کد مطلب: ۶۷۶۱۳۳

زلزله ۶.۳ ریشتری بندر خمیر هرمزگان را لرزاند/ ارسال مواد غذایی به مناطق زلزله زده

زلزله ۶.۳ ریشتری بندر خمیر هرمزگان را لرزاند/ ارسال مواد غذایی به مناطق زلزله زده

شب گذشته زلزله‌های پیاپی بندر خمیر هرمزگان و چند شهر اطراف را لرزاند. در این حادثه ۸۴ نفر زخمی شدند و پنج نفر جان باختند. هم‌اکنون عملیات آواربرداری به اتمام رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زلزله‌ های پی‌درپی ۶.۱ و ۶.۳ ریشتری بامداد شنبه در بندر خمیر منجر به زخمی شدن ۸۴ نفر و جان باختن پنج نفر شد. دو نفر از زخمی‌های این حادثه نیز به‌بدلیل شکستگی و گرفتگی ریه با چرخ‌بال به بیمارستان شهید محمدی منتقل شدند.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ظهر امروز ۹۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته و ۲۰۰۰ عدد کنسرو غذایی جهت امدادرسانی به زلزله زدگان از طریق هلال احمر استان به استان هرمزگان ارسال شد.

وی خاطرنشان کرد: از بهمن ماه سال گذشته در پی سیلاب دی ۱۴۰۰ در هرمزگان ۲ تیم بازسازی بنیاد مسکن استان در شهرستان‌های رودان و میناب مستقر شده‌اند.

ایسنا به نقل از قوه قضاییه، در پی وقوع زمین‌لرزه در برخی نقاط استان هرمزگان، رئیس دستگاه قضا طی تماسی با رئیس کل دادگستری استان هرمزگان بر همکاری و مساعدت با سایر دستگاه‌ها در راستای بسیج امکانات و تأمین امنیت و کمک به رفع گرفتاری و کاهش مشکلات حادثه‌ دیدگان تاکید کرد.

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان به همراه هیئتی از مسئولان قضایی این استان از مناطق زلزله‌زده غرب هرمزگان بازدید به عمل آورد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در همین ارتباط گفت: بلافاصله پس از وقوع زلزله بامداد امروز، با پیگیری محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا، یک تیم ویژه از مسئولان قضایی استان هرمزگان شامل رئیس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان و سایر مقامات قضایی، در روستاهای سایه‌خوش و کنخ از توابع شهرستان بندرلنگه که محل کانونی زلزله هستند، حاضر شدند.

قهرمانی افزود: رئیس قوه قضاییه همچنین دستورات لازم را جهت پیگیری مطالبات قانونی زلزله‌زدگان و همچنین نظارت بر توزیع عادلانه امکانات و خدمات میان حادثه‌دیدگان صادر کرد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به ابلاغ دستورات ویژه قضایی برای برقراری نظم و امنیت در محل وقوع زلزله اظهار کرد: نیروهای پزشکی قانونی استان هرمزگان نیز با حضور در محل کانونی وقوع زلزله، اقدام به شناسایی اجساد جانباختگان و صدور دستورات لازم برای تحویل پیکرهای متوفیان به خانواده‌هایشان کردند.

جزئیات زمین‌لرزه هرمزگان

ایرنا به نقل از مرکز لرزه‌نگاری کشوری اعلام کرد: ۲۹ زمین‌لرزه در حوالی بندر خمیر در استان هرمزگان از ساعت دو بامداد تا هشت و ۳۰ دقیقه صبح امروز (شنبه ۱۱ تیر) در این منطقه به ثبت رسیده است.

ایرنا گزاش داد، استاندار هرمزگان گفت: روستای سایه خوش بندر خمیر به‌عنوان مرکز زمین‌لرزه‌های بامداد امروز به‌طور کامل تخریب شده است.

تعداد سه پس‌لرزه کوچکتر از بزرگای سه، ۱۶ پس‌لرزه با بزرگای بین سه و چهار، ۷ زمین‌لرزه با بزرگای بین چهار و پنج و همچنین یک زمین‌لرزه بین بزرگای پنج تا ۶ و دو زمین‌لرزه بین بزرگای ۶ تا ۷ بوده است.

استان هرمزگان در هفته‌های اخیر شاهد وقوع زلزله و پس‌لرزه‌های بسیاری است و در این مدت شاهد بیش از ۱۰۰ بار زلزله و پس زلزله بوده است.

به نقل از ایرنا ، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: محور مواصلاتی بندرخمیر به بندرلنگه که در پی وقوع زمین‌لرزه شدید بامداد امروز شنبه دچار مشکل شده بود ،بازگشایی شد.

مهر گزارش داد، به گفته مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان زلزله‌های بامداد شنبه به ۵۰ بادگیر در بافت تاریخی لافت خسارت وارد کرده است.

جزئیات امدادرسانی به زلزله‌زدگان

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داد، مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهند که ۵٠ تا ۶٠ درصد از خانه ها دچار آسیب شده‌اند و با توجه به اسکان مصدومان و سایر افراد به نظر نمی‌رسد که تعداد مصدومان افزایش پیدا کند.

یکی از مشکلات احتمال بروز گرمازدگی به‌دلیل گرمای هوا است که تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده خواهند شد.

به نقل از ایسنا ،‌ دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه ۶۰۰ دستگاه چادر در منطقه نصب شده و حدود ۷۰ درصد خانواده‌های آسیب‌دیده، چادر امدادی دریافت‌کرده‌اند، اعلام کرد: ۴۰۰۰ تخته موکت و ۵۰۰۰ تخته پتو نیز در منطقه توزیع شده و یک‌هزار بسته غذایی نیز تا ساعات آینده وارد منطقه و میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.

ایسنا گزارش داد،‌ استاندار هرمزگان گفت: مصدومین زلزله اخیر هرمزگان به بیمارستان‌های بندرخمیر و بندرلنگه اعزام شدند. بیشترین خسارات در روستای سایه خوش با ۳۰۰ خانوار است که منازل قدیمی اکثر آنها تخریب شده است.

مهدی دوستی افزود: براساس گزارش‌های اعلامی برخی محورهای مواصلاتی در مسیر نیز نشست کرده است، اما تمامی راه‌های ارتباطی برقرار است. آواربرداری و عملیات خدمات‌رسانی در حال انجام است.

ادارات تعطیل شدند، کنکور برقرار است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اعلام کرد: درپی وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری و ده‌ها زلزله و پس‌لرزه بامداد امروز شنبه، همه ادارات دولتی به جز نهادهای خدماتی تمام اداره‌های استان تعطیل شد.

آزمون کنکور سراسری نیز مطابق برنامه‌ریزی قبلی برگزار خواهد شد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، مهدی دوستی استاندار هرمزگان گفت: برق ۵۲ روستای متاثر از زلزله بندر لنگه قطع شده بود. تاکنون برق ۲۷ روستا وصل شده و برق دیگر روستا‌ها هم به مرور وصل می‌شود.

به گفته ضیایی مدیرکل فرودگاه‌های استان هرمزگان هیچ گونه خسارتی به فرودگاه‌ها وارد نشده و فرودگاه‌های استان آماده همکاری با پرواز‌های امدادی است.

عباسی سخنگوی شرکت توزیع برق هرمزگان نیز گفت: برق ۲۵ تا ۳۰ روستای مناطق زلزله‌زده شهرستان بندرلنگه قطع است. ۵ پست از مدار خارج شده بود که تاکنون، ۴ پست به مدار برگشته و یک پست همچنان از مدار خارج است.

با تاکید استاندار هرمزگان علاوه بر استفاده از ظرفیت سالن‌های ورزشی برای اسکان اضطراری مردم زلزله‌زده، یک کمپ اسکان موقت نیز در ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس برپا شد.

صداوسیما گزارش داد، استاندار هرمزگان گفت: عملیات جستجو و نجات در مناطق زلزله‌زده بندرلنگه پایان یافته و هیچ‌کس زیر آوار نمانده است.

تاسیسات پخش هرمزگان سالم هستند

همچنین شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی نوشت، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان با اشاره به اینکه هیچ‌یک از تاسیسات این شرکت در اثر زلزله بامداد امروز آسیب ندیده است، گفت: سوخت‌رسانی به جایگاه‌های منطقه هرمزگان طبق روال عادی ادامه دارد و سوخت جبرانی نیز به جایگاه‌های منطقه ارسال شده است.

احمد سالاری‌فر تصریح کرد: هم‌اکنون مراجعه به جایگاه‌های عرضه سوخت کمتر شده است، اما پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به گرمای شدید هوا و استفاده مردم از کولر خودروها، مصرف سوخت افزایش یابد که پیش‌بینی‌های لازم برای استقرار تانکرهای سوخت در نزدیکی مجاری عرضه انجام شده است.

سالاری‌فر ضمن ابراز اطمینان از کافی بودن ذخایر سوخت منطقه، درباره سوخت‌رسانی به ماشین‌آلات راهداری و وسایل امدادی نیز گفت: برای تامین بنزین و نفت‌گاز ماشین‌آلات امدادی تمهیدات ویژه‌ای به جایگاه‌های عرضه سوخت اعلام و تا شعاع مناسب نیز موجودی سوخت جایگاه‌های عرضه تامین شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باز زلزله ها شروع شد خدایا بسه دیگه

  • سهراب.ق

    زلزله خیلی قوی بود ، خسارت بیش از این حرفاست، چرا واقعی نمی گویید ، چون برای بی دزدان مهم نیست، فقط کاخ خودتون محکم باشد کافیه