کد مطلب: ۷۳۴۳۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تورم ترکیه به نفع صنعت گردشگری آن است؟

تورم ترکیه به نفع صنعت گردشگری آن است؟

با اصرار اردوغان بر کاهش نرخ بهره، مهار تورم ترکیه و توقف افت ارزش لیر تقریبا غیر ممکن شده. لیر ارزان‌تر گردشگران را به ترکیه جذب می‌کند اما آیا افزایش تعداد گردشگران لزوما به معنای افزایش درآمد صنعت گردشگری این کشور است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تورم ترکیه روز گذشته برای اولین بار پس از یک سال و نیم کاهش یافت، اگرچه اقدامات دولت برای احیای اقتصاد در آستانه انتخابات سال 2023 ممکن است تورم را برای مدتی بالا نگه دارد. طبق داده‌های منتشر شده در روز دوشنبه، قیمت‌های مصرف‌کننده سالانه در ماه نوامبر 84.4 درصد افزایش داشت که نسبت به ماه قبل خود حدود یک درصد کمتر بود.

امسال تورم به بالاترین سطح خود از بیست سال پیش یعنی از زمان روی کار آمدن رجب طیب اردوغان، رسید. در آن زمان ترکیه سیاست‌هایی را اتخاذ کرد که رشد اقتصادی و اعطای وام ارزان به قیمت نابودی لیر و از بین رفتن ثبات قیمت را در اولویت قرار داد. اما مقامات افزایش سریع قیمت‌ها را ناشی از هزینه‌های بالای کالا می‌دانند که بخشی از آن ناشی از حمله روسیه به اوکراین و سایر عوامل خارجی است.

اردوغان برای چهارمین بار در ماه نوامبر نرخ بهره بانکی ترکیه را کاهش داد و آن را به 9 درصد رساند. با وجود تمام خسارت‌هایی که کاهش نرخ بهره برای اقتصاد این کشور به بار آورده، او همچنان بر سیاست پولی فوق انبساطی خود پافشاری می‌کند.

با افزایش تورم ارزش واحد پولی ترکیه یعنی لیر نیز به شدت کاهش پیدا کرد. اما این مساله تاثیراتی هم بر صادرات و واردات کشور و هم بر صنعت گردشگری آن داشته.

اثر تورم بر صنعت گردشگری ترکیه

در مطالعه‌ای که در سال 2020 انجام شده، تورم بین سال‌های 2004 و 2018 بالاترین میزان بوده است اما تقاضای گردشگری در سال‌های 2017 و 2018 افزایش یافته است. در این مورد باید در نظر گرفت که نه تنها تورم بلکه عواملی مانند بحران اقتصادی جهانی، انتخاب ترکیه توسط گردشگرانی که قصد دارند به میزان کم هزینه کنند و همچنین نداشتن اطلاعات کافی گردشگران را نیز در نظر گرفت.

به مرور به رسمیت شناختن ترکیه به عنوان یک کشور ارزان برای مسافرت افزایش یافت و بنابراین این کشور به انتخاب ترجیحی برای گردشگران در گروه‌های کم‌درآمدتر تبدیل شد.

کاهش در درآمدهای گردشگری ترکیه، یکی دیگر از منابع اصلی درآمد برای این کشور به وضوح مشاهده می‌شود. در حالی که هم تعداد بازدیدکنندگان خارجی و هم درآمدهای گردشگری در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است، ارقام نشان می‌دهد که درآمدی که هر گردشگر برای ترکیه در طول یک سال 13.5 درصد کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های TUIK، درآمد گردشگری ترکیه در 9 ماه اول سال به حدود 35 میلیارد دلار رسیده است یعنی افزایشی نزدیک به 69 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2021. در همین حال، تعداد بازدیدکنندگان خارجی به 39 میلیون نفر رسیده است که افزایش 94 درصدی نسبت به نه ماهه اول سال 2021 را نشان می‌دهد.

مسئول یک آژانس مسافرتی میگوید افزایش قابل توجهی در تقاضا از سوی کشورهای شمال اروپا مانند آلمان، هلند و بریتانیا وجود دارد که لیر ترکیه با کاهش ارزش 30 درصدی در سال 2022 تا حدی انگیزه این استقبال بوده.

اما با این وجود جریان ارز ورودی به ازای هر بازدیدکننده از 1028 دلار به 809 دلار کاهش یافت که نشانه‌ای از ارزان شدن بسته‌های گردشگری ترکیه است.

در حالی که کاهش ارزش لیر در برابر دلار و یورو انگیزه صادرکنندگان و بخش‌هایی مانند گردشگری را که ارزهای قدرتمند را جذب می‌کنند، برانگیخته است، این بخش‌ها به دنبال کاهش هزینه‌ها از جمله کاهش حقوق کارکنان بوده‌اند.

تاثیر تورم بر صادرات و واردات ترکیه

به نقل از All monitor ، شاخص‌های تجارت خارجی منتشر شده توسط موسسه آمار ترکیه (TUIK) در ماه گذشته نشان می‌دهد که افزایش درآمدهای صادراتی با فروش مقادیر بیشتر محصولات و در نتیجه با کاهش قیمت واحد صادرات حاصل شده است. در حالی که صادرکنندگان ترکیه کالاها را با قیمت‌های پایین‌تر می فروختند، واردات این کشور، از جمله انرژی، گران‌تر شد که منجر به جابجایی قابل توجه منابع در خارج از کشور یا از دست دادن سرمایه از طریق تجارت خارجی شد.

انگیزه صادرکنندگان کاهش ارزش لیر ترکیه بوده است که از سپتامبر 2021 بیش از 50 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. آنها با اشتیاق برای استفاده هر چه بهتر از نرخ‌های ارز بالاتر، مایل به کاهش قیمت‌ها برای افزایش فروش بوده‌اند. با این وجود، قیمت انرژی و سایر واردات ضروری با نرخ بالاتری رشد کرده است.

کاهش غیرمتعارف نرخ بهره بانک مرکزی، از سپتامبر 2021 آغاز شد. زمانی که نرخ بهره ترکیه به 19 درصد رسید و تورم حدود 20 درصد در نوسان بود، سقوط لیر تقویت شد. با توجه به فشار رئیس جمهور رجب طیب اردوغان، این بانک در مجموع 500 واحد نرخ بهره را کاهش داد. این سیاست بحث برانگیز باعث کاهش ارزش لیر شد. قیمت دلار آمریکا در مقابل لیر تنها در چهار ماه 125 درصد افزایش یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.