کد مطلب: ۳۱۲۹۵۵

مروری بر روزنامه‌های ‌چهارشنبه ۲۵ مهر ماه سال ۱۳۹۷

زندان‌زدایی از مهریه و جزئیات تازه از تغییرات کابینه

زندان‌زدایی از مهریه و جزئیات تازه از تغییرات کابینه

روزنامه خراسان بخشنامه قوه‌قضاییه در مورد مهریه را زندان‌زدایی از مهریه می‌داند. آفتاب یزد با اشاره به تغییرات در دولت، روایت می‌کند که رحمانی فضلی جایگزین نوبخت خواهد شد. دنیای اقتصاد به نظرسنجی از فعالان اقتصادی اشاره می‌کند که پیش‌بینی مناسبی از آینده وضعیت اقتصادی ندارند. در نهایت اعتماد ورود زنان به ورزشگاه را یک گام رو به جلو دانسته است.

همزمان با بالا رفتن نرخ ارز و نوسانات اقتصادی، گزارش‌ها حاکی از افزایش قابل‌توجه میزان آسیب‌های اجتماعی است. در این بین، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که ارتباط زیادی با افزایش قیمت سکه طلا دارد، پرداخت مهریه است.

به گزارش تجارت‌نیوز، افزایش قیمت سکه، تعداد زندانیان پرداخت مهریه را به صورت قابل‌توجهی افزایش داده است. موضوعی که در نهایت باعث دخالت قوه قضاییه شد.

روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان «زندان‌زدایی از مهریه» جزئیاتی از بخشنامه جدید قوه‌قضاییه در این مورد را آورده است. این روزنامه در ابتدا به آمار بالا رفتن تعداد زندانیان اشاره می‌کند و می‌نویسد: همین چند روز پیش بود که مدیرعامل ستاد دیه در گفتگو با خراسان اعلام کرد تعداد زندانیان مهریه طی سه سال 2 برابر شده است.

این روزنامه ادامه می‌دهد: طبق آماری که خبرگزاری مهر داده است نیز در ابتدای سال ۱۳۹۷ تعداد زندانیان مهریه دو هزار و 978 نفر بود که در ادامه به دلایل متعددی چون افزایش قیمت سکه شاهد رشد ۴۰ درصدی تعداد این محکومان بوده‌ایم.

خراسان در ادامه به متن بخشنامه رئیس قوه‌قضاییه اشاره می‌کند که آمده است: رؤسای کل دادگستری استان‌های سراسر کشور، نظر به برخی گزارش‌های واصله تعدادی از محکومین تأدیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلای تعیین شده به علت افزایش غیرمتعارف قیمت آن توان پرداخت را نداشته و به همین جهت در اجرای قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی به زندان معرفی می‌شوند.

این بخشنامه در ادامه می‌گوید: بدین وسیله مقرر می‌دارد، ترتیبی اتخاذ گردد تا دادگاه‌ها به صورت خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی به درخواست تعدیل که از سوی زوج تقدیم می‌گردد، رسیدگی کنند و مهلت‌های تأدیه سکه را متناسب با وضعیت مالی محکومٌ‌‌علیه افزایش داده تا بدین ترتیب از زندانی شدن آنان جلوگیری به عمل آید.

اما روزنامه آفتاب یزد نیز در گزارش امروز خود به جزئیات تازه از تغییرات در دولت پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد: شنیده‌های جدید حاکی از آن است که رحمانی‌فضلی از وزارت کشور رفته و جایگزین نوبخت می‌شود. مقصدی بعدی نوبخت یا وزارت علوم است یا ریاست دفتر رئیس‌جمهور.

آفتاب یزد ادامه می‌دهد: واعظی نیز در صورت خداحافظی جهانگیری از دولت، معاون اول می‌شود و در غیر اینصورت به بهارستان می‌رود تا برای با رای اعتماد مجلس به وزارت کشور برود. حضور دژپسند و ویسه هم در وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت قطعی شده است.

اما روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی اقتصادی با عنوان «دید فعالا‌ن اقتصادی به آینده» به نظرسنجی اتاق بازرگانی از 600 نفر از فعالان اقتصادی پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: نتایج استخراج‌شده حکایت از آن دارد که حدود ۷۶ درصد از فعالان اقتصادی معتقدند که وضعیت بخش خصوصی نسبت به سه الی چهار سال گذشته رو به افول بوده است. آنها همین تصور را در مورد آینده بخش خصوصی دارند. به گفته مجریان نظرسنجی فعالان اقتصادی یا چشم‌اندازی برای تغییر ندارند یا تصور می‌کنند فضای کسب‌وکار نسبت به زمان حاضر تنزل می‌کند.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: نظر فعالان اقتصادی در مورد آینده اقتصاد نیز حاکی از این است که حدود ۷۹ درصد پرسش‌شوندگان نسبت به روندهای آتی خوش‌بین نیستند. مطابق ارزیابی صورت‌گرفته، دید فعالان اقتصادی نسبت به آینده منجر به در پیش گرفتن راه‌حل‌های فردی برای پیشبرد کسب‌وکارشان می‌شود. در واقع فضا برای کنش‌های مقطعی و موقتی مساعد می‌شود، اما این مساله می‌تواند پیش‌بینی‌ناپذیری در اقتصاد را تشدید کند.

روزنامه اعتماد نیز صبح امروز در گزارشی اجتماعی با عنوان «یگ گام به پیش» به ورود زنان به استادیوم در روز گذشته اشاره کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: بعد از حرف و حديث‌های فراوان بالاخره تيم ملی فوتبال كشورمان در فيفادی يك بازی دوستانه مقابل بوليوی برگزار كرد تا كی‌روش تيم تحت هدايتش را محكی جدی بزند. در روزي كه زنان برای اولين بار جهت تماشای بازي تيم ملي ايران وارد ورزشگاه آزادی شدند و حضور آنان گامي به پيش در فضای فوتبال ايران بود، كارلوس كی‌روش هم گامي به پيش برداشت و از بازيكنانش خواست كه يك بازی هجومی را در دستور كار خود قرار دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.