کد مطلب: ۶۵۱۶۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

در سفر وزیر نفت به ونزوئلا چه گذشت؟/ جبهه واحد ایران و ونزوئلا با چین و روسیه شکل می‌گیرد؟

در سفر وزیر نفت به ونزوئلا چه گذشت؟/ جبهه واحد ایران و ونزوئلا با چین و روسیه شکل می‌گیرد؟

حضور وزیر نفت در ونزوئلا طی هفته گذشته خبرساز شد. آن‌طور که روابط‌عمومی وزارت نفت و رسانه‌های نزدیک به دولت گزارش داده‌اند، جواد اوجی با هشت قرارداد در پنج محور از آمریکای لاتین به ایران بازمی‌گردد. همچنین یک عضو کمیسیون انرژی مجلس از احتمال تشکیل جبهه واحد بین این دو کشور، چین و روسیه خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دوشنبه هفته پیش بود که بلومبرگ از حضور وزیر نفت ایران در ونزوئلا خبر داد. این در حالی است که جواد اوجی از روز شنبه در کاراکاس حضور داشت و سکوت روابط‌عمومی وزارت نفت در این زمینه شائبه محرمانه‌بودن این سفر را به وجود آورد.

برخی از کارشناسان سکوت در این زمینه را به مذاکرات اخیر آمریکا و ونزوئلا ارتباط می‌دهند. کاخ سفید که پس از حمله روسیه به اوکراین، بازار نفت را از دست‌رفته می‌دید، به نظر می‌رسد قصد دارد از طریق کشورهای تحریم‌شده به مصاف رقیب شرقی خود برود.

پس از کش‌دارشدن مذاکرات برجام، این ونزوئلا بود که اولویت اول ایالات متحده در مدیریت بازار جهانی انرژی قرار گرفت. حالا برخی می‌گویند این کشور در آمریکای لاتین قصد دارد نفت ایران را هم وارد بازی آمریکا و روسیه کند.

حتی اگر وزیر نفت ایران در دیداری دیپلماتیک و مذاکره‌ای رسمی به آمریکا لعن و نفرین بفرستد، نقش کاخ سفید در این مذاکرات بر کسی پوشیده نیست.

رهاورد وزیر نفت از ونزوئلا

آن‌طور که رسانه‌های نزدیک به دولت گزارش داده‌اند، در این سفر چهار تفاهم‌نامه، دو قرارداد نفتی و دو تفاهم‌نامه در حوزه کشاورزی بین ایران، ونزوئلا و نیکاراگوئه به امضا رسید.

ظاهرا ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و دستیابی به پالایش فراسرزمینی مهم‌ترین هدفی بود که وزیر نفت در این سفر دنبال می‌کرد.

در همین زمینه رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت به تجارت‌نیوز گفت: از مدت‌ها قبل چند شرکت ایرانی فعالیت‌ خود را در زمینه پاک‌سازی و نوسازی پالایشگاه‌های ونزوئلا آغاز کرده‌اند. بعضی از بنگاه‌های اقتصادی نیز در زمینه استخراج و بهره‌برداری معادن فعالیت دارند.

حمید حسینی درباره مسئله مسافت در روابط ایران و ونزوئلا اظهار کرد: بعد مسافتی مشکلی نیست که بنا به آن ارتباط با ونزوئلا را قطع کنیم.

او در رابطه با احتمال ارزان‌فروشی به این‌ کشور یا هزینه‌های بالای صادرات توضیح داد: در برابر قیمت‌های جذابی که ما برای آن‌ها در نظر می‌گیریم، ونزوئلا نیز کالاهای خود را با قیمت پایین‌تری به ما عرضه می‌کنند. به همین دلیل زمینه همکاری با تمام دنیا را باید فراهم کرد و نباید تجارت خود را به چند کشور محدود کنیم. احتمالا سفر وزیر نفت به آمریکای لاتین هم در همین زمینه باشد.

نقش چین و روسیه چیست؟

در سفر وزیر نفت به ونزوئلا، فریدون حسن‌وند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، و حسین حسین‌زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس، او را همراهی می‌کردند تا قوه مقننه در روابط با ونزوئلا بدون نقش نماند.

البته هنوز جزئیات زیادی از محتوای مذاکرات در دسترس نیست؛ اما نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، پس از مذاکره با وزیر نفت در توئیتی به تعمیق روابط برادری دو کشور تاکید کرد. مقامات ایرانی نیز به اشتراکات دو کشور اشاره دارند.

در همین زمینه یک عضو کمیسیون انرژی مجلس به تجارت‌نیوز گفت: ایران و ونزوئلا نقاط اشتراکی دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به حوزه انرژی اشاره کرد. این کشور ازجمله خریداران نفت و بنزین ایران در شرایط تحریم بود.

عبدالعلی رحیمی‌مظفری ادامه داد: از سوی دیگر، ونزوئلا هم به مانند ایران در شرایط تحریمی قرار دارد. حال اگر همکاری‌ چندسویه‌ای بین این دو کشور، روسیه و چین شکل بگیرد، جبهه واحدی علیه کشورهای متخاصم خواهیم داشت.

او افزود: وضعیت نامناسب اقتصاد ونزوئلا نمی‌تواند دلیل منطقی برای قطع همکاری با این کشور باشد. اتفاقاً این کشور نیازهای مختلفی دارد و ما باید از این فرصت برای تبدیل آن به بازارهای تجاری خود بهره بگیریم.

رحیمی‌مظفری درباره اهداف سفر وزیر نفت به کاراکاس توضیح داد: به نظر می‌رسد اصلی‌ترین هدف سفر اخیر وزیر نفت به ونزوئلا مربوط به احداث پالایشگاه‌های جدید و سرمایه‌گذاری روی پالایش فراسرزمینی باشد. شرایط جغرافیایی خاص ونزوئلا و شرایط منطقه‌ای ایران موقعیت ویژه‌ای را پیش روی دو کشور، به‌ویژه در حوزه صنعت نفت قرار می‌دهد. در دنیای امروز فاصله‌ها اهمیت چندانی ندارند، بلکه باید تا جای ممکن اشتراکات را افزایش داد.

برای مطالعه بیشتر خبر افزایش همکاری ایران و ونزوئلا را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    باسلام به وزیر مربوطه قول دادن در اسرع وقت ارزش پول ایران را با ونزوئلا همطراز کنند

  • یونسعلی

    ضمن تشکر از سفر وزیر نفت اما ای کاش با این همه تلاش کمی هم بفکر عقب افتادهای ما بازنشتگان باشد