کد مطلب: ۴۸۷۷۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرنوشت بازارهای ایران پس از انتخابات امریکا

سرنوشت بازارهای ایران پس از انتخابات امریکا

بازارهای ایران پس از اعلام نتیجه انتخابات امریکا دچار چه سرنوشتی می‌شود؟ این پرسشی است که این روزها بازارهای مردد ایران با آن مواجه است. بازارهایی که با خروج ترامپ از برجام دچار شوک‌های سنگینی شده و حالا در موجی از نااطمینانی به سر می‌برد.

ترامپ 19 آبان سال 95 در یک اتفاق غیرمنتظره راهی کاخ سفید شد. تا پیش از این نظرسنجی‌ها گزارش داده بودند که هیلاری کلینتون چهل و پنجمین رییس‌جمهوری امریکاست اما ناگهان آرا الکترال ورق را برگرداند و دونالد ترامپ راهی کاخ سفید شد.

به گزارش تجارت‌نیوز آن روزها ایرانی‌ها چیز زیادی از او نمی‌دانشتند و نهایت تحلیل‌ها این بود که ترامپ رییس‌جمهوری تاجر مسلک است و احتمال دارد سختگیری‌هایی درباره ایران داشته باشد. البته تحلیل رسانه‌های سال 95 گزینه ایران را برای ترامپ چندان جدی تلقی نمی‌کرد و بیشتر گمانه‌ها به این سمت بود که کلیددار جدید کاخ سفید حواسش را به رقیب چینی امریکا در اقتصاد جهان، متمرکز کند.

به نظر می‌رسد در آن زمان بازارهای ایران هم با یک هندوانه در بسته مواجه بودند و به انتخاب دونالد ترامپ عکس‌العمل چندانی نشان ندادند. روز اعلام نتیجه انتخابات امریکا بازار ارز همچنان آرامش ماه‌های قبل خود را حفظ کرد و دلار که در محدوده قیمت 3 هزار و 600 تومان بود در همان بازه قیمتی باقی ماند.

در بازار طلا هم نه تنها اتفاق خاصی نیفتاد که بهای سکه کمی پایین‌تر هم آمد. در آن زمان بهای هر سکه تمام بهار آزادی حدود یک میلیون و 100 هزار تومان بود که بعد از انتخابات امریکا به یک میلیون تومان رسید.

بازار سرمایه اما که آن روزها در انزوا مشغول بود به انتخابات امریکا واکنش منفی داشت و شاخص کل بورس با افت 1459 واحدی به 78 هزار و 411 واحد رسید که البته این میزان افت برای بازار آن روزها عدد چندان قابل توجهی به شمار نمی‌آمد.

در بازار مسکن هم سال 95 رکود سنگینی حاکم بود. رکود طولانی و کلافه‌کننده که بسیاری از بنگاه‌داران املاک را به تغییر شغل مجبور کرد. نه تنها بعد از انتخابات امریکا که در سال 95 بازار مسکن با رشد منفی 3.4 درصدی مواجه شد.

بازار ایران منتظر اوباما نبود

جالب است که یک دوره پیش از انتخاب ترامپ، یعنی زمان انتخاب باراک اوباما در سال 91 هم بازارهای ایران به انتخابات امریکا واکنش خاصی نشان ندادند. آن هم در حالی که ایران در آن سال‌ها زیر فشار تحریم‌ها و قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل بود.

در این زمان دلار روی قیمت 2 هزار و 900 و 3 هزار تومان نوسان می‌کرد و سکه هم در همان بازه قیمت 980 هزار تا یک میلیون تومان ثبات نسبی را تجربه می‌کرد. حالا اما معامله فرق می‌کند بازارهای ایران از آرامش برجام تا طوفان خروج ترامپ از توافق‌نامه هسته‌ای را تجربه کرده‌اند.

این‌بار بازارهای طوفان‌زده ایران چشم به راه انتخابات امریکا نشسته‌اند و از روزها قبل حتی به نتایج نظرسنجی انتخابات امریکا واکنش نشان می‌دهند. بازارهای ایران که چشم امید به انتخاب جو بایدن، رقیب دموکرات دونالد ترامپ بسته‌اند، نسبت به جلو افتادن او در نظرسنجی‌ها واکنش داشته‌اند و دلار از نرخ 32 هزار تومان به 27 هزار تومان هم برگشت داشته است و قیمت سکه از 16.5 میلیون تومان بیشتر از 3 میلیون تومان ریزش داشته است.

با این حال تردید نسبت به آینده انتخابات امریکا و مذاکره با ایران تقریبا معاملات را در بازار ایران متوقف کرده است. هرچند که بسیاری از کارشناسان معتقدند حتی در صورت انتخاب بایدن، واکنش بازار ایران به این انتخابات هیجانی و زودگذر است و برای تغییر اساسی در اقتصاد ایران نیاز است که اتفاق بنیادین‌تری مانند به نتیجه رسیدن مذاکره میان ایران و امریکا رخ دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این چه جورمرگ برآمریکاگفتنیه که بچه های همه مسوولان رفتن آمریکا واونجا پولهای ملت ایرانوخرج کنن
    خوش بگذرونن وبما بخندن

  • ناشناس

    سلام
    دولت فخیمه گفته یک هفته حدود ۵۰۰م دلار ریخته تو بازار که فقط ۵۰م خریدار داشته پس چرا قیمت نمیاد پایین یا بهتر بگم چرا قیمت رو نمیاره پایین و تو کانال حمایتی ۲۷ نگه داشته اگر اینقدر هنر داره چرا از بورس حمایت نمیکنه این بظاهر عرضه فقط تا انتخابات هست
    همین الان شاخص جهانی دلار بالای ۹۳.۵ هست واین یعنی کاهش بیشتر ارزش ریال ،دولت منتظر ناجی بایدن چرتی نشسته ، زهی خیال باطل

  • اریان

    اونایی که میگن سیاست های آمریکا دراقتصادکشوراثری نداره یا خیلی ساده انگارند ویاوضعشون خوبه ویاکاسبان تحریمند مگه وضع مردم روبعدخروج امریکاازبرجام نمی بینید درسته مدیران بی کفایت بانیان اصلی این بدبختی هستندولی سیاست های امریکاهم دراین وضعیت خیلی اثر داره کم مردم شکسته بعضی میگن مقاومت کنید اقاکمرمردم شکسته میفیمید

  • ناشناس

    چه کشوری هستیم که آیند کشور به یه کشور دیگه ربط داره

    • ناشناس

      واقعا چ حرفی زدین آفرین

  • ناشناس

    آقا نمیشه با دنیا قطع ارتباط کرد.هر کشوری با دنیا ارتباط نداشت مردمش با بدبختی زندگی میکنند.آقا هر کاری میکنید یکم به فکر مردم باشید نه دیگه جوانی میتونه ازدواج کنه ونه دیگه کسی با این شرایط میتونه زندگی کنه.مردم واقعا خسته شدند و دیگه تحمل ندارند.کاش مسئولین یه چند روزی مثل طبقه پایین زندگی میکردند تا بفهمند مردم چی میکنند.

  • ناشناس

    ماشاالله همه هم سیاستمدارن???? باوای ول درودبه شمامردان سباست????

  • ناشناس

    سلام
    من نظرم اینه ترامپ یا بایدن ریس جمهور بشه هیچ فرقی ب حال ما نداره چون مرغ هر دوتاشون ی پا داره،?

  • ناشناس

    بادرود.مسئولین می خواهیدچکارکننددیگرخودشان که درایران کارمی کنندازیکطرف نگران وطن خودشان هستندوازطرفی هم نگران فرزندانشان چون دیگرزمانی به موقع سرنوشت سازانتخابات وطن فرزندانشان نمانده

  • ناشناس

    حالمون برتر می‌شود

  • ناشناس

    من نظرم اینه که با این همه تحصیل کرده دررشته اقتصاد، مشکلی فعلی که درحال اره شدن ساختار مملکته ، غیر از جرم مسئولین وبفکر جیب خود بودن وخروج سرمایه هایشان بااستفاده از موقعیت خود وبی عرضگی مجلس ملی درجلوگیری از آن چیز دیگری نیست ومتاسفانه با این روش فعلی وعدم اتخاذ یک روش دلسوزانه برای سرمایه های مادی ومعنوی بازهم درحق سرمایه های مردم یک واژگونی بلاشک در اقتصاد رخ خواهد داد