کد مطلب: ۴۰۳۵۲۳

سامانه سماح چه کاربردی دارد؟

سامانه سماح چه کاربردی دارد؟

ثبت نام در سامانه سماح که یکی از الزامات سفر به عراق برای حضور در مراسم اربعین است نسبت به پرداخت هزینه ثبت نام بیشتر از نرخ مصوب تذکر داده، همچنین به دنبال اتفاقات اخیر در کشور عراق در پیامکی به زائرین توصیه کرده که نسبت به حرکت به سمت مرزها عجله نکنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «سامانه سماح» مخفف عبارت «ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه» است که همه ایرانیان برای حضور در مراسم اربعین باید در این سامانه ثبت نام کنند.

براساس اطلاعاتی که این سامانه منتشر کرده است، دو کشور ایران و عراق توافق کرده‌اند زائران برای رفتن به کشور عراق از تاریخ 10 شهریور ماه سال جاری(آغاز ماه محرم) تا روز هفتم آبان ماه مصادف با 30 ماه صفر نیاز به گرفتن روادید ندارند و فقط با ثبت نام در این سامانه همراه با گذرنامه معتبر که دارای حداقل اعتبار سه ماهه باشد می‌توانند وارد این کشور شوند.

برای ورود به عراق، مهر کنترل مرزی توسط پلیس عراق در مرزهای ورودی بر گذرنامه زوار درج می‌شود و به منزله ویزا تلقی می‌شود.

هزینه ثبت نام در این سامانه برای کسانی که خودشان ثبت نام کنند 22 هزار تومان و برای کسانی که از طریق دفاتر زیارتی این کار را انجام دهند با احتساب سه هزار تومان حق الزحمه، 25 هزار تومان است.

در خصوص جزئیات این مبلغ صحبت‌الله رحمانی، مدیرکل عتبات سازمان حجم و زیارت در توضیح تمهیدات بیمه‌ای برای زائران گفت: مردم برای بیمه ۱۵ هزار تومان می‌دهند و ۷ هزار تومان هم بابت خدمات پزشکی پرداخت می‌کنند. خدمات پزشکی به صورت رایگان است و بوسیله هلال‌احمر به زائرین داده می‌شود. ولی هلال احمر باید ۱۶۰ تن دارو را به عراق حمل کند. پول این دارو را چه کسی باید بدهد؟ هلال‌احمر باید این داروها را خریداری کند و بفرستد.(ایلنا)

به گفته رحمانی روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این سامانه ثبت نام می‌کنند.

وی همچنین آمار تعداد ثبت نام کنندگان در سامانه سماح را تا روز 11 مهر ماه یک میلیون و 875 هزار نفر اعلام کرده است.

براساس اظهارات رحمانی یک میلیون و ۷۸۰ هزار نفر با پرداخت حق بیمه و خدمات درمانی تکمیل شده است و واستان تهران با ۲۸۹ هزار و۶۰۰ نفر، خوزستان با ۱۸۸ هزار و‌۴۲ نفر، اصفهان با ۱۶۰ هزار، خراسان رضوی با ۱۵۰ هزار و ۳۴ نفر و فارس با ۱۳۰ هزار و۱۰۰ نفر بیشترین متقاضی سفر به اربعین حسینی را دارند.(فارس)

سطح خدمات بیمه‌ای در عراق برای فوت عادی ۴۰ میلیون تومان است. حمل جسد متوفی توسط بیمه صورت پرداخت می‌شود. همچنین برای بستری در بیمارستان تا سقف ۲۷ میلیون و برای بیماری‌های خاص که نیاز به عمل جراحی دارد تا سقف ۸۰ میلیون تومان توسط بیمه پرداخت می‌شود. حتی اگر فوت بر اثر حادثه‌ای خاص اتفاق بیافتد، بیمه تا ۲۷۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند.

در این سامانه آمده که این مبلغ صرفا جهت خدمات درمانی و بیمه‌ای زائران است؛ در ادامه به مسافران تذکر داده شده که دریافت هر گونه وجه به صورت نقدی و بیشتر از هزینه مصوب غیرقانونی است.

در ذکر شرایط ثبت نام در این سامانه آمده که اگر فردی قصد انصراف از سفر را داشته باشد هزینه سفر پس از کسر خسارت توسط شخص منصرف از طریق تمام شعب بانک ملی قابل دریافت است، همچنین تا دو روز قبل از اعزام می‌توانند درخواست انصراف را ثبت کنند. زائران می‌توانند تا 72 ساعت اطلاعات خود را ویراش کنند.

پس از اتفاقاتی که طی چند روز اخیر در کشور عراق افتاده است، سامانه سماح به زائرین توصیه کرده در رفتن به سمت مرزها عجله نکنند.(ایرنا)

در متن پیامکی این سامانه برای مسافران آمده است: با توجه به عدم استقرار موکب ها و ایستگاه های خدماتی در مسیرهای راهپیمایی زائران اربعین حسینی و نیز اغتشاشات اخیر در بعضی از شهرهای عراق، توصیه می شود نسبت به حرکت به سمت مرزها تعجیل ننمایید. در پی وقوع ناآرامی ها در عراق در روزهای اخیر، وزارت خارجه با تاکید بر اهمیت راهپیمایی عظیم اربعین سید و سالار شهیدان و ضرورت برگزاری شکوهمند این کنگره عظیم، از عموم مردم متدین ایران و عاشقان اهل بیت علیهم السلام درخواست کرد سفر خود به عراق را تا آرام شدن شرایط در آن کشور به تاخیر انداخته و به هشدارهای مسئولین سیاسی و امنیتی اربعین توجه کامل داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.