خبر مهم:

کد مطلب: ۶۵۲۴۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ریزش عجیب بازار سهام با افزایش نرخ بهره آمریکا

ریزش عجیب بازار سهام با افزایش نرخ بهره آمریکا

با اعلام فدرال رزرو آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره بازار سهام آسیا و آمریکا شروع به ریزش کرد. این افزایش نرخ بهره در طی۲۲ سال گذشته بی‌سابقه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا افزایش نرخ بهره را اعلام کرد بازار سهام آسیا و آمریکا شروع به ریزش کرد. این میزان افزایش نرخ بهره در ۲۲ سال اخیر بی‌سابقه بود. نگرانی‌ها در مورد تاثیر افزایش قیمت‌ها و تاثیر اقدامات فدرال رزرو برای کنترل این قیمت‌ها بر رشد اقتصادی باعث این ریزش قیمت در بازار سهام شد.

به نقل از بی‌بی‌سی ، روز جمعه ریزش بازار سهام در نیویورک آغاز شد. پس از آن شاخص‌های اصلی سهام در هنگ کنگ، چین و استرالیا ریزش داشتند. ریزش‌ها با سهام مربوط به تکنولوژی شروع شد.

شاخص اصلی هانگ سنگ در هنگ کنگ ۳٫۸ درصد، در شانگهای و استرالیا این ریزش ۲٫۲ درصد بود. پس از آن شاخص داو که شامل سهام کمپانی‌های بزرگی همچون اپل و نایکی است بیش از هزار واحد ریزش کرد و ۳٫۱ درصد کاهش یافت. شاخص اس‌اندپی نیز ۳٫۶ درصد و نزداک ۵ درصد ریزش کرد. روز چهارشنبه بازار رشد خوبی کرد اما پس از اعلام فدرال رزرو مبنی بر افزایش ۰٫۵ درصدی نرخ بهره ریزش‌های روز جمعه آن را خنثی کرد. نرخ بهره هم اکنون بین ۰٫۷۵ درصد تا یک درصد است.

این اقدام که هزینه گرفتن وام را افزایش می‌دهد کاملا مورد انتظار بود. برخی تحلیلگران می‌گویند که سرمایه گذاران از اینکه نرخ بهره از این هم بیشتر نشده است خوشحال هستند.

اما ریزش بازار سهام نشان می‌دهد که هنوز نگرانی‌ها در خصوص توانایی فدرال رزرو برای کنترل اقتصاد وجود دارد. اینکه فدرال رزرو بتواند سرعت فعالیت اقتصادی را به قدر کافی کاهش دهد تا بدون ایجاد رکود بتواند افزایش قیمت‌ها را کنترل کند دلیل اصلی نگرانی است. به این حالت کوچک شدن اقتصاد می‌گویند که اقتصاد آمریکا باید برای شش ماه متوالی در چنین حالتی باشد. افزایش قیمت‌ها نیز علاوه بر افزایش نرخ بهره از جنگ اوکراین و افزایش قیمت انرژی‌ها نیز متاثر می‌شود.

اقتصاد آمریکا قدرت سازگاری با این نرخ بهره را دارد؟

پاول جروم، رئیس فدرال رزرو آمریکا گفته بود که اقتصاد آمریکا به اندازه کافی برای پذیرش افزایش نرخ بهره قدرت دارد. این در حالی است که سرمایه گذاران در خصوص افزایش هزینه زندگی و تاثیر آن بر خانوار‌ها و کاهش قدرت خرید نگرانی زیادی دارند.

در هفته‌های اخیر شرکت‌های بزرگ مانند آمازون در مورد کندی سرعت رشد هشدار دادند. آمار دولت در این ماه نشان داد که اقتصاد آمریکا در سه ماه اول سال ۱.۴ درصد انقباض داشته است. سهام شرکت‌هایی که به هزینه‌های مصرف کننده متکی هستند روز پنج شنبه به شدت آسیب دید. برای مثال نایکی ۵٫۹ درصد، اپل ۵٫۵ درصد و هوم دیپو ۵٫۱ درصد ریزش داشت. ای‌بِی بیش از ۱۱ درصد و اِتسی تقریبا ۱۷ درصد افت کرد. هر دو این کمپانی‌ها روز قبل از کندی رشد خود خبر دادند.

تنها سهامی که رشد خوبی داشت توییتر با ۲٫۵ درصد رشد بود. ایلان ماسک از سرمایه گذاران خواسته بود تا برای خرید توییتر به او کمک کنند. اما سهام کمپانی خودروسازی تسلا ۸ درصد افت کرد.

از آغاز سال میلادی جاری شاخص‌های اصلی بازار سهام آمریکا ریزش داشتند. شاخص داو ۱۰ درصد، اس‌اندپی ۱۳ درصد و نزداک ۲۲ درصد ریزش کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فرهاد

    یعنی‌ سهام‌ایرانم‌باید‌ریزش‌‌کنه