کد مطلب: ۲۰۸۵۹۳

رکورد بازار فرش دستباف به دلیل مشکلات اقتصادی

رکورد بازار فرش دستباف به دلیل مشکلات اقتصادی

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در استان اصفهان گفت: بازار فرش دستباف به حالت نیمه تعطیل درآمده و رفت و آمدها نسبت به سایر بازارها با کاهش چشمگیر روبرو شده که مهم‌ترین دلیل این امر رکود حکم‌فرما بر بازارهای داخلی و خارجی است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در استان اصفهان گفت: بازار فرش دستباف به حالت نیمه تعطیل درآمده و رفت و آمدها نسبت به سایر بازارها با کاهش چشمگیر روبرو شده که مهم‌ترین دلیل این امر رکود حکم‌فرما بر بازارهای داخلی و خارجی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رحمت‌الله تجدد در رابطه با وضعیت کسبی صنف فروشندگان فرش دستباف اظهار کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، بازار فرش دستباف همچنان با رکود دست و پنجه نرم می‌کند و شدت این رکود در سال جاری نسبت به سال‌های اخیر افزایش یافته است.

وی در همین راستا افزود: در حال حاضر 400 پروانه کسب دائم در این صنف وجود دارد و تعدادی نیز در حال تمدید پروانه‌های کسبی خود هستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در استان اصفهان بیان داشت: بازار فرش دستباف اصفهان به حالت نیمه تعطیل درآمده و رفت و آمدها نسبت به سایر بازارهای کسبی با کاهش چشمگیر روبرو شده است که مهم‌ترین دلیل این امر رکود حکم‌فرما بر بازارهای داخلی و خارجی است.

تجدد خاطرنشان کرد: بسیاری از کسبه به دلیل اوضاع اقتصادی حاکم بر بازار فرش و کاهش درآمد، قصد خروج از بازار فرش را دارند و در پی یافتن شغل دیگر هستند و مغازه‌های خود را در معرض فروش گذاشته‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نمودار وضعیت کسبی به صورت خط صاف درآمده است و اگر این شرایط ادامه یابد بازار فرش به تعطیلی می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در استان اصفهان در رابطه با تغییرات تقاضای خرید توریست‌های خارجی گفت: تقاضای این بخش نیز نسبت به گذشته افت کرده است، در صورتی که خریدی هم که توسط این بخش صورت بگیرد به صورت جزئی بوده و در قیمت‌های پایین و به اندازه 200 الی 300 دلار است.

تجدد در همین راستا اضافه کرد: علاوه بر کاهش قدرت خرید مردم و توریست‌های خارجی، سم‌پاشی‌هایی نیز بر ضد بازار فرش اصفهان در قالب گران‌فروشی کسبه بازار صورت گرفته است که تمایل توریست‌های خارجی را برای خرید از این بازار کاهش داده است.
وی اذعان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که کسبه بازار فرش در مواجهه با توریست‌های خارجی دارند و به کاهش تمایل خرید توسط این گروه منجر شده است، بحث عدم تجهیز تمام مغازه‌های فروش فرش دستباف به دستگاه پوز کارت اعتباری ارزی است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در استان اصفهان افزود: تعداد محدودی از مغازه‌ها مجهز به دستگاه پوز کارت اعتباری ارزی هستند و در بسیاری از مواقع توریست‌های خارجی برای خرید فرش مجبور هستند به مغازه‌های زیادی مراجعه کنند تا بتوانند خرید خود را انجام دهند که در بسیاری از موارد این امر منجر به انصراف از خرید توسط آن‌ها می‌شود.

تجدد در پاسخ به این سوال که رسیدگی به مشکلات مربوط به استفاده از کارت اعتباری ارزی با کدام سازمان است، بیان کرد: سازمان گردشگری می‌تواند مجوزهایی صادر کند که بر اساس آن متقاضیانی که درخواست دستگاه پوز کارت اعتباری ارزی دارند، سریع‌تر و راحت‌تر به این سیستم دسترسی پیدا کنند.

وی در رابطه با بازرسی اتحادیه از واحدهای فعال گفت: به منظور رسیدگی به نحوه فعالیت واحدهای صنفی، بازرسین اتحادیه در بازه‌های زمانی مختلف اقدام به سرکشی از مغازه‌های فرش دستباف کرده و مواردی نظیر برگ خرید و پروانه کسب را مورد بررسی قرار می‌دهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در استان اصفهان در پایان اظهار داشت: بازرسین اتاق اصناف نیز به صورت مجزا در هر نوبت منطقه‌ای از بازار را در نظر گرفته و اقدام به سرکشی از واحدهای صنفی می‌کنند اما به دلیل رکود حکم‌فرما بر بازار و کاهش میزان جابجایی‌های بازار فرش، سطح تخلفات بسیار پایین است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.