کد مطلب: ۲۰۴۶۱۸

رکورد بی‌سابقه تولید چغندر قند در کشور

رکورد بی‌سابقه تولید چغندر قند در کشور

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی، از رکورد تاریخی و بی‌سابقه تولید هشت میلیون تن چغندر قند در سال جاری خبر داد و گفت: از این میزان تولید 760 هزارتن مربوط به چغندر پاییزه است.

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی، از رکورد تاریخی و بی‌سابقه تولید هشت میلیون تن چغندر قند در سال جاری خبر داد و گفت: از این میزان تولید 760 هزارتن مربوط به چغندر پاییزه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا یزدانی روز سه‌شنبه گفت: افزایش متوسط عملکرد تولید چغندر قند از 54 تن در هکتار در سال گذشته به 59 تن در هکتار در سال جاری رسیده است.

وی افزود: استفاده از ارقام پر پتانسیل، اقدامات به زراعی در سطح مزارع، آموزش، استقبال کشاورزان از کشت این محصول و افزایش سطح زیرکشت چغندر پاییزه و تا حدود کمی بهاره از دیگر عوامل موثر در افزایش تولید امسال بوده است.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: استان خوزستان با تولید 740 هزار تن چغندر پاییزه در سطح 10 هزار هکتار و آذربایجان غربی با تولید بیش از 2 میلیون تن در مقام نخست تولید قرار دارند.

وی با بیان اینکه افزایش کشت پاییزه چغندر قند به‌منظور کاهش مصرف آب و استفاده از آب سبز در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار دارد، گفت: کشت پاییزه چغندر قند از 11 هزار هکتار در سال گذشته به 17 هزار هکتار در سال جاری رسیده و محصول آن در اردیبهشت و خرداد سال آینده برداشت می‌شود.

یزدانی با اشاره به محدودیت کارخانه قند در استان خوزستان، تصریح کرد: با تلاش‌های انجام شده، چند سرمایه‌گذار علاقه‌مند به احداث کارخانه جدید قند در این استان شده‌اند.

وی درباره کشت چغندرقند در استان لرستان نیز اظهار داشت: توسعه کشت پاییزه چغندر قند در مناطق پل‌دختر و کوهدشت استان لرستان به‌طور جدی در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار دارد.

بنا به اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، یزدانی اضافه کرد: با کشت چغندر قند در مهرماه و برداشت در خردادماه، عمده نیاز آبی این محصول از نزولات جوی تامین و موجب کاهش 50 درصدی مصرف آب می‌شود.

طبق آمارها سطح زیرکشت چغندر قند بهاره سال گذشته 105 هزار هکتار و چغندر قند پاییزه 11 هزارهکتار بود که امسال این رقم در بهاره با 20 درصد افزایش و کشت پاییزه به 17 هزار و 500 هکتار رسیده است.

همچنین سال گذشته یک میلیون و 650 هزار تن شکر در کشور تولید شد که 860 هزارتن آن از چغندر قند بوده است و امسال پیش‌بینی می‌شود رقم تولید شکر مورد نیاز کشور به یک میلیون و 700 هزارتن یعنی 75 درصد خودکفایی برسد.

در کشت بهاره بزرگترین استان‌های تولید کننده چغندرقند آذربایجان غربی (با 35 هزار هکتار سطح زیرکشت)، خراسان رضوی، فارس و کرمانشاه و بزرگترین استان‌های کشت پاییزه خوزستان، خراسان رضوی و گلستان است.

کارخانجات برای خرید چغندر قند در گذشته هر کیلوگرم تفاله خشک را 20 ریال جایزه می‌دادند که با پیگیری‌های صورت گرفته کارخانجات، قرار شد هر کیلوگرم تفاله خشک با قیمت 1100 ریال خریداری شود تا کشاورزان انگیزه برای ارائه این محصول به صنایع داشته باشند.

این درحالی‌ست که چندی پیش شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران نیز از فراخوان خرید شکر سفید از کارخانجات چغندری و تامین بخشی از ذخایر استراتژیک شکر از محل تولید داخلی استاندارد با نرخ مصوب خبر داده بود.

این تصمیم در راستای حمایت از تولیدات داخلی و به ‌نظور تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اتخاذ شده است.

با اقدام دولت تدبیر و امید، تولید شکر در سال زراعی امسال به یک میلیون و 650 هزار تن رسید در حالی‌که سال قبل از آن، میزان تولید یک میلیون و 100 هزار تن بود که رشد 50 درصدی را نشان می‌دهد و منجر به برگزاری جشن ملی تولید شکر در مردادماه سال 96 شد.

طبق آمارها به ازای هر مترمکعب آب در سال 1381 حدود 120 گرم شکر تولید می‌شد که این میزان در سال 1390 به 437 گرم و سال 95 به 600 گرم رسید؛ مصرف شکر در ایران ٢ تا 2 میلیون و 200 هزار تن در سال است.

طی سال‌های گذشته، 300 هزار تن شکر جهت ذخایر استراتژیک وارد کشور می‌شد که برای حمایت از تولید داخلی به دستور وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم این میزان به 150 هزار تن کاهش یافته است.

دی‌ماه امسال، وزارت جهاد کشاورزی، مشوق‌های جدیدی را برای توسعه کشت چغندر قند برقرار کرد که بر اساس آن جایزه تحویل چغندر قند به ازای هر تن از این محصول 2 کیلوگرم قند یا شکر و 20 کیلوگرم تفاله خشک به کشاورزان برای سال زراعی 96-95 (سال جاری) اعمال می‌شود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.