کد مطلب: ۵۹۹۵۵۰

گروسی امشب به تهران می‌آید / تمرکز ایران بر رفع تحریم‌های یک جانبه و فراسرزمینی

گروسی امشب به تهران می‌آید / تمرکز ایران بر رفع تحریم‌های یک جانبه و فراسرزمینی

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که امشب سفر گروسی به تهران را داریم، گفت: همواره سعی شده رابطه ایران و آژانس روابطی فنی و در چارچوب پادمان باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروزش اظهار امیدواری کرد که سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران مانند سفرهای قبلی ، سفر سازنده‌ای باشد.

خطیب‌زاده همچنین گفت : تمرکز ما این است که گفتگوهای وین جدی باشد و طرف‌های مقابل به خوبی می‌دانند که تمرکز ما بر رفع تحریم‌های یک جانبه و فراسرزمینی است که علیه ایران اعمال شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست اعلام کرد: در پی تعرض صورت‌گرفته به کنسولگری ایران در هامبورگ، سفیر آلمان در ایران به وزارت خارجه احضار شده است.

وی افزود : این تعرض محدود ولی مهم که نقض کنوانسیون وین نیز است با کمک دولت آلمان در حال پیگیری است.

ایران سعی کرده که میزبان خوبی برای آوارگان افغانستان باشد

خطیب زاده در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه طبق برخی از گزارش‌ها ایران در طی مدت اخیر ۱۴۱ هزار مهاجر افغانی که به صورت غیرقانونی وارد ایران شده است را دیپورت کرده است و آیا سیاست ایران در مدت اخیر دیپورت این مهاجران غیرقانونی بوده است و آیا این اخبار تأیید است،‌ گفت: من تأکید می‌کنم که ایران به عنوان یک کشور همسایه سعی کرده که میزبان خوبی برای جاماندگان و آوارگان کشور همسایه افغانستان باشد. ما در حال حاضر میزبان چهار میلیون اتباع افغانی هستیم. تلاش ما این است که کشور همسایه‌مان افغانستان کشوری امن باشد. مأمنی امن برای مردم افغانستان باشد و این کشور توسط خود مردم این کشور رشد و توسعه پیدا کند و ما نیز در این فرایند به مردم افغانستان کمک کنیم. همانطور که پیش از این گفته‌ام ما در برهه‌های سخت هیچ گاه مردم افغانستان را تنها نگذاشته‌ایم.

روابط ایران و عراق چند بعدی، چند لایه و راهبردی است

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه به تازگی یکی از مقامات عراقی با یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای رژیم صهیونیستی مصاحبه‌ای داشته و آیا این تأثیری بر روابط دو کشور ایران و عراق دارد و نگاه ایران به این موضوع چیست، گفت: روابط ایران و عراق چند بعدی، چند لایه و راهبردی است. روابط ایران و عراق در ابعاد مختلف با درهم تنیدگی در حال حرکت به سمت جلو است و دو کشور سعی می‌کنند به هم کمک کنند. ایران همواره تلاش کرده که به برادران عراقی خود کمک کند که در مسیر ثبات و صلح حرکت کنند و به عنوان یک کنشگر موثر در منطقه عمل کند.

خطیب‌زاده همچنین افزود: رژیم صهیونیستی همواره هر کجا که رفته با خود بی‌ثباتی و ترور به همراه آورده است و سعی می‌کند که این بی‌ثباتی را در هر منطقه‌ای که ورود پیدا می‌کند گسترش دهد. دوستان ما نظرات ما را در مورد این مسائل می‌دانند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر حمله به کنسولگری ایران در هامبورگ و پیگیری‌های وزارت خارجه در این زمینه با توجه به اینکه گفته می شود پلیس آلمان در ابتدا دو رومانیایی را در این ارتباط دستگیر کرده ولی بعد از مدت کوتاهی آن‌ها را آزاد کرده است،‌ افزود: ما تعرض به کنسولگری ایران در هامبورگ را محکوم کردیم و این تعرض محدودی بوده است. دولت آلمان از طریق سفیر خود در تهران در جریان موضع و نگاه ایران قرار دارد و در حال پیگیری این موضوع است.

احضار سفیر آلمان به وزارت خارجه

وی با اشاره به فراخواندن سفیر آلمان به وزارت خارجه به خاطر این موضوع گفت: ما مراتب اعتراض خود را به سفیر آلمان در تهران نسبت به این موضوع اعلام کردیم و او نیز مواضع تهران را منتقل کرده است. تعرض محدود ولی مهمی است و این موضوع برخلاف نقض کنوانسیون وین است و با کمک دولت آلمان در حال پیگیری این موضوع هستیم.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار سیاسی و اجتماعی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.