خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۴۰۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سخنرانی پوتین در شب سالگرد جنگ اوکراین/ صلح چقدر نزدیک است؟

سخنرانی پوتین در شب سالگرد جنگ اوکراین/ صلح چقدر نزدیک است؟

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در سخنرانی خود یک روز قبل از سالگرد آغاز جنگ اوکراین، احتمال تقویت نیروهای هسته‌ای را مطرح کرد. این کشور در سال 2023 موشک‌های جدیدی را به کار خواهد گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی به مناسبت تعطیلات رسمی روز پنجشنبه «مدافع میهن» و یک روز قبل از اولین سالگرد حمله به اوکراین، گفت که روسیه توجه بیشتری به تقویت نیروهای هسته‌ای خود خواهد داشت.

اظهارات پوتین در پی تعلیق معاهده دوجانبه کنترل تسلیحات هسته‌ای «استارت نو» با ایالات متحده صورت می‌گیرد. پوتین با اشاره به موشک‌های هسته‌ای زمینی، دریایی و هوایی گفت: مانند گذشته، ما به تقویت سه‌گانه تسلیحات هسته‌ای توجه بیشتری خواهیم کرد.

بر اساس گزارش رویترز ، او گفت که برای اولین بار، موشک‌های بالستیک قاره‌پیما «سرمات»، سلاحی که قادر به حمل چندین کلاهک‌های هسته‌ای است، در سال جاری مستقر خواهد شد. پوتین در بیانیه‌ای که کرملین اوایل امروز منتشر کرد، گفت: «ما به تولید انبوه سامانه‌های هوایی مافوق صوت Kinzhal ادامه خواهیم داد و تامین انبوه موشک‌های دریایی مافوق صوت Zircon را آغاز خواهیم کرد.»

روسیه قرار است روز جمعه تمرینات نظامی خود را با چین در آفریقای جنوبی آغاز کند و یک ناو مجهز به موشک‌های مافوق صوت را نیز به این کشور اعزام کرده است.

درگیری بایدن و پوتین بر سر اوکراین

در آستانه روز 24 فوریه، سالگرد حمله به اوکراین، پوتین و جو بایدن، درگیر جنگ لفظی شدند که تنش‌های جهانی بین ابرقدرت‌ها را برجسته‌تر کردند.

پوتین روز سه‌شنبه پیمان استارت نو (پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک) با ایالات متحده را به حالت تعلیق درآورد و این کشور را متهم کرد که با تسلیح اوکراین، جنگ را به یک درگیری جهانی تبدیل کرده است.

بایدن روز دوشنبه در یک سفر غیرمنتظره به کی‌یف گفت که ایالات متحده و متحدانش در ناتو از دموکراسی و آزادی در اوکراین دفاع می‌کنند. جو بایدن روز چهارشنبه در ورشو، پایتخت لهستان هشدار داد که تعلیق «استارت نو» یک اشتباه بزرگ است، من نمی‌توانم اینگونه استنباط کنم که او به فکر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای یا هر چیز دیگری است.

یک مقام ارشد دفاعی روسیه گفت که مسکو به محدودیت‌های توافق شده در مورد موشک‌های هسته‌ای پایبند خواهد بود و اطلاع‌رسانی به ایالات متحده را در مورد تغییرات در برنامه‌های خود ادامه می‌دهد.

بایدن، پس از دیدار با رهبران جناح شرقی ناتو در ورشو، وعده داد که «ایالات متحده به معنای واقعی کلمه از هر وجب از خاک کشورهای ناتو، دفاع خواهد کرد».

کرملین می‌گوید ناتو را، که به زودی ممکن است سوئد و فنلاند نیز عضو آن شوند، به عنوان یک تهدید برای روسیه می‌داند.

جنگ اوکراین چقدر به صلح نزدیک است؟

جنگ اوکراین، بزرگترین درگیری زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است که میلیون‌ها نفر را آواره، شهرها، شهرستان‌ها و روستاهای اوکراین را ویران و اقتصاد جهانی را مختل کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه حمله روسیه را نقض منشور حقوق سازمان ملل و قوانین بین‌المللی خواند و تهدیدات این کشور در مورد استفاده احتمالی از سلاح های هسته‌ای را محکوم کرد. پوتین در دو سخنرانی خود در سپتامبر گذشته اشاره کرد که در صورت نیاز از سلاح هسته‌ای برای دفاع از روسیه استفاده خواهد کرد.

انتظار می‌رود شی جین ‌پینگ، رئیس جمهور چین، روز جمعه یک «سخنرانی صلح» داشته باشد، اما اوکراین می‌گوید تا زمانی که نیروهای روسیه این کشور را ترک نکنند، نمی‌توان درباره صلح صحبت کرد. واشنگتن نیز نگران است که پکن از جنگ مسکو در اوکراین حمایت مادی کند.

وانگ یی، دیپلمات ارشد چینی، در دیدار خود با پوتین گفت که روابط بین چین و روسیه علیه هیچ شخص ثالثی صورت نگرفته است و تسلیم فشارهای اشخاص ثالث نیز نمی‌شوند».

روسیه اکنون تقریبا یک پنجم از خاک اوکراین را تحت کنترل دارد. ارتش اوکراین بامداد امروز اعلام کرد، نیروهای اوکراینی 90 حمله روسیه را در شمال شرق و شرق این کشور در 24 ساعت گذشته دفع کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آخه چرا جنگ..؟واقعا چرا…؟
    لعنت به دیکتاتورا..