کد مطلب: ۴۰۳۱۳۸

هر آنچه درباره اربعین باید بدانیم؟

هر آنچه درباره اربعین باید بدانیم؟

سفر به عراق برای حضور در مراسم اربعین در سال جاری نسبت به سال گذشته با تغیراتی از قبیل رایگان شدن ویزا، حذف ارز اربعینی، تعیین حداکثر میزان خرید ارز از سوی بانک مرکزی همراه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امسال میلیون‌ها ایرانی خود را برای حضور در مراسم اربعین حسینی در روز 27 مهر ماه آماده می‌کنند که نیاز به اتخاذ برخی از تمهیدات از سوی مسافران، کشورهای مبدا و کشورهای مقصد است.

این سفر در سال جاری نسبت به سال قبل با تغیراتی همراه است. از جمله توافقات بین دو کشور در سال جاری رایگان کردن ویزای آن از فروردین ماه است. به عبارتی در حالی که در سال گذشته هر زائر ایرانی باید حدود 41 دلار برای ویزا عراق پرداخت می‌کرد، امسال دولت‌های عراق و ایران توافق کردند که ویزای عراق، لغو و رایگان شود. اما این به این معنای کم هزینه شدن این سفر نیست.

بنا بر اعلام ستاد اربعین در وزارت کشور متقاضیان این سفر باید در سامانه «سماح» ثبت‌نامه کنند و شرط خروج از کشور داشتن برگه تاییدیه ثبت‌نام در این سامانه اینترنتی و گذرنامه معتبر است. هزینه ثبت نام در این سامانه اگر خود مسافر انجام دهد 22 هزار تومان و اگر توسط آژانس‌های مسافرتی انجام شود 25 هزار تومان است که این پول بابت خدمات بیمه و هلال‌احمر گرفته می‌شود.

این زائران باید برای ورود به کشور عراق گذرنامه تهیه کنند که بنا به گفته نیروی انتظامی و وزارت کشور برای خروج از کشور حتما باید گذرنامه با شش ماه اعتبار زمانی همراه داشت، همچنین این نهاد اعلام کرده که هزینه گذرنامه حدود ۱۵۰ هزار تومان است که زنان متاهل حدود ۳۰ هزار تومان بابت اجازه‌نامه محضری از طرف همسر، اضافه بر این مبلغ پرداخت می‌کنند.

علاوه بر هزینه‌هایی که مسافران در کشور عراق می‌کنند، برای این که خود را از شهرهای مختلف کشور به مرزهای مشترک با کشور عراق برسانند نیاز است که از وسیله‌های حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

اتوبوس، قطار و هواپیما دو وسیله‌ای است که مسافران تا شهرهای مرزی کشور می‌برند.

نرخ بلیت اتوبوس برای هر نفر از شهرهای مختلف ایران تا شهر مرزی مهران بین ۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، تا کرمانشاه (نزدیک به مرز خسروی) بین ۴۵ تا ۱۴۰ هزار تومان و برای رسیدن به اهواز ( مرزهای جنوبی شلمچه و چزابه)، بین ۲۲ تا ۱۲۵ هزار تومان است.

درخصوص استفاده از قطار تهران به همدان نیز که نزدیک‌ترین شهر به مرزهای مهران و خسروی است برای بلیت یک طرفه در این مسیر مبلغی در حدود ۴۷ تا ۵۶ هزار تومان برای هر نفر برآورد شده است.

تنها وسیله حمل‌ونقلی که مستقیم مسافران را به کشور عراق می‌برد استفاده از هواپیما است. در سفر با هواپیما دو شهر تهران و مشهد به عنوان شهرهای مبدا از ایران وجود دارند و شرح قیمت بلیت این دو به این شرح است قیمت بلیت پرواز اربعین تهران ـ نجف و تهران ـ بغداد، رفت و برگشت دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت بلیت پرواز اربعین مشهد ـ نجف و مشهد ـ بغداد به صورت رفت و برگشت دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای هر فرد تعیین شده است.

براساس آخرین آماری که مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشور در روز هشتم مهر ماه اعلام شده، تا روز مذکور ۶۲۶ مجوز پرواز برای ایام اربعین صادرشده و طبق برنامه‌ریزی تا ۷۲۰ مجوز برای پرواز به فرودگاه‌های نجف و بغداد ظرفیت ایجاد شده است.(ایرنا)

در خصوص ارز مورد استفاده مسافران، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در پایان شهریور ماه اعلام کرد که امسال ارز اربعین نداریم. روابط عمومی این بانک در اطلاعیه‌ای عنوان کرد: زائران اربعین حسینی در صورت نیاز به خرید ارز می‌توانند نسبت به خرید حداکثر مبلغ ۱۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ بازار ثانویه ارز از صرافی‌های مجاز و بانک‌های منتخب ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان اقدام کنند.

برای دریافت این ارز باید در سامانه سنای بانک مرکزی ثبت نام کنند و با در دست داشتن کارت ملی و گذرنامه به صرافی بانک‌های منتخب مراجعه و ارز مورد نیاز خود را تا سقف ۱۰۰ یورو یا معادل آن دریافت کنند.

از آنجایی که قیمت یورو صرافی‌ها با قیمت نیمایی آن اختلاف زیادی ندارد، با توجه به دریافت حداکثر ۱۰۰ یورو، در مجموع با توجه به دریافت حداکثر ۱۰۰ یورو، هر زائر زیر 100 هزار تومان کمتر هزینه خواهد کرد که به نظر نمی‌رسد امتیاز خاصی محسوب شود.

اما سفیر ایران در عراق به زائران توصیه کرده که همراه خود «دینار» داشته باشند. سال گذشته زائرانی که فقط پول ایرانی همراه داشتند، برای تبدیل ارز در عراق با مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه شدند. ایرج مسجدی،سفیر ایران در عراق به زائران اربعین پیشنهاد کرد حداقل ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دینار عراقی همراه خود داشته باشند. در حال حاضر هر دینار حدود ۱۰ تومان است.

پس از رسیدن به مرز، بخشی از مسافران مابقی مسافت را پیاده‌روی می‌کنند. براساس گزارش ایسنا در نقاط صفر مرزی عراق معمولا وسایل نقلیه شخصی مستقر هستند که بسته به تقاضا، قیمت تعیین می‌کنند. نرخ اتوبوس‌ها درحال حاضر تقریبا ۱۰ هزار دینار عراق است، مبلغی در حدود ۱۰۰ هزار نفر برای یک نفر.

کرایه تعیین شده برای ون‌هایی که حد فاصل کربلا و نجف را طی می کنند نیز چهار هزار دنیار ـ حدودا ۴۰ هزار تومان ـ تعیین شده است. همین مسیر با تاکسی‌های شخصی و دربستی هم‌اکنون ۲۵ هزار ـ حدود ۲۵۰ هزار تومان ـ برای یک نفر قیمت دارد. فاصله این دو شهر که بیشتر زائران آن را پیاده طی می‌کنند حدود ۷۶ کیلومتر است که پیاده آن حدود یک روز زمان می‌برد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.