کد مطلب: ۴۰۹۲۴۷

آیا جنگ تجاری ۱۸ ماهه به صلح می‌انجامد؟ / سایه مناقشات اقتصادی بر بازارهای جهانی

آیا جنگ تجاری 18 ماهه به صلح می‌انجامد؟ / سایه مناقشات اقتصادی بر بازارهای جهانی

دونالد ترامپ در حالی حذف تدریجی تعرفه‌های تجاری را تکذیب کرده است که صندوق بین‌المللی پول هشدار داده، تنش‌های تجاری یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش سرعت رشد اقتصادی جهان بوده است.

18 ماه از جنگ تجاری می‌گذرد و طی این مدت تعرفه‌های مقابله‌جویانه آمریکا و چین بر کالاهای وارداتی یکدیگر به‌شدت بخش تولید هر دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخبار منتشرشده از سوی وزیر بازرگانی چین مبنی بر پایان جنگ تجاری و توافق دو کشور بر سر حذف تعرفه‌ها بار دیگر بازارها را دچار نوسان کرد؛ تا جایی که دلار به بالاترین سطح سه هفته گذشته رسید و تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله ین ژاپن و طلا کاهش یافت.

افزایش امیدها به پایان جنگ تجاری و لغو برخی تعرفه‌ها موجب شد شاخص دلار در هفته ابتدایی نوامبر 2019 با رشد 1.2 درصدی مواجه شود و قیمت جهانی طلا 3.4 درصد افت کند.

قیمت نفت برنت نیز در آخرین روز از معاملات هفتگی با اندکی رشد به 62.51 دلار رسید.

به‌نوشته گاردین ، این مقام چینی روز پنج‌شنبه با تاکید بر اینکه در فاز اول توافق هر دو کشور باید همزمان برخی تعرفه‌های اعمال‌شده بر کالاهای وارداتی یکدیگر را لغو کنند، گفت: جنگ تجاری با تعرفه‌ها آغاز شد و با حذف تعرفه‌ها هم باید خاتمه یابد. در مرحله اول، نسبت تعرفه‌های حذف‌شده برای هر دو طرف باید یکی باشد، اما در مورد شمار دقیق تعرفه‌هایی که باید حذف شود، می‌توان مذاکره کرد.

با این حال، روز گذشته دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران گفت تصمیمی برای کاهش تعرفه‌‌ها بر کالاهای چینی ندارد.

او همچنین اضافه کرد، اگرچه برای دستیابی به توافق تجاری با چین مشتاق است اما خبر حذف تدریجی تعرفه‌ها خبر درستی نیست.

به عقیده تحلیلگران به‌نظر می‌رسد، پیش از دیدار روسای‌جمهور دو کشور و امضای فاز اول از توافق تجاری مقامات کاخ سفید هنوز در مورد چگونگی این توافق به اجماع نرسیده‌اند.

علی‌رغم آنکه این تعرفه‌ها سود شرکت‌های بزرگ آمریکایی را تحت‌الشعاع قرار داده و موجب افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان در این کشور شده، اما ترامپ اعلام کرده از شرایط موجود راضی است.

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفته است: در حال حاضر رابطه دو کشور خوب است. صادقانه بگویم، چینی‌ها خیلی بیشتر از ما برای امضای این توافق مشتاق هستند. اگرچه چین برای یک عقبگرد تمایل دارد اما من با حذف تدریجی تعرفه‌ها موافق نیستند.

فاز اول توافق تجاری میان چین و آمریکا که دو هفته پیش آغاز شد، شامل مذاکرات مربوط به اختلافات در زمینه مالکیت معنوی، خدمات مالی و صادرات محصولات کشاورزی از آمریکا به چین می‌شود.

چین توافق کرده سالانه 40 تا 50 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آمریکا وارد کند.

قرار بود این توافق در حاشیه برگزاری اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در شیلی در اواسط ماه جاری امضا شود، اما ناآرامی‌ها در شیلی موجب شد تا برگزاری این اجلاس لغو شود و پس از آن مقامات آمریکایی اعلام کردند امضای توافق تا ماه دسامبر به‌تعویق می‌افتد.

درحالی‌که تردیدها از چگونگی و زمان امضای توافق نهایی ادامه دارد، صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است که تنش‌های تجاری یکی از مهم‌ترین عوامل در کاهش سرعت رشد اقتصادی جهان بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.