کد مطلب: ۷۰۰۴۳۹

زمان اعلام نتایج کنکور مشخص شد

زمان اعلام نتایج کنکور مشخص شد

نتایج کنکور سراسری هفته آخر شهریور اعلام می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ زمان کنکور دکتری امسال نیز هفته آخر دی ماه ۱۴۰۱ و اواسط تیر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

به نقل از تسنیم، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم شب گذشته در برنامه‌ای تلویزیونی در رابطه با موضوعات مختلف آموزش عالی توضیحاتی داد.

سال تحصیلی جدید حضوری است

زلفی‌گل افزود: در اجلاس سه روزه، نشست‌های مختلفی با مدیریت معاونت‌های مختلف برگزار و در روز آخر مسائل مطرح جمع‌بندی شد. بخشی از اهداف این اجلاس آمادگی برای بازگشایی دانشگاه‌ها بود. سال تحصیلی جدید کاملا حضوری است و تمهیدات لازم برای این کار باید توسط روسای دانشگاه‌ها اندیشیده شود.

وی درباره آمادگی دانشگاه‌ها برای بازگشایی اظهار کرد: برخی دانشگاه‌ها از امروز فعالیت خود را آغاز کردند و برخی هم به دلیل حضور دانشجویان در پیاده‌روی اربعین با تاخیر آموزش سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند.

وزیر علوم درباره ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی نیز گفت: با وجود دو سال کرونا برخی خوابگاه‌های خودگردان تغییر کاربری دادند. ولی با مذاکرات و گفتگو با بخش خصوصی مشکل تا حدی حل و ظرفیت‌های جدیدی به خوابگاه‌ها اضافه شد.

محمدعلی زلفی گل ادامه داد: برخی دانشگاه‌ها محدودیت خوابگاه را در دفترچه کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ اعلام کردند ولی از روسای دانشگاه‌ها خواستیم تا حد مقدور دانشجویان را در این زمینه کمک کنند.

هفته آخر شهریور نتایج کنکور اعلام می‌شود

زلفی گل در مورد زمان انتشار نتایج کنکور سراسری خاطرنشان کرد: منتظر دریافت سوابق تحصیلی از آموزش و پرورش هستیم. همچنین برخی رشته‌ها آزمون عملی داشتند که انجام شده و به محض دریافت نتایج و جمع‌بندی، نتیجه آزمون سراسری نیز اعلام می‌شود. برآورد می‌کنیم تا هفته آخر شهریور نتایج منتشر شود.

وی درباره برگزاری کنکور ۱۴۰۲ نیز گفت: وزارت علوم موظف به اجرای مصوبات قانونی است و از آنجا که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را در این زمینه تدوین و تصویب کرده، مقدمات برای اجرای آزمون سراسری بر اساس این مصوبه در حال مهیا شدن است. در شورای سنجش و پذیرش دانشجو هم ضرایب امتحانی برای رشته‌های مختلف مصوب شده، در حال نهایی کردن ضرایب با آموزش و پرورش هستیم.

وزیر علوم درباره حذف کنکور یادآور شد: بهترین حالت این است که کنکوری وجود نداشته باشد اما در شرایط کنونی راهی جز برگزاری کنکور نیست. حدود ۱۵درصد از رشته‌ها چند برابر ظرفیت متقاضی دارد که معدل بسیاری از متقاضیان این رشته‌ها هم ۲۰ است. بنابراین راهی جز برگزاری کنکور نداریم تا از بین تعداد زیادی علاقه‌مند، به اندازه ظرفیت کرسی‌های دانشگاه و رشته انتخاب کنیم.

محمدعلی زلفی گل درباره آزمون دکتری نیز گفت: هفته آخر دی ماه ۱۴۰۱ و اواسط تیر ۱۴۰۲ زمان برگزاری آزمون کنکور است. ۴۰درصد سوابق تحصیلی با تاثیر قطعی و ۶۰درصد نمره کسب شده در آزمون ملاک قبولی در کنکور است.

افزایش دروس مهارتی برای افزایش اشتغال

زلفی گل با اشاره به مسئله اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: این موضوع نیاز به عزم فرابخشی دارد. البته باید در دانشگاه‌ها میزان دروس مهارتی را افزایش دهیم. اما صنایع هم باید از دانشجویان استقبال کنند و اگر برای کارورزی به صنایع مختلف رفتند حمایت شوند. شاید به قوانین و مقررات جدید هم نیاز باشد یا لازم شود مشوق‌هایی به صنایع بدهیم.

وی درباره مسئله مهاجرت نخبگان نیز گفت: همه مسائلی که موجب مهاجرت نخبگان می‌شود دو موضوع است؛ آینده شغلی و اثربخش بودن. اگر بخواهیم میزان مهاجرت را کاهش دهیم باید اقدامات جدیدی انجام دهیم. باید تمهیداتی را برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت بیاندیشیم که دانشجویان تحصیلات تکمیلی از این طریق درآمد داشته باشند.

وزیر علوم یادآور شد: برای نمونه سامانه «نظام ایده‌ها و نیازها مخفف نان» را تدوین کردیم تا این ارتباط هدفمند را بین صنعت و دانشگاه تقویت کنیم. برخی دانشگاه‌ها هم ابتکارات خوبی داشته‌اند. مثلا دانشگاه‌های یزد و هرمزگان برخی دانشجویان دانشگاه‌ها را از طریق صنعت بورس کرده‌اند.

زلفی گل با اشاره به مصوبات جلسه شورای عالی عتف بعد از ۱۱ سال با حضور رئیس جمهوری گفت: در این جلسه کلیات طرح «نگهداشت نخبگان و مهاجرت معکوس و…»، «شبکه ملی آزمایشگاهی» و «محققان پسادکتری و پژوهشگران مستقل» تصویب شد.

وی ابراز امیدواری کرد این طرح‌ها هم به کاهش مهاجرات نخبگان و پژوهشگران کمک می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.