کد مطلب: ۶۱۲۴۷۸

عرضه املاک دولت در بورس آغاز شد

عرضه املاک دولت در بورس آغاز شد

معاون بورس‌کالا از شناسایی ۳۸۳ ملک متعلق به دولت‌ و عرضه ۳۴ ملک دولتی ‌خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سه ماه بعد از ابلاغ بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهوری، آنطور که دیروز معاون بورس‌کالا اعلام کرد؛ به‌زودی فرایند عرضه املاک مازاد دولت آغاز می‌شود. تاکنون ۳۸۳ ملک دولتی شناسایی شده و قرار است، در گام نخست، ظرف روزهای آینده ۳۴ ملک دولتی در بورس‌کالا فروخته شود. بورس‌کالا همچنین اعلام کرده؛ برای عرضه املاک شهرداری هم با این نهاد وارد مذاکره شده است.

به نقل از روزنامه همشهری ، ۲۵مهرماه معاون اول رئیس‌جمهور بخشنامه‌ای را با عنوان تامین مالی دولت از طریق فروش املاک مازاد به همه دستگاهای دولتی ابلاغ کرد. در این بخشنامه گفته شده؛ تمام دستگاه‌های اجرایی موظفند فهرست اموال مازاد‌شان را برای فروش ظرف یک ماه آینده به وزارت اقتصاد اعلام کنند. طبق این بخشنامه، این اموال مازاد از دو راه مزایده و بورس‌کالا قابل فروش هستند. قبل از صدور این بخشنامه احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار تسریع در فروش اموال مازاد دولت شده بود. بحث فروش اموال مازاد دولت از سال ۱۳۹۵با افزایش محدودیت‌های مالی دولت بیشتر شده اما در طول این سال‌ها، دولت توفیق زیادی برای فروش اموال مازادش نداشته است و هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که میزان اموال مازاد دولت چقدر است.

براساس گزارشی که در آبان ماه ۱۳۹۷خزانه‌داری کل کشور ارائه کرد، رقم دارایی‌های دولت تا آن تاریخ هفت میلیون میلیارد تومان بود که بخش زیادی از این اموال، شامل املاک و سهام شرکت‌های دولتی است و بقیه به سایر اموال اختصاص دارد.

فرهاد دژپسند، وزیر سابق اقتصاد پارسال اعلام کرد؛ ۲۸۰۰ هزارمیلیارد تومان از اموال دولت شامل سهام شرکت‌های دولتی است. یعنی احتمالا ارزش کل املاک دولت ۴۰۰۰هزار میلیارد تومان است.

برخی اطلاعات تعداد املاک دولتی را بیش از یک میلیون فقره برآورد می‌کنند که البته فقط بخش کمی از این املاک شناسایی شده است. طی سه سال گذشته، رحمت‌الله اکرمی، معاون وقت وزیر اقتصاد و خزانه دار کل کشور با بیان اینکه یک میلیون ملک دولتی وجود دارد که از این تعداد فقط ۳۵۰ هزار ملک شناسایی و در سامانه ثبت شده گفته بود: براساس بررسی‌های انجام شده، ارزش این اموال چندین هزار هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این رقم آنقدر بزرگ است که آن را از پشت تریبون اعلام نمی‌کنم.

دارایی‌هایی که نقد نشده است

با وجود ارزش بالای املاک دولتی، هنوز بخشی زیادی از این املاک واگذار نشده است. آنطور که مسئولان می‌گویند: یکی از دلایل فروخته ‌نشدن این املاک، نبود بستر‌های معاملاتی مناسب و در عین حال مقاومت دستگاه‌های دولتی برای فروش این اموال بوده است.

طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰؛ «دولت باید امسال ۴۵هزار میلیارد تومان از اموال و املاک مازاد خود را می‌فروخت اما تاکنون تنها پنج هزار میلیارد تومان یعنی ۱۱درصد آن فروخته شده است. در بودجه ۱۴۰۱ نیز تأکید شده؛ دولت باید ۲۶هزار میلیارد تومان از املاکش را بفروشد.

معین محمدی‌پور، رئیس اداره مطالعات اقتصادی بورس‌کالای ایران درباره دلایل استقبال نکردن دستگاه‌های دولتی، برای فروش املاکشان می‌گوید: این موضوع به تمایل نداشتن نهادها به واگذاری برخی از املاک خود بازمی‌گردد. در کل املاکی که مرغوب است، معمولا مدیران دستگاه‌ها تمایل کمتری برای واگذاری آن دارند. به‌گفته او، برخی دیگر از دلایل فروخته نشدن املاک دولت نیز به بروکراسی خودِ نهادها بازمی‌گردد. زیرا دستگاه‌ها برای فروش املاک به دریافت برخی مجوزها برای عرضه‌های املاک خود نیازمند هستند. مهدی بیات منش، کارشناس بازار سرمایه هم در این‌باره می‌گوید: یکی از دلایل فروخته نشدن املاک دولت، مقاومت دستگاه‌های دولتی است و این موضوعی است که وزیر اقتصاد هم درباره آن گزارش داده است. همچنین شناسایی نشدن این اموال و چسبندگی دستگاه‌ها به آنها از دیگر عواملی است که موجب شده تا فروش املاک دولتی محقق نشود.

دارایی‌هایی که قرار است نقد شود

با وجود مقاومت‌هایی که برای فروش املاک دولت از سال ۱۳۹۵تاکنون وجود داشته، حالا به‌نظر می‌رسد بخشنامه ۲۵مهر ماه محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و نامه احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد مسیر را برای عرضه املاک مازاد دولت باز کرده است. به‌طوری که روز گذشته جواد جهرمی، معاون بورس‌کالای ایران اعلام کرد؛ در پی پیگیری‌های وزیرامور اقتصادی و دارایی، ۳۸۳مورد از املاک مازاد دولت شناسایی شده و قرار است ۳۴ملک مازاد دولت بعد از انجام مراحل پذیرش در هفته‌های آینده در بورس‌کالا عرضه شوند.

او در این‌باره تأکید کرد: به‌تدریج سایر اموال شناسایی شده دولت نیز مراحل پذیرش و عرضه را طی خواهند کرد. اطلاع‌رسانی درخصوص این اموال شامل موقعیت مکانی، شرایط این املاک و همینطور نوع تسویه معاملات و زمان عرضه به مرور از سوی بورس‌کالای ایران انجام می‌شود.

معین محمدی‌پور، رئیس اداره مطالعات اقتصادی بورس‌کالای ایران هم در اینباره گفت: از پارسال بازار املاک در بورس‌کالا ایجاد شده و همکاری‌هایی با وزارت دفاع، وزارت راه و شهرسازی و یکی از بانک‌ها داشته‌ایم و این سازمان‌ها برخی املاک شان را در بورس‌کالا فروخته‌اند.

او افزود: درحال حاضر نیز با شهرداری تهران در حال مذاکره هستیم که احتمالا در آینده نزدیک اتفاق خوبی در زمینه فروش املاک شهرداری، رقم خواهد خورد. محمدی پور همچنین توضیح داد؛ بستر بورس‌کالا برای فروش املاک دولت فراهم است و هیچ مشکلی وجود ندارد. بستر دیگر، صندوق املاک و مستغلات است که در این قسمت باید دولت یک کارگروه تشکیل دهد و مواردی را که می‌تواند مولدسازی انجام دهد تا از آنها درآمدزایی داشته باشند به‌صورت یکجا و در قالب صندوق و از طریق پذیره‌نویسی سرمایه‌گذار عمومی را جذب کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    برق گران شد
    افزایش نرخ برق از بهمن 1400

  • ناشناس

    منتشر کنید
    دستور وزیر نیرو
    برق از بهمن 1400 پلکانی گران میشود
    یارانه برق حذف میشود

  • نجیب زاده پارسی?

    این فروش املاک تملیکی دولت دقیقا میدانید به چه چیزی شباهت دارد؟فرد معتادی را در نظر بگیرید که ارث پدری را دود کرده و چون دیگر پولی ندارد به فروش اسباب و اثاثیه منزل روی آورده و هدفش فقط فروش است به هر طریقی و به هر قیمتی.
    به همین سادگی

  • مشیری

    پیشنهاد میکنم ساختمانها و مکانهایی که در مناطق گران ساخته شده اند از قبیل صدا و سیما ، زندان اوین ، پادگان‌ها و … و دفاتر بانکها و موسسات دولتی به جنوب شهر انتقال یابند ضمن اینکه به جای فضای بزرگ و هزینه بر ساختمان جدید صدا و سیما بصورت برج طراحی و ساخته شود و زندان اوین هم به مکانی دیگر انتقال یابد و هر دو زمین مذکور بصورت برج مسکونی در اختیار مردم قرار گیرد اگر قرار بر ریاضت اقتصادی هست دولت هم باید در هزینه‌ها تجدید نظر نماید