کد مطلب: ۲۳۸۰۷۳

سموم ممنوعی که از مبادی قانونی وارد کشور می‌شود!

سموم ممنوعی که از مبادی قانونی وارد کشور می‌شود!

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: بسیاری از سموم وارداتی ممنوع است و این سموم ممنوعه از مبادی قانونی وارد می‌شوند و مرکزی برای رصد آن‌ها وجود ندارد.

قربانعلی نعمت زاده، خرید تضمینی را یک راهبرد نادرست دانست که از دو دهه گذشته در کشور مطرح شده است، اظهار کرد: در خرید تضمینی دولت یک نرخ ثابت برای واحد سطح در نظر می‌گیرد، اینگونه، سود حاصل از کشت رقم پرمحصول و کم محصول یکسان محاسبه می‌شود و انگیزه کشاورز برای تولید ارقام پرمحصول از بین می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه در خرید تضمینی، دولت موظف است سالانه قیمت محصولات کشاورزی بالاتر از نرخ تورم بانک مرکزی در نظر بگیرد، تصریح کرد: متاسفانه این راهبرد در هیچ یک از دولت‌ها انجام نشده است.

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه در واردات، دولت همواره به جای تولیدکننده و کشاورز به فکر مصرف‌کننده و افکار عمومی جامعه بوده است، اظهار کرد: وقتی نرخ خرید تضمینی ۵ درصد افزایش می‌یابد یعنی قدرت تولیدکننده ۵ درصد کاهش می‌یابد.

وی، یکی از دلایل عمده مصرف سموم و کود در مزارع استان را نیمه باز بودن ترویج و آموزش جهاد کشاورزی دانست و اظهار کرد: خارج شدن عوامل طبیعی مانند پرندگان، چرای دام در مزارع، قورباغه‌ها، زالوها و دیگر موارد که کنترل کننده طبیعی آفات و امراض بودند موجب شده تا سیستم نیازمند به یک عامل خارجی همچون سم و کود باشد.

رئیس پژوهشکده ژنتیک وزیست فناوری کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه همگام با تغییرات اقلیمی نوع آفات نیز تغییر می‌کنند، تاکید کرد: سرعت مکانیسم تغییرات آفات نسبت به تغییرات علمی در کشور ما چندبرابر است، پیشنهاد می‌کنم مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تغییرات جوی را بررسی و راهبرد 10 ساله برای کشاورزی کشور ارائه دهند.

نعمت زاده، محصول ارگانیک را محصولی دانست که در تولید آن کود و سم مصرف نشود و در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر تولید محصولات ارگانیک در ایران معنا ندارد.

شرایط اقلیمی، تولید و کشت مستمر، آلودگی موجود در خاک به دلیل مصرف کود شیمیایی امکان تولید محصولات ارگانیک را غیرممکن ساخته است.

رئیس پژوهشکده ژنتیک وزیست فناوری کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطرنشان کرد: به کار بردن واژه محصول بدون سم درست‌تر از محصول ارگانیک است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.