کد مطلب: ۳۹۷۰۷۵

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس اقتصادی:

سیگنال‌های جنگ تجاری برای بورس ایران / پیش‌بینی رکود صادرات کامودیتی‌ها در زمستان

سیگنال‌های جنگ تجاری برای بورس ایران / پیش‌بینی رکود صادرات کامودیتی‌ها در زمستان

در هفته گذشته بازارهای جهانی عرصه تحولات ناشی از گداخته شدن جنگ تجاری بودند؛ چین و به فاصله چند ساعت آمریکا تعرفه‌های جدید را بر گروه‌های مختلف کالایی یکدیگر وضع کردند. همین مسئله چشم‌انداز بازارها را با ابهام مواجه ساخت و نگرانی از رکود باعث شد که یکی پس از دیگری به آن واکنش نشان دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته گذشته بازارهای جهانی عرصه تحولات ناشی از گداخته شدن جنگ تجاری بودند؛ چین و به فاصله چند ساعت آمریکا تعرفه‌های جدید را بر گروه‌های مختلف کالایی یکدیگر وضع کردند. همین مساله چشم‌انداز بازارها را با ابهام مواجه ساخت و نگرانی از رکود باعث شد که یکی پس از دیگری به آن واکنش نشان دهند.

پرسشی که در این بین می‌توان مطرح کرد، این است که تحولات صورت گرفته نمود خود را در چه زمان و در کدامیک از بخش‌های اقتصادی ایران خواهد گذاشت؟

آیا با توجه به گزارش‌های ماهانه نسبتا مطلوب شرکت‌ها در مرداد ماه، باز هم می‌توان فصل پاییز را نیز همچون تابستان، دوره‌ای طلایی برای بورس ایران ارزیابی کرد؟

موج رکود جهانی از چه زمان و در کدامیک از بخش‌های ما وارد خواهد شد؟

علی صادقین، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفتگو با تجارت‌نیوز، در ابتدا به ترسیم فضای شکل گرفته پرداخته و می‌گوید:« اتفاقاتی که در حوزه جهانی رخ داده و جنگ تعرفه‌ای که چین و آمریکا علیه یکدیگر در پیش گرفته‌اند، رسما سیگنال افت تقاضا و ورود جدی بازارهای جهانی طی یک 1.5 سال آینده به رکود نسبی را می‌دهد؛ به عقیده بنده این وضعیت منجر به کاهش رشد اقتصادی کشورهای نوظهور به ویژه چین و حتی در کوتاه مدت بر شاخص‌های تولید همچون PMI و ISM در بازار آمریکا منجر خواهد شد و در این روند افت و سقوط شاخص‌ها را در این کشور مشاهده خواهیم کرد.»

سه رویکرد در اقتصاد ایران

صادقین با اشاره به اینکه در بررسی اقتصاد ایران، یک دید کوتاه‌مدت، یک دید میان‌مدت و یک دید تقریبا دو ساله وجود دارد، عنوان کرد: «به باور بنده در کوتاه‌مدت اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. با وجود اینکه عامل تعیین‌کننده قیمت‌های کامودیتی در ایران وابسته به قیمت‌های جهانی است، اما در عین حال بخش عمده‌ای از آن هم وابسته به ارز نیمایی است که در چند ماه اخیر نه تنها افت نداشته، بلکه با رشد همراه بوده است.»

وی در ادامه افزود:« در کوتاه مدت و با گزارش‌های شش ماهه در عمل مشاهده خواهیم کرد که شرکت‌های بزرگ و صادرکننده کامودیتی مشکل خاصی ندارند. اما خواه ناخواه از پاییز امسال شاهد تشدید رکود چه در بعد بین‌المللی و چه از منظر داخلی به واسطه جنگ تجاری خواهیم بود.»

افت صادرات در سه ماهه چهارم

به باور صادقین،« از گزارش‌های 9 ماهه و گزارش‌های پایان سال شرکت‌ها می‌توان افت فروش حاصل از صادرات را مشاهده کرد؛ اگر روند دلار را حتی به صورت وسیع و آهسته با سیاست بانک مرکزی در نظر بگیریم، نسبت به سال گذشته و حتی نسبت به سه ماهه ابتدایی و سه ماهه دوم می‌توانیم شاهد افت صادرات و افت فروش ریالی باشیم.»

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل در بخش بعدی اظهارات خود به طلای جهانی اشاره کرده و می‌گوید:« در کنار آن، بازار طلا می‌تواند وضعیت بهتری داشته باشد؛ حتی اگر به صورت قطعی و آهسته افزایش قیمت ارز را داشته باشیم، این مساله محتمل است که در عین حال شاهد رشد و رکورد شکنی انس جهانی باشیم.»

وی تصریح کرد:« بنابراین در مدت یاد شده وضعیت برای طلا بهبود خواهد یافت، اما قیمت کامودیتی‌ها به ویژه فلزات اساسی در شرایط نامناسبی قرار خواهند گرفت.»

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد:« اگر روند قیمت‌ها را در چند هفته‌ اخیر مشاهده کنیم، درمی‌یابیم که بسیاری از محصولات پتروشیمی تقریبا اثر جنگ تجاری به عنوان افت تقاضا و افت قیمت وجود داشته و به باور بنده می‌تواند اثر خود را در میان مدت بر بازارهای داخلی در قالب افت فروش، درآمدزایی و وارد شدن در رکود ، در پی داشته باشد.»

فلزی‌ها لیدر رکود

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل، لیدر ورود به رکود را در بازارهای داخلی فلزی‌ها عنوان کرد و گفت:« اگر نگاهی هم به بورس کالا بندازیم و آن را برای حوزه کامودیتی‌ها، ملاک قرار دهیم، فکر می‌کنم که افت فلزات بیشتر از سایر بخش‌ها خواهد بود. به ویژه آنکه بخش مسکن هم وارد رکود شده و حوزه ساخت و ساز نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته است. به دلیل اینکه بخش‌های مختلف اقتصادی در کشور با حوزه ساخت و ساز و مسکن فعالیت می‌کنند، بنابراین علاوه بر رکود جهانی، رکود داخلی را نیز در پی داشته و افت قیمت را در فلزات رنگین بیش از سایر بخش‌ها شاهد خواهیم بود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس ما هیچ ارتباطی با مشکلات خاجی ندارد

    • ناشناس

      این بورس فعلی ساختگی است