

وی در پایان گفت:‌ انتظارمی رود دستگاه دیپلماسی به موضوع پروژه گاپ ورود پیدا کرده و با برقراری تعاملات و گفت‌وگوهای لازم این موضوع را مورد بررسی قرار دهد چون در حوزه امنیتی قرار داشته و باید در سطوح بالاتر نیز مورد بحث قرار گیرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.