کد مطلب: ۶۹۴۸۹۴

۳ بازه زمانی اعلان نتیجه برجام/ این هفته یا پایان شهریور؟

۳ بازه زمانی اعلان نتیجه برجام/ این هفته یا پایان شهریور؟

نزدیک دو هفته است که همه منتظر اعلان نتیجه مذاکرات برجام هستند. هم ایران و هم اروپا متن توافقی را خوانده و به آن پاسخ داده‌اند. برخی می‌گویند سرنوشت برجام همین روزها اعلام می‌شود و برخی می‌گویند حداقل یک دور دیگر مذاکره انجام می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود اخباری که لحظه به لحظه از مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا منتشر می‌شود، می‌توان گفت همه در بی‌خبری هستیم و نمی‌دانیم بالاخره چه زمان نتیجه این همه مذاکره مشخص می‌شود.

برخی می‌گویند ظرف چند روز آینده، برخی می‌گویند قبل نشست فصلی شورای حکام آژانس و برخی دیگر می‌گویند نزدیک انتخابات کنگره در آذر. اما گویا باید منتظر نتیجه در روزهای نزدیک بود.

اعلان نتیجه تا نیمه شهریور!

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: با توجه به دریافت پاسخ آمریکا توسط بروکسل، این احتمال وجود دارد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ظرف دو سه روز آینده از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام ، نتیجه را اعلام کند.

جز این، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، اعلام کرده: فکر می‌کنم احتمال اینکه ظرف یک ‌هفته تا ۱۰ روز آینده توافق شود بسیار زیاد است، چون این‌بار چالش اساسی‌ای در روند احیای برجام دیده نمی‌شود.

نشانه سومی که این روزنامه برای پیشرفت در پرونده عنوان کرده، این است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، درخواست نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر انجام گفت‌وگوی تلفنی را رد کرده و بسیاری می‌گویند این می‌تواند نشانه دیگری از اعلان قریب‌الوقوع توافق باشد. به‌ویژه که رئیس موساد نیز اعلام کرده اکنون فرصت امضای توافق نزدیک به ۱۰۰درصد است.

اعلان نتیجه قبل از نشست شورای حکام

اما اگر آمریکا به زودی نتیجه مذاکرات هسته‌ای را اعلام نکند، ممکن است این مساله به اواخر شهریور ماه موکول شود. یعنی زمان نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

این گمانه به خصوص زمانی تقویت می‌شود که برخی از منابع خبری می‌گویند ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق به یک دور دیگر از مذاکرات هسته‌ای نیاز دارند و تا این دور از مذاکرات انجام شود، موعد نشست شورای حکام فرا رسیده و احتمالا قبل از این نشست، طرفین سعی کنند به نتیجه برسند.

از طرف دیگر گفته می‌شود اظهارات اخیر مدیرکل آژانس مبنی بر ضرورت همکاری بیشتر ایران و سطح دسترسی و بازرسی بیشتر نشان می‌دهد ایران و آژانس ظرف چند روز آینده نمی‌توانند به تفاهم برسند. البته رافائل گروسی در تازه‌ترین ارزیابی از روند موجود اعلام کرده توافق میان طرفین «چندان دور نیست»

انتخابات کنگره

اما بازه سومی که براس اعلام نتیجه برجام عنوان می‌شود، زمان انتخابات کنگره است. زمانی که به گفته تحلیلگران کاملا بدبینانه است. انتخابات کنگره آمریکا در ماه نوامبر (یعنی آذرماه) برگزار می‌شود و نقش مهمی در آرایش حزبی در آمریکا برای مواجهه با توافق هسته‌ای دارد.

با وجود اینکه در شرایط کنونی هم کنگره آمریکا متشکل از دو مجلس نمایندگان با اکثریت دموکرات و مجلس سنا با آرای ۵۰-۵۰ کارشکنی‌های گسترده‌ای در روند احیای برجام و فشار بر دولت بایدن ایفا می‌کند، با تغییر اعضای این نهاد، زمینه برای فشارهای بیشتر فراهم خواهد شد. به‌ویژه که تحلیلگران معتقدند آرایش حزبی در این دو نهاد احتمالا به نفع جمهوری‌خواهان مخالف برجام تغییر پیدا خواهد کرد و طبیعتا برجام هم تا این بازه زمانی از کلاف سردرگم خود خارج خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.