کد مطلب: ۷۴۴۵۱۵

سقف لایحه بودجه ۴۲ درصد افزایش یافت

سقف لایحه بودجه 42 درصد افزایش یافت

رقم کل بودجه سال آینده بیش از ۵ هزار همت است و در حوزه درآمدی شاهد رشد ۴۰درصدی نسبت به بودجه سال گذشته هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس اعلام نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه رقم کل بودجه سال آینده بیش از ۵ هزار همت است و در حوزه درآمدی شاهد رشد ۴۰درصدی نسبت به بودجه سال گذشته هستیم.

محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه برای اولین‌بار جزئیات تفصیلی از بودجه۱۴۰۲ ارائه کرد. بر اساس این گفت‌وگو رقم کل بودجه سال آینده بیش از ۵هزار همت است و در حوزه درآمدی شاهد رشد ۴۰درصدی نسبت به بودجه سال گذشته هستیم. نکته حائز اهمیت در بودجه سال آینده افزایش محسوس در حوزه درآمدهای مالیاتی است؛ آن‌چنان‌که در بخش مالیات‌های مستقیم، مصرف و فروش شاهد افزایش ۶۰درصدی نسبت به سال۱۴۰۱ خواهیم بود. در حوزه واگذاری دارایی‌های مالی نیز بودجه با رشد ۶۳درصدی مواجه شده است.
لایحه بودجه ۱۴۰۲ پس از گذشت زمان قانونی از سوی رئیس‌جمهور به مجلس ارائه شد و مجلس شورای اسلامی تا پیش از دریافت لایحه برنامه هفتم قصد ندارد این لایحه را اعلام وصول کند. اگرچه هنوز لایحه بودجه ۱۴۰۲ به صورت رسمی در اختیار نمایندگان قرار نگرفته و احتمال تغییر برخی از ارقام این لایحه از سوی مجلس وجود دارد، اما بر اساس آنچه نایب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت سقف لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به بودجه ۱۴۰۱، معادل ۴۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین بودجه عمرانی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به سال جاری ۲۸ درصد افزایش داشته است. به گفته محسن زنگنه بر اساس لایحه دولت یارانه نقدی نسبت به سال جاری افزایش نخواهد داشت. همچنین درآمدهای دولت از محل مالیات حدود ۴۰ درصد رشد دارد. محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس به جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: سقف لایحه بودجه ۱۴۰۲، بیش از ۵ هزار همت است. منابع عمومی دولت‌(بودجه عمومی) در مجموع نسبت به سال ۱۴۰۱ که حدود ۱۳۹۴ همت است به ۲۰۱۴ همت افزایش پیدا کرده است. مصارف بودجه ۱۴۰۲، حدود ۶۰۰ همت و به عبارتی ۴۴ درصد رشد پیدا کرده است. او ادامه داد: بودجه شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲۳۰ همت بود که به حدود ۳۱۰۰ همت افزایش داشته است. بنابراین به‌طور تقریبی بودجه شرکت‌های دولتی ۹۰۰ همت رشد دارد.

درآمد دولت در بودجه ۱۴۰۲ چقدر است؟

نایب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس به میزان درآمد دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اشاره و تاکید کرد: درآمدهای دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدود ۴۰ درصد رشد دارد. یعنی منابع حاصل از درآمدهای دولت از حدود ۷۰۰ همت بودجه ۱۴۰۱ به حدود هزار همت رسیده است. واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که بخش عمده آن فروش نفت و اموال دولت است در مجموع از حدود ۵۱۷ همت به حدود ۷۲۰ همت افزایش پیدا کرده که حدود ۴۰ درصد افزایش در واگذاری دارایی سرمایه‌ای داریم. زنگنه گفت: در حوزه واگذاری دارایی‌های مالی حدود ۶۳ درصد رشد داریم و واگذاری‌های مالی از حدود ۱۷۰ همت سال جاری به حدود ۲۸۸ همت برای سال آینده افزایش پیدا کرده است. او اظهار کرد: درآمدهای مالیاتی بخش عمده‌‌ درآمدهای بودجه‌ای را شامل می‌شود.

او به تحلیل لایحه بودجه ۱۴۰۲ پرداخت و تاکید کرد: دولت نسبت به بودجه ۱۴۰۱، مخصوصا در حوزه هزینه‌ها منعطف‌تر عمل کرده است. در میانه سال جاری به جهت لایحه‌هایی که دولت به مجلس آورد سقف هزینه‌ها افزایش پیدا کرد. دولت لایحه افزایش حقوق کارکنان دولت را به مجلس ارائه کرد. همچنین اگر لایحه وزارت نیرو برای فروش اوراق مصوب شود، منابع افزایش پیدا می‌کند. در مجموع به نظر می‌رسد دولت لایحه سال آینده را هم در حوزه هزینه‌ها و هم در حوزه منابع با نگاه بازتری چیده است که البته باید دید در حوزه درآمدی این ارقام محقق می‌شود یا خیر. زنگنه در پایان گفت: البته چون به صورت رسمی لایحه دولت ارائه نشده ممکن است برخی از ارقام تغییر کند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.