کد مطلب: ۲۶۳۴۱۵

سمنان بهترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در کشور است

سمنان بهترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در کشور است

مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان گفت: پارک ملی توران در این استان بهترین منطقه حفاظت شده برای زیست یوزپلنگ آسیایی در کشور است.

عباسعلی دامنگیر افزود: پارک ملی توران در شرق استان سمنان زیستگاه اصلی یوزپلنگ آسیایی است و مشاهدات متعدد 2 سال اخیر نشان دهنده این مساله است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با اشار به 15 مورد مشاهده یوزپلنگ آسیایی در سال گذشته و مشاهده چند نوبت در سال 97، اظهارداشت: وجود طعمه مناسب، حفاظت مناسب منطقه و فرهنگ خوب مردم منطقه به ویژه در منطقه رضاآباد کمک زیادی به زیست این گونه مهم حیات وحش کرده است.

دامنگیر با بیان اینکه استان های دیگر زیستگاه یوز آسیایی مانند یزد در سال گذشته حتی یک مورد مشاهده این‌گونه را ثبت نکرده‌اند، بیان کرد: در استان سمنان آخرین مشاهده مربوط به چند هفته گذشته و رصد چهار قلاده یوزپلنگ آسیایی از سوی مردم عادی بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان سوانح جاده ای را یکی از مخاطرات جدی برای یوزآسیایی در این استان برشمرد و تصریح کرد: علاوه بر تابلوهای هشداردهنده که از گذشته در محور اصلی شرقی استان سمنان نصب شده، مقرر شد با همکاری اداره کل راه و ترابری استان حدود پنج کیلومتر از محور مواصلاتی عباس آباد- میاندشت حصارکشی شود و اداره کل حفاظت محیط زیست نیز پنج کیلومتر از این محور را در نزدیکی عباس آباد حصارکشی کند.

وی هدف از این حصارکشی را جلوگیری از ورود یوزپلنگ آسیایی به داخل جاده ذکر و اضافه کرد : به این ترتیب یوزپلنگ های منطقه پارک ملی توران برای تردد در زیستگاه خود مجبور به عبور از زیرگذرهای ویژه می شوند که این تمهید نقش زیادی در کاهش تلفات این گونه نادر خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بیان کرد: حدود 80 درصد از علت از بین رفتن یوزپلنگ آسیایی تخریب زیستگاه این گونه است و یکی از دلایل زیست و زاد و ولد یوز آسیایی در استان سمنان مراقبت مطلوب از زیستگاه این‌گونه است.

دامنگیر خاطرنشان کرد: جلوگیری از ورود دام مازاد به زیستگاه های حیات وحش به منظور تامین امنیت و حفظ چرخه غذایی، جلوگیری از فعالیت عمرانی در مناطق امن یوزپلنگ آسیایی و همکاری گرفتن از عشایر با هدف جلوگیری از تخریب زیستگاه‌ها، بخشی از اقدامات برای حفظ زیستگاه این گونه مهم است.

دامنگیر با اشاره به کاهش تعداد شکارچیان و اقدام به شکار در استان یادآور شد: با تلاش محیط‌بانان بسیاری از شکارچیان غیرمجاز پیش از اقدام به شکار شناسایی و یا از منطقه دور می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان به ارایه مجوز به علاقه‌مندان به تکثیر گونه‌های خاص جانوری اشاره کرد و گفت: محدودیتی در ارایه مجوز تکثیر گونه‌های خاص از سوی حفاظت محیط زیست وجود ندارد و فقط متقاضیان باید زمینه و شرایط لازم مدنظر را تامین کنند حتی گونه مولد نیز در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه‌های هفت استان کشور مشاهده شده است ولی بیشترین رصد این گونه در سال‌های اخیر در استان سمنان بوده که تعدادی از این مشاهدات نیز توله به همراه قلاده‌های بالغ بوده که نشان از زایش و چرخه حیات مطلوب این گونه در استان سمنان دارد.

16 درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و این استان میزبان 30 درصد از تنوع گیاهی و جانوری شناسایی شده در کشور است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.