کد مطلب: ۳۳۹۵۲۰

سبقت خودروسازان از دلالان بازار

سبقت خودروسازان از دلالان بازار

افزایش قیمت خودرو رسمی شد. بعد از ایران‌خودرو، حالا سایپا، مدیران خودرو و کرمان موتور هم قیمت برخی از محصولات خود را بالا بردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، خودروهایی که قرار بود ٥‌ درصد زیر قیمت بازار عرضه شوند، حالا خود به مبنای گران‌فروشی تبدیل شده‌اند.

به‌عنوان مثال درحالی سایپا کیا سراتو ۱۶۰۰- دنده‌ای (آپشنال) را ١٧٦‌ میلیون قیمت‌گذاری کرده که این محصول هم اکنون حدودا به قیمت ١٧٢‌ میلیون و ٨٠٠‌ هزار تومان خریدوفروش می‌شود اما جک s٣ هم که کرمان موتور به تازگی قیمت آن را به ۱۶۱‌ میلیون تومان افزایش داده، در بازار آزاد به بهای ۱۵۳‌ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

همچنین جک s٥ درحالی در ۲۰۲‌ میلیون تومان قیمت خورده که قیمت جدید اعلامی کرمان موتور ۲۱۹‌ میلیون و۹۰۰‌ هزار تومان است.

درحالی ‌که خودروسازان وعده کرده بودند که با افزایش عرضه و بالابردن قیمت‌ها، بهای خودرو در کف بازار نزولی می‌شود، نمایشگاه‌داران اتومبیل می‌گویند خبری از ارزانی نیست. اردوخانی، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این‌باره می‌گوید: «درشرایطی که قیمت کارخانه از بازار هم بالاتر است، چطور می‌توان به کاهش قیمت امید داشت.»

او که معتقد است خودروسازان به این افزایش قیمت بسنده نکرده و قیمت‌ها را بازهم بالاتر خواهند برد، ادامه داد: «درحال حاضر تقاضای واقعی در بازار به حداقل ممکن رسیده و کمتر کسی را می‌بینید که حاضر به تعویض خودروی خود باشد. تنها کسانی که خودرویی ندارند و ناچار هستند در این شرایط دست به خرید می‌زنند.»

به گفته اردوخانی، تقاضایی که در بازار امسال شاهد آن بودیم، ناشی از آزادشدن نقدینگی بود که هیچ جایی برای سرمایه‌گذاری برای آن وجود نداشت. نقدینگی که پیش این در بازارهای ارز و سکه و نظام بانکی بود، بعد از تصمیمات اقتصادی پارسال وارد بازار خودرو شد و چنین شرایطی را به وجود آورد.

کدام محصولات سایپا گران شدند

سایپا قیمت ٤ محصول خود را بالا برد. البته قرار است قیمت محصولات پرفروشی همچون پراید و تیبا این هفته اعلام شود. با اعلام رسمی شرکت‌های خودروساز، قیمت برخی انواع خودرو رسما افزایش یافت که براین اساس نرخ پراید ۱۵۱ (پراید وانت) حدود ٢٨‌ میلیون تومان شد.

گروه خودروسازی سایپا قیمت جدید محصولات خود را اعلام کرد. در این فهرست قیمت جدید سراتو آپشنال ۱۶۰۰، ۱۷۶‌ میلیون تومان تعیین شده است. همچنین قیمت سراتو آپشنال ۲۰۰۰ نیز ۱۹۶‌ میلیون تومان اعلام شده است. چانگان نیز ۱۲۷‌ میلیون تومان و پراید SE۱۵۱ هم ۲۸‌ میلیون و ۹۰۰‌ هزار تومان تعیین شده است.

گرانفروشی بی‌سروصدای مدیران‌خودرو و کرمان‌موتور

این‌ روزها شاهد آن هستیم که برخی خودروهای صفرکیلومتر در بازار آزاد، ارزان‌تر از قیمت رسمی اعلام‌شده توسط کارخانه و شرکت‌ها به فروش می‌رسند. به گزارش ایسنا، در اقدامی جالب توجه قیمت‌های رسمی اعلام‌شده برای برخی خودروهای دو شرکت کرمان‌موتور و مدیران‌خودرو گران‌تر از قیمت این محصولات در بازار آزاد تعیین شده است.

در شرکت مدیران‌خودرو نیز داستان به همین شیوه برای برخی خودروها پیش می‌رود. به‌طور مثال خودروی ام‌وی‌ام x۲۲ اتومات اکسلنت اسپورت توسط این شرکت ۱۵۸‌ میلیون و ۵۰۰‌ هزار تومان قیمت‌گذاری شده، درحالی‌ که در بازار آزاد قیمت آن در حدود ۱۲۰‌ میلیون تومان است و مدل اتوماتیک LX آن در شرکت ۱۵۲‌ میلیون و ١٠٠‌ هزار تومان و در بازار آزاد حدود ۱۳۲‌ میلیون تومان قیمت دارد.

خودروی چری‌تیگو ۷ اکسلنت مدیران‌‌خودرو، در بازار حدود ۲۷۲‌ میلیون تومان قیمت دارد، درحالی ‌که شرکت مدیران‌خودرو آن ‌را به قیمت ۳۳۷‌ میلیون و ۶۰۰‌ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است.

همچنین خودروی چری‌تیگو ۵ در بازار آزاد به قیمت ۲۳۵‌ میلیون تومان عرضه شده، درحالی‌ که قیمت رسمی اعلام‌شده توسط شرکت، ۲۴۴‌ میلیون و ۶۰۰‌ هزار تومان است. از همین شرکت، خودروی ام‌وی‌ام x۳۳ در بازار آزاد با قیمت نزدیک به ۱۷۲‌ میلیون تومان به فروش می‌رسد اما شرکت مدیران‌خودرو قیمت آن را ۱۸۳‌ میلیون و ۶۰۰ تومان تعیین کرده است.

دراین شرایط از نهادهای نظارتی مسئول به‌ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبری نیست و مشخص نیست که اصولا چرا باید قیمت یک خودرو در کارخانه عرضه‌کننده آن گران‌تر از بازار آزاد باشد!؟

پژو ۲۰۷ دستی ۷۰ میلیون، دناپلاس ۷۶‌ میلیون

گفتنی است گروه صنعتی ایران‌خودرو هم حدود دوهفته پیش قیمت جدید ۵ خودروی خود شامل‌ هایما اس۵، پژو۲۰۷ دستی، پژوپارس اتوماتیک، دانگ‌فنگ اچ۳۰ کراس و دنا پلاس را اعلام کرد.

براساس این لیست، قیمت پژوپارس LX اتوماتیک‌ سال با ترمز ضدقفل و کیسه هوای راننده و سرنشین و ایموبیلایزر و یورو٤ به مبلغ ٧٦‌ میلیون و ٧٠٠‌ هزار تومان، H٣٠ Cross دنده اتوماتیک با تریم تیره و با کیسه‌های هوای راننده و سرنشین و جانبی و استاندارد آلایندگی یورو ٤ و یورو ٥ به مبلغ ٧٥‌ میلیون تومان، دنا + (پلاس) با کیسه‌های هوای راننده و سرنشین و یورو٤ و دنا + (پلاس) با کیسه‌های هوای راننده و سرنشین با تریم دورنگ و یورو٤ به مبلغ ٧٦‌ میلیون تومان، S٥ توربو دنده اتوماتیک با کیسه هوای راننده و سرنشین، جانبی و پرده‌ای، تریم تیره و یورو٥ به مبلغ ١٣٨‌ میلیون تومان و پژو ٢٠٧i دنده دستی با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ فولادی و یورو٤ به مبلغ ٧٠‌ میلیون تومان تعیین شد.

منبع: روزنامه شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.