کد مطلب: ۶۴۲۰۲۷

نمایش مظنه¬های عمق بازار در سامانه معاملاتی درساتریدر

نمایش مظنه¬های عمق بازار در سامانه معاملاتی درساتریدر

با توجه به قانون جدید سازمان بورس، سامانه معاملاتی درساتریدر یکی از پنل‌های معاملاتی بورس است که از امروز نمایش عمق مظنه بازار برای هر نماد را از ۵ قیمت به ۲۰ قیمت افزایش داده است.

با توجه به قانون جدید سازمان بورس، سامانه معاملاتی درساتریدر یکی از پنل‌های معاملاتی بورس است که از امروز نمایش مظنه­های عمق بازار برای هر نماد را از ۵ قیمت به تعداد نامحدود افزایش داده است. با اطلاع از عمق مظنه‌ها سفارش‌گذاری سرمایه‌گذاران با آگاهی از میزان عرضه و تقاضا صورت گرفته و تا حدی جلوی دستکاری قیمت توسط حقوقی‌ها و بازیگران سهام گرفته خواهد شد.

مظنه عمق بازار چیست؟

اگر از سامانه‌های معاملاتی بورس استفاده کرده باشید حتماً می‌دانید که تا امروز برای هریک از نمادهای بورسی پنج ردیف قیمت یعنی پنج پیشنهاد اول قیمت خرید و پنج پیشنهاد اول قیمت فروش قابل مشاهده بود. ولی مسلم است که در بیشتر نمادها سفارشات فقط به همین پنج ردیف خلاصه نمی‌شوند. هرچقدر تعداد این ردیف‌ها بیشتر باشد به‌اصطلاح گفته می‌شود که مظنه‌های خرید و فروش عمق بیشتری دارند.

قانون جدید مظنه­های عمق بازار چه می‌گوید؟

با وجود تعداد مظنه محدود در بورس تهران عده‌ی محدودی می‌توانند با برهم زدن نظم بازار سود کسب کنند. مثلاً حقوقی‌ها می‌توانند با چند سفارش، حقیقی‌ها را ترغیب به صف خرید یا فروش کنند، در حالیکه خود هدف دیگری را دنبال می‌کنند. به همین دلیل اواخر سال ۱۳۹۹ رئیس قوه قضاییه جلسه‌ای را با اعضای هیئت مدیره سازمان بورس برگزار کرد. نمایش مظنه­های عمق بازار یکی از خواسته‌های رئیس قوه قضائیه در راستای شفافیت بیشتر در بازار سرمایه و دسترسی یکسان افراد به اطلاعات بود. به این ترتیب در آخرین جلسه اعضای هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، مصوب شد عمق مظنه در اختیار همگان قرار بگیرد و همه معامله‌گران بتوانند به‌جای ۵ مظنه، ۲۰ مظنه را در سمت خرید و فروش مشاهده کنند. البته در روز ۱۴ فروردین مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که این تعداد به نمایش نامحدود مظنه‌های خرید و فروش سهام در سامانه‌های معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها تغییر یافت. این مصوبه از ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۱ برای تمامی کارگزاری‌ها لازم‌الاجراست.‌

2

بازارهای بزرگ دنیا درباره این موضوع چه تصمیمی گرفته‌اند؟

تقریباً در همه بازارهای بزرگ دنیا، مثل بازار فارکس (Forex) یا بورس‌های نیویورک (NYSE) و نزدک (NASDAQ)، امکان مشاهده عمق بازار برای همه وجود دارد. در صرافی‌های ارزهای دیجیتال هم این امکان وجود دارد. در برخی از بازارها این امکان با پرداخت هزینه فعال می‌شود. ولی در بیشتر بازارها چنین امکانی به‌صورت رایگان برای همه مهیا است.

مشاهده مظنه­های عمق بازار چه مزایایی دارد؟

اطلاع از مظنه‌های عمق قیمت در بازار برای فعالین آن از چند جنبه اهمیت دارد:

  • با اطلاع از عمق مظنه‌ها سفارش‌گذاری سرمایه‌گذاران با آگاهی از میزان عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.
  • با نمایش عمق مظنه‌ها، تا حدی جلوی دستکاری قیمت توسط حقوقی‌ها و بازیگران سهام گرفته خواهد شد.
  • با توجه به اینکه تا کنون فقط کارگزاری‌ها و استیشن‌ها به عمق بازار دسترسی داشتند، این تصمیم باعث رفع تبعیض می‌شود.
  • در تایم‌فریم‌های پایین، تابلوخوانی را کاراتر و قیمت‌های سهم را تحلیل‌پذیرتر می‌کند.
  • تحلیل عمق بازار (market depth analysis)، که یکی از روش‌های تحلیل بازار است را ممکن می‌سازد.
  • باعث می‌شود معامله‌گران حقیقی، با کمی دقت بیشتر در خرید و فروش سهام، تصمیمات هیجانی اتخاذ نکنند.
  • با از بین بردن تبعیض، به نفع سهامداران خُرد خواهد بود.
  • می‌توان از مظنه‌های عمق بازار به‌عنوان تأییدیه قوی‌تری برای تحلیل‌ها استفاده کرد.

با توجه به این مزایا نمایش مظنه­های عمق بازار یکی از مواردی است که می‌تواند به شفافیت و کارایی بیشتر بازار کمک کند و مزایای بسیاری، به‌خصوص برای معامله‌گران خُرد بازار، داشته باشد. سامانه معاملاتی درساتریدر از امروز این امکان را برای کاربران خود مهیا کرده است. با ثبت نام و مراجعه به درساتریدر می‌توانید در کنار سایر امکانات کاربردی این سامانه، از مشاهده مظنه‌های عمق بازار هم استفاده کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.