کد مطلب: ۳۳۲۵۸۲

رکوردزنی آمریکا در صادرات نفت

رکوردزنی آمریکا در صادرات نفت

طبق اطلاعات وزارت انرژی آمریکا این کشور در هفته گذشته مقدار خالص ۲۱۱۰۰۰ بشکه در روز نفت صادر کرده که یک رکورد از ۱۹۷۳ تا حالا است.

طبق اطلاعات وزارت انرژی آمریکا این کشور در هفته گذشته مقدار خالص ۲۱۱۰۰۰ بشکه در روز نفت صادر کرده که یک رکورد از ۱۹۷۳ تا حالا است.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از رویترز؛ هفته گذشته صادرات نفت و سوخت آمریکا در رکوردی بی‌سابقه بیشتر از واردات این کشور شد. این اتفاق در روزی افتاد که اولین روز نشست اوپک بدون تصمیم‌گیری نهایی برای مهار تولید نفت به پایان رسید.

طبق اطلاعات وزارت انرژی آمریکا در مجموع تمام واردات و صادرات نفت خام و محصولات پالایش شده، آمریکا در هفته اخیر مقدار خالص 211000 بشکه در روز صادر کرده که یک رکورد از 1973 تا حالا است.

کایل کوپر، مشاور موسسه انرژی یون در هاستون گفت: «خوب… آمریکا چه زمانی یک نماینده به اجلاس اوپک می‌فرستد؟ خیلی شگفت‌انگیز است. به نظر من این اتفاق بارها و بارها طی سال‌های آتی خواهد افتاد».

آمریکا قبلا یک واردکننده بزرگ نفت بود، دلیل آن هم ممنوعیت چهار دهه‌ای صادرات نفت خام بود که در اواخر 2015 توسط باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا برداشته شد.

صادرات مواد نفتی تا همین اواخر محدود می‌شد به محصولاتی مثل بنزین و گازوئیل،‌ ولی این شرایط از زمان انقلاب شیل که باعث سرعت گرفتن حفاری و استخراج نفت شد، تغییر کرده و تولید کلی آمریکا را به رکورد 11.7 میلیون بشکه در روز رسانده است.

این اطلاعات در روزی منتشر شد که جلسه اوپک بدون اعلام توافق کاهش تولید پایان یافت. قیمت نفت تا حدی به خاطر افزایش تولید آمریکا،سقوط کرده و معادله عرضه جهانی آن بر هم خورده است.

قیمت نفت خام آمریکا تقریبا از زمان رکورد 4 ساله 86 دلار در هر بشکه در ماه اکتبر، یک سوم کاهش یافته است. علت آن تا حدی نگرانی از عرضه بیش از حد نفت است که توسط آمریکا، عربستان و روسیه صورت گرفته. این سه کشور بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان هستند.

این شرایط برای اوپک دشوار است، چون می‌خواهد قیمت را بالا نگه دارد و همزمان جلوی تولید بیشتر تولیدکنندگان شیل را هم در بازار بگیرد. روز پنجشنبه اوپک نشست خود در وین را به امید رسیدن به توافقی با روسیه در روز جمعه به پایان برد.

جو مک مانیکل، یک تحلیلگر در واشنگتن گفت: «به نظر می‌رسد آژانس بین‌المللی انرژی عادت دارد طی نشست‌های اوپک در وین خبرهای بد بفرستد. در گذشته ارقام تولید آمریکا را افزایش می‌داد. ولی این بار اطلاعات قابل توجهی دارد که صادرات خالص نفت خام را 211000 بشکه نشان می‌دهد.

طبق اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود میانگین تولید نفت خام آمریکا در 2019 به 12 میلیون بشکه در روز برسد. تولید شیل در اوایل این دهه افزایش داشت. شرکت‌ها شروع کردند به استخراج نفت از میادین نفتی تگزاس، داکوتای شمالی و سایر ایالت‌ها.

تولید آمریکا در اواسط 2015 به 9.7 میلیون بشکه در روز رسید ولی وقتی اوپک بازارهای جهان را برای صادرات شیل پر کرد، کاهش یافت. ولی اوپک مجبور شد تولیدش را در 2016 کاهش دهد چون کشورهای تولیدکننده نفت با کمبود بودجه مواجه شدند. با پایین رفتن قیمت‌ها تولید شیل بالا رفت.

در این دهه، آمریکا صادرات خالص محصولاتی مانند بنزین و گازوئیل را هم 4.2 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.

قیمت نفت خام آمریکا در روز پنجشنبه به خاطر نگرانی از اینکه کاهش تولید اوپک کمتر از انتظار خواهد بود، پایین‌تر رفت.

قیمت نفت خام آمریکا 2.7 درصد کاهش یافت در حالی‌که مقدار کاهش نفت خام برنت 2.4 درصد بود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.