کد مطلب: ۱۳۳۵۲۵

سند ملی اشتغال سبز رونمایی می‌شود

سند ملی اشتغال سبز رونمایی می‌شود

سند ملی اشتغال سبز فردا (26 اردبیهشت) با حضور معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سازمان محیط زیست رونمایی می‌شود.

تجارت‌نیوز از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت از محیط زیست گزارش می‌دهد، سند ملی اشتغال سبز رویکردی بر اقتصاد، رفاه اجتماعی و شغل مناسب و تلاشی برای حفظ محیط زیست است و به این منظور در راستای پیشبرد اهداف توسعه پایدار، اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی نظام در حفظ محیط زیست گام برمی‌دارد.

سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، در سال جاری که شعار آن «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» است، در نظر دارند از سند ملی اشتغال سبز رونمایی کنند.

اقتصاد سبز الگویی است که به افزایش رفاه انسان و برابری اجتماعی منجر می‌شود و نیز می‌تواند به میزان کافی خطرات زیست‌محیطی و اکولوژیکی را کاهش دهد، در این فرآیند رشد درآمدها و اشتغالزایی در بخش دولتی و خصوصی به گونه‌ای صورت می‌گیرد که با کاهش انتشار کربن و آلاینده‌ها، افزایش بهره‌وری انرژی، استفاده بهینه از منابع، جلوگیری از تخریب محیط زیست، تنوع زیستی و اکوسیستم‌ها همراه باشد.

علاوه بر این شاخص‌های عمده، عملکردهای اقتصادی از قبیل رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) باید بر اساس میزان آلایندگی، استفاده موثر از منابع، کاهش خدمات اکوسیستم و پیامدهای گسترده حاصل از دست رفتن سرمایه‌های طبیعی تنظیم شود، در واقع یک اقتصاد سبز، اقتصادی است که رشد در درآمد و اشتغال با سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی همراه باشد.

در راهبردهای اقتصاد سبز، مشاغل سبز فعالیت‌هایی هستند که موجب کاهش آثار زیست‌محیطی بنگاه‌ها و بخش اقتصادی می‌شود، مشاغل سبز فعالیت‌هایی را در بخش‌‌های صنعت، کشاورزی، ساختمان و خدمات در بر می‌گیرند که ضمن حفظ محیط زیست ضوابط کار شایسته مانند دستمزد کافی، شرایط ایمن، حقوق قانونی کارگران و حمایت‌های اجتماعی را برآورده می‌کند.

مشاغل سبز موجب کاهش آثار منفی بخش‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در سطوح مختلف محیط زیست می‌شود و در کاهش نیازهای مربوط به انرژی و مواد اولیه برای تولید کالا و خدمات مشارکت دارد.

بسیاری از مشاغل با توجه به نیازهای روز ضمن حفظ ماهیت اصلی خود متناسب با روش‌های کار و خصوصیات مشاغل سبز تغییراتی را شاهد خواهند بود، البته مشاغل خاصی نیز ممکن است بدون آنکه جایگزین مستقیمی داشته باشند، حذف شوند.

در برخی موارد، مشاغل جدیدی برای طراحی و ساخت دستگاه‌های جدید مانند وسایل کنترل آلودگی علاوه بر تجهیزات موجود ایجاد می‌شود و یا اینکه برخی مشاغل نیز جایگزین مشاغل فعلی می‌شود، مانند مشاغلی که در حوزه انرژی حاصل تغییر از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های نو و یا در بخش مدیریت زباله و پسماندها به جای دفن و سوزاندن از بازیافت مجدد آن‌ها ناشی می‌شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.